DHA: Tíz nap alatt Amerikán át repülve

David Hempleman-Adams, alias DHA a Brit Birodalom Tisztje, napjaink egyik leghíresebb felfedezője. Most épp Amerikát szelte át barátjával egy kisgéppel, hosszában. Robbanás volt a gépükön, az egyik segítőjüket terroristának nézték, találkoztak Mars kutatókkal, és megcsókolták Magellán lábát.


Euréka – az impozáns starthely
Fotó: smile.co.uk

Az igazi kalandor ismérve, hogy már akkor a következő kalandját tervezi, amikor még az előzőt éli át. Nem volt ez másképp a világhírű angol felfedezővel, David Hempleman-Adams-szel. Amikor tavaly egy balonnal átrepülte az Atlanti-óceánt, már tudta, hogy a következő megmérettetése is valamilyen légi sporttal kapcsolatos lesz. Ezért repülőórákat vett az Egyesült Államokban. Itt ismerkedett össze Lorne White instruktorral, és együtt dolgozták ki a Cape 2 Cape project tervét. Egy Cessna kisrepülővel indultak neki, hogy Észak-Amerika legészakibb pontjáról eljusanak Dél-Amerika legdélibb pontjára. Amellett, hogy az út hosszú, és szinte minden időjárási zónán átvezet, manapság a terroristák elleni félelem is tovább nehezíti a kalandvágyó pilóták dolgát. David csapata hónapokig dolgozott azon, hogy minden szükséges okmányt beszerezzen, előre leegyeztessék a leszállóhelyeket, a tankolások helyét és időpontját, stb. David és Lorne mindeközben kiművelte magát az amerikai kontinensre vonatkozó repülési térképekből, ismerkedtek az időjárás előrejelzéssel, vagyis, ahogy DHA szokta mondani, „végezték a házi feladatukat”.


Euréka – az impozáns starthely
Fotó: smile.co.uk

Vegyen motort a sarkkörön!



Épp a starthely felé igyekeztek, Észak-Amerika legészakibb pontjára, amikor azt érezték, hogy a Cessna motorja valahogy nem egészen egészségesen szól. Mivel ekkora útnak nem akartak sérült géppel nekivágni, úgy döntöttek, elhalasztják az indulást, ameddig ki nem derül, mi volt a gond a motorral. Ez „civilizált” helyeken gyorsan menne, az Északi-sarkkör környékén azonban nem is olyan egyszerű szakembert találni. Pár napnyi tanakodás után DHA végül úgy döntött, hogy ahelyett, hogy felkutatnának egy szakembert, azt elszállítattnák hozzájuk, az megnézné a gépet, felállítana egy diagnózist, elmenne pótalkatrészért, jóval egyszerűbb és gyorsabb megoldás egy új motort venni. Végül Arkansas államból hozattak egyet.



Arányok


Lorne White, útitárs a kaland során
Fotó: smile.co.uk

A már sokat megélt DHA-t nem nagyon rázta meg, hogy el kellett halasztaniuk az indulást. Számos sarkkörnyéki kalandja során már megtanulta, hogy arrafelé nem megy minden óraműpontossággal. Valószínűleg arra nem számított, hogy már az indulás előtt komoly gondjaik akadnak, de ahogy mondta, „tudtuk, hogy nem lesz egyszerű. Ha az lenne, mindenki meg akarná repülni ezt a távot.” DHA elmélete szerint egy kaland 95% logisztikából és problémamegoldásból és 5% kalandból áll. Amíg David az új motor útját szervezte, Lorne Eurekában vigyázott a gépre. Bármennyire is segítőkészek voltak a helyiek, a derék pilóta nehezen viselte a várakozás napjait. Naplója szerint „Eureka ebben az időszakban nagyon szép, csak nagyon kevés a szórakozási lehetőség. Van egy időjárásállomás, egy katonai bázis, egy leszállópálya, néhány helyi farkas, ez igazán nem valami sok.”



Támad a Mars



Ha sok helyivel nem is találkoztak, hat NASA kutatóval igen. A Mars Project munkatársai egy kutatóállomás összeállításán dolgoznak, amelyik majd a vörös bolygón landolhat, és a sarki sivatagot,a Devon-szigetet azért választották tesztszínhelyül, mert itt elég hasonlatosak a körülmények a Marséhoz. Egyiküket megkérdezték, hogy ez mikorra várható: 2013-ra, addigra valószínűleg meg is leszünk jött a válasz. DHA csapata pedig erre megjegyezte, hogy főnökük nagyon jó pilóta, akkor lehet, hogy rá is ér majd.



Terrorista chips


Föld, víz, repülő
Fotó: smile.co.uk

Végül július 12-én indultak útnak a Columbia-fokról, az amerikai kontinens legészakibb pontjáról. Egy napja voltak úton, és épp nagyon rossz látási körülmények között repültek, amikor a gép hátulja felől egy nagy robbanást hallottak. A szusz is kiszállt belőlük. Mindketten megpróbáltak nyugodtak maradni, és megkeresni, hogy mi történhetett. Pár percig hiába keresgéltek, semmilyen elváltozást nem találtak, amíg rá nem pillantottak az élelmiszer ellátmányukra. Akkor jöttek rá, hogy az egyik chipes zacskó robbant fel a magasban.



Végre város!



Az északi szinte lakatlan sivatag után örömmel várták Toronto, Montreál és New York nyüzsgését. Lorne, David sokat megélt pilótatársa szinte könnyekig meghatódott, amikor a Cessnával elhúztak Manhattan felhőkarcolói mellett, és szinte megérintették a Szabadság-szobor kezét. Lorne szerint ez volt élete egyik legszebb repülése.



Július 16-án, négy nappal az indulásuk után már Georgia államban jártak, Savannahban, közeledve a trópusok felé. Ez a hőmérséklet tekintetében és a szúnyogok számában is nagy emelkedést jelentett. DHA szerint a georgia-i szúnyogok feltűnően vonzódnak az angol vérhez. Georgia után Florida felé vették az irányt, majd a Dominikai Köztársaság és Venezuela következett.



Airforce One



Mivel trópusi vihart jeleztek a meteorológusok, Davidék a turistáskodás helyett igyekeztek minél több repülési időt egy napba besűríteni, hogy hamar túljussanak a viharzónán. Caracas repülőterén Davidék előörsének vezetője, Richard Singleton egy remek ötlettől vezérelve úgy döntött, megörökíti Davidék kis rózsaszín Cessnáját egy nagy utasszállító előtt, hogy jól látszódjon, milyen kis géppel is repül a két kalandor. Épp akkor szállt le egy Boeing 737-és, Richard már ki is nézte a megfelelő szöget, amikor két biztonsági ember rohant oda hozzá, kikapták a kezéből a gépet és elrángatták a helyszínről. Richard később tudta meg, hogy pont a venezuelai elnök, Chavez gépének landolását akarta filmre venni, amit a biztonsági emberek nem igen néztek jó szemmel.



Délre észak felé



Caracas után Davidék az Egyenlítő és az Amazonas felé vették az irányt. Mivel az esőerdő felett sokkal inkább magukra vannak hagyatva, a mentés napokig eltarthat, ezt a szakaszt ítélték előzetesen a legveszélyesebbnek. Miközben a két pilóta a Cessnával nekivágott a dzsungelnek, a segítők utasszállítóra ültek az argentínai Punta Arenas felé. Csakhogy ezt Caracasból csak vissza észak felé indulva, Miamin át tudták megvalósítani, ami azt jelentette, hogy Dél-Amerikán egyik pontjától a másikig 26 óra alatt jutottak át repülővel. Kiszámolták, hogy Angliából pont ennyi idő alatt érne a gép Punta Arenas-ba, Dél-Amerika legdélebbi „nagyvárosába”.


Punta Arenas, a szárazföld vége
Fotó: smile.co.uk

A felfedező gyomra sincs vasból



Eközben Davidék szerencsésen átjutottak az Amazonason, Alta Florestába. Mivel közben többször is változott a pontos utiterv, nem foglaltak nekik előre szállást, és megérkezésükkor derült ki, hogy a városban nincs szabad szoba, mert épp egy konferenciát tartanak. Ezért Davidék kénytelenek voltak a helyi állatkertben aludni, lámák, jaguárok és nagy számú papagáj között. Természetesen így sokat nem aludtak, ráadásul másnap egy óriási viharba kerültek, ahol a kisgépet pilleként dobálta a szél. A Cessna jól bírta, David gyomra viszont kevésbé.



Csókolom!



Végül átvergődtek a viharon, és már csak Punta Arenas lebegett a szemük előtt. A városka legnagyobb nevezetessége a Magellán szobor. Azt tartják, hogy aki megcsókolja Magellán lábát, az baj nélkül vissza fog térni a városba. Ezt természetesen leginkább a Déli-sarkra induló felfedezők vették igénybe, de Davidéknek is szóltak, hogy el ne felejtsék a csókot. És arra is figyelmeztessék őket, hogy az ajkukat ne túl sokáig tartsák a szobron, mert a júliusi argentín télben odafagyhat a bronzhoz.


Készül a film mindannyiunk okulására
Fotó: smile.co.uk

Előbb a kaland, aztán a nyaralás



Végül különösebb gond nélkül sikerült az angol kalandornak és észak-amerikai segítőtársának eljutni Tűzföldre, a Horn-fokra. Sokáig nem maradtak, különesen azért, mert a -22 fok nekik is kicsit sok volt. Visszarepültek Punta Arenasba, és kezdődhetett az interjúk sora. A két pilóta elmondta, nagyon élvezték az utat, kevesebb gondjuk támadt, mint várták, viszont nagyon frusztráló volt a rengeteg papírmunka, amit el kellett végezniük a rengeteg határátkelés miatt. Végül július 23-án, a tervezett időben befejezettnek nyilvánították a projectet, így Davidnek még arra is jutott ideje, hogy a tervezett családi nyaralásra időben el tudjon indulni. Hiába, no, nem árt, ha a kalandornak pénze is van. Így ha problémája támad, akkor is gyorsan talál rá megoldást.

Comments

comments