Már csak egyetlen magyar egység, a Szalay, Bunkoczi páros van veresenyben az autósok között. Őket még kitartóan követi a szervízkamion, de mindketten egyre fáradtabbak. A hétvégén pihenhetnek, ugyanis elmaradnak a gyorsasági szakaszok.
Peterhansel a dűnék között |
A Dakar pénteki napján Tidjikja és Nema között 739 km-t kellett megtenniük a még versenyben lévő indulóknak. A létszámuk alaposan leapadt, mindössze 210-en vannak, ami alig több mint a fele a január 1-jei létszámnak. Sajnos a magyar kontinges létszáma még ennél is nagyobb arányban csökkent, hiszen az öt autós, három kamionos és két motoros egységből már csak egyetlen négykerekű brigád van Afrikában. Egészen pontosan kettő, de ők összetartoznak. A legrutinosabb Dakar-induló, Szalay Balázs (6. afrikai kalandja ez a mérnöknek) és újonc navigátora, Bunkoczi László még állja a sarat (inkább homokot), és kitart a szervízkamion is, bár a Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert trió is ereje végén van. Sorrendben haladva először a Benyó, Maurer kettőstől kellett elbúcszúznunk, majd a motoros Perepatics Richárd adta fel a küzdelmet. Utána jött a fekete kedd, amikor egyszerre esett ki az összetett 29. (!) helyén álló Kis Sándor, Czeglédi Péter kettős, ill. a Palik László, Darázsi Gábor duó egy csúnya bukfencet követően (a pilóta-riporter sérült kezét azóta már itthon megműtötték). Ennek a napnak a végén adta fel másik motorosunk, Szilvási Péter is, tegnap pedig a hősiesen küzdő Liszi László, Rack György páros kényszerült belátni, ennyi volt a sivatagi erőpróba. Lisziék azért nem tudtak elindulni a tegnapi szakaszon, mert nem érkezett meg időben a szervízkamion, így tartalék abroncsok nélkül, és a motor túlmelegedését kockáztatva kellett volna nekivágniuk a több mint 700 km-nek.
Tiszta zokni, rendes póló
Szalayéknak sem volt könnyebb a pénteki szakasz. Eleve csak az 54. helyről vághattak neki a rendkívül nehéznek ígérkező szakasznak, így tisztában voltak vele, hogy az út jelentős részét sötétben kell megtenniük, arácsak kamionjuknak. Némi könnyebbséget jelentett azonban, hogy ezen a szakaszon nem voltak nagy homokdűnék, “csak” kövek, meg tevefű. Biztosan csak annyit lehet tudni, hogy az első ellenőrzőponton Szalayék a 29. idővel haladtak át az Opel Fronterával, egyelőre technikai problémák nélkül. Darázsiék kamionját a 23. idővel regisztrálták ugyanott. Ez tegnap kora este volt, azóta viszont nincs hír a magyar egységekről, a Dakar hivatalos oldalán nem szerepelnek a 42 célba ért versenyző között (ebből még nem kell mindjárt a legrosszabbra gondolni). Pedig biztos, hogy mindent megtesznek a célbaérés érdekében, ugyanis már nagyon szeretnének, zoknit, pólót és egyéb ruhaneműt cserélni, erre ugyanis az utóbbi három napban nem volt lehetőségük, mivel az ilyen jellegű felszerelést szállító assistance kamion egyszer sem ért be időben a táborokba.
Bezzeg a nagyok
Jutta Kleinschmidt |
Bezzeg a nagyok ott díszelegnek az eredménylista tetején. A legelső helyen a címvédő japán Maszuoka Hiroshi, aki magabiztosan nyerte a tegnapi szakaszt, mitsubishis csapattársa Peterhansel előtt. A francia azonban továbbra is őrzi magabiztos előnyét az összetettben, és ha csak valami olyan orbitális balszerencséje nem lesz, mint volt tavaly (az utolsó előtti szakaszon döglött be a kocsi), akkor biztosan megnyeri a Dakart. Az pedig sporttörténelem lesz, hiszen Peterhansel motorral már hatszor nyert, most pedig ő lehet a második, akinek autóval is sikerül a bravúr (az eddigi egyetlen duplázó a francia Huber Auriol). Ez örömteli, az viszont vérforraló, hogy a szervezők hagyták rajthoz állni az eddigi egyetlen női győztest, a német Jutta Kleinschmidtet. A német hölgy ugyanis tegnap előtt motort cserélt a VW Tuaregben, amit tiltanak a szabályok. Lebukott, az esetet kivizsgálták, sőt első fokon az a verdikt született, hogy Frau Kleinschmidt csomagolhat. Ő azonban nem hagyta annyiban, fellebbezett, és lám, folytathatja a versenyt. Ügyében majd csak a célba érés után hozzák meg a másodfokú döntést. Kíváncsian várjuk!
Veszélyben a mezőny
A spanyolok motoros büszkesége |
A motorosoknál nincsenek ilyen jellegű viharok, szerencsére, most homokviharral sem kellett megküzdeniük. Ennek eredményeként a francia Cyril Despres ismét szakaszt nyert, méghozzá a dél-afrikai Alfie Cox előtt. Harmadiknak a címvédő francia Richard Sainct futott be, de nem tudta annyival megelőzni a spanyol Joan Romat, hogy elvehette volna tőle az összetett elsőséget. Így a balszerencséjéről (és nyúlánk termetéről) ismert spanyol továbbra is vezet, igaz csupán 3 és fél perccel Sainct előtt. És biztos, hogy hétfőig így is marad az állás. Nem vagyunk jósok, sajnos egészen más események befolyásolják a versenyt. A francia és a helyi, mali hatóságok ugyanis közölték, nem tudják garantálni az indulók biztonságát a Mopti városának környékén randalírozó fegyveresekkel szemben. A szervezők ezért úgy döntöttek, törlik a szombati és vasárnapi gyorsasági szakaszokat. Szombaton Bamakoba az autósok saját belátásuk szerint juthatnak el (nincs idő szabva az indulásra és érkezésre), a motorosokat pedig repülővel szállítják a városba. Vasárnap már mindenki saját járművén kell, hogy eljusson Bobo Dioulassoba, hétfőn innen fog folytatódni a verseny, remélhetőleg baj nélkül.