Az európai kontinens első kétéltű járműve menetrendszerűen csobban a Dunába…
Első olvasásra furcsának tűnhet a fenti szöveg, de látványnak sem volt utolsó.
A citromsárga buszban nézelődő emberek nevetgélve fotóztak, miközben a busz kerekei már víz alatt voltak, és ablakai nem sokkal voltak a Duna vízszintje felett.
Majdnem a telefonom után nyúltam, hogy bejelentsem a hatóságoknak: egy autóbusz éppen a Dunába süllyed. Aztán amikor jobban megnéztem, láttam, hogy egyenletes tempóban, szépen és folyamatosan halad a vízen…
Az úszó busz rossz időben is dolgozik… |
Vasmacskák és vízsugár-hajtómű
Valójában egy városnéző járgányt láttam, amiből közel s távol sincs több.
Mert hazánk kétéltű járműve igen speciális: félig busz, félig hajó.
Két vasmacska, egy hajókürt, mentőöv és 160 méter hosszú hajókötél is található a vízi buszon.
Vízsugár-hajtómű hajtja, részben hajónak számít, részben busznak, hiszen a szárazföldön hat keréken gurul, tárcsafékkel fékez, tolató- és féklámpája van. Természetesen mind a 45 ülés alatt mentőmellény.
A sofőr autóbusz- és hajóvezetői jogosítvánnyal is rendelkezik.
Az extrém buszra a Roosevelt téren lehet felszállni, azonban igen borsosak a jegyárak: felnőtteknek 7500 forintot kell leperkálni egy merülésért. Mint azt telefonon megtudtuk: a járgánynak az esős idő sem jelent akadályt, ugyanis a busz ekkor is “kifut” a városba és a vízre.
Főbb technikai adatok:
Lóerő: 290 LE
Lökettérfogat: 5880
Maximális nyomaték: 1050 Nm
Merülési mélység: 1,3 méter