Champ Car: új modell

Már szélcsatornában tesztelik a 2007-es Champ Car autót. szűkebb, keskenyebb, gyorsabb lesz.


Champ Car rajt

Tervezői szerint beváltja majd a hozzá fűzött reményeket a Panoz DP01, vagyis az új Champ Car modell, melyet egy év múlva terveznek „pályára állítani”. A Cosworth modell 75 kg-mal könnyebb lesz, és jobb útfekvéssel rendelkezik majd.



A Champ Car amerikai extrém autósportól Vörös Csabával,

az Eurosport szakkomentátorával beszélgettünk.





Idei első futam: elszámolt kanyar



Idén április elején a 14 futamból egy már lement Long Beach-en, amely előtt némi pályamódosítás is történt. Csupán azért, hogy a nézők még több előzést, technikásabb versenyzést lássanak. Ezen okból az első kanyart 3,5 méterre kiszélesítették. Azonban pont a pálya azon pontján tették ezt, ahová a pilóták egy 1 km-es teljes gázos rész után értek.


Bruno Junqueira

A vezetőségnek több versenyző is jelezte, hogy nem találják a kanyarban a megfelelő fékutat. Ennek ékes bizonyítéka volt, hogy 5 autó ütközött a jeles kanyarban.



Köztük volt a brazil Bruno Junqeira is, aki ezzel a futammal tért volna vissza pont egy éves kihagyása után (tavaly indianapolisi 500 mérföldesen bukott). Akkor életveszélyes gerincsérülést szerzett, kérdéses volt a felépülése is.



Az ötös ütközés után már lassabb tempóban mentek az ominózus kanyarnak a versenyzők, így több baleset szerencsére nem történt.



Múlt: névváltások után





Az amerikai épített autók futama 1979-es indulásakor még Indy Car néven futott, majd 1996-ban kettévált CART-ra és IRL-re. Ma pedig már egyszerűen csak Champ Car a neve.



A Champ Car sorsa és jövője azonban még kérdéses. Két esztendeje ugyanis csődbe jutott az épített autók amerikai versenysorozata. De tulajdonosváltást követően napjainkra ismét teljes gázon üzemel.




Nelson Phillipe kicsúszása a start után

Technika





Az autók nagyon sok külsőségben megegyeznek a Forma-1-es kocsikkal. A Champ Car sorozat fő motorszállító cége azonban a Cosworth. Az autók slick, barázda nélküli gumikon futnak, a 750 Lóerős kocsik pedig 300 Km/órás sebesség fölött mennek. Igaz, a Forma-1-hez mérten jóval kisebb költségvetés miatt, 4-5 másodperccel alulmarad a járművek teljesítménye a Forma-1-es példányokhoz képest.



A versenygépek különlegessége a kormányműre szerelt „Power to Push” gomb, amelyet megnyomva plusz 50 Lóerőhöz jut a jármű. Ezt a gombot azonban maximum egy percig használhatja a pilóta. Éppen ezért főként előzéseknél vetik be.






Jackie Joyner és Kersee tavaly egy verseny után

Átjárás: NASCAR-ba, Forma-1-be



Nem kizárt az átjárás a különböző autósportok között. Tony Stewart például IRL-es bajnok volt 1997-ben, majd átigazolt a NASCAR-ba.



Az sem kijelenthető, hogy ne lenne átjárás a Forma-1 és a Champ Car versenysorozat között. Hiszen, Alexandro Zanardi Camp Car-ban lett szupersztár, itt volt 1997-ben és „98”-ban bajnok. Súlyos balesete után pedig a Túraautó Világbajnokság megbecsült versenyzője lett.



A Champ Car-ból jelenleg Sebestian Bourdais vágyik Forma-1-es babérokra. Erre minden oka meg lehetne a franciának, hiszen az utóbbi két évben megnyerte a Champ Car bajnokságot. Az idei évben pedig arra készül, hogy harmadszor is ezt tegye. (Ez eddig csak egy versenyzőnek Ted Horn-nak sikerült).



De, a 38 éves Paul Tracy, a 2003-as év bajnoka – Bourdais- hoz hasonlóan lecserélné Champ Car autóját egy másik példányra. Neki már sikerült eljutnia Forma-1-es tesztekig, de nem tovább. Határozott jelleméhez tartozik, hogy ha nem Forma-1, akkor irány a NASCAR, ahol lehet, hogy hamarosan debütál.







Fotó:



www.indycar.com

www.champcarworldseries.com



Comments

comments