Bicikliutat most!

A budapesti bicikliutak legnagyobb része a járdán vagy lehetetlen helyen vezet. Szeptemer 22-én tiltakozunk!






Kisköcsög, ott van a bicikliút, azon menjél – üvölt rám egy autóból a huszonéves sofőr.
A helyszín Budapest, szeptember eleje, Margit híd, budai hídfő.
Emberünk kopott Opel Astrát vezet. A dolog mögött a következő gondolatnet sejthető. “Aki biciklizik, az csóró kis köcsög, akivel szemben bármilyen hangnem megengedhető”.
Fékezek, mert nem tudok elmenni mellette, az autó túl közel állt meg a





padkához.

A fiatalember tovább üvölt, mintha meg akarna ölni.
Próbálj meg ott menni, tele van járókelőkkel, kismamák babakocsival – mondom neki.
A válasz nem késik, az illető az öklét rázva üvölti: beszólsz kisköcsög?
Ezen a ponton megállok és kihívóan nézek. Érdekel, vajon kifogtam valami vannabe gengsztert, aki egész nap azt várja, hogy belekössön valakibe és megmutassa mekkora legény?

Az erőfitogtatás különböző megnyilatkozásai mindennaposak a budapesti forgalomban. A stressz kihozza az állatot az emberekből.
Farkasszemet nézünk a sofőrrel. A hangnem felháborított, belemegyek ebbe a buta játékba. Kiszáll, elindul felém.
Nem mozdulok. Mosolygok, azt mondom a szememmel – gyere csak gyere!
Blöffölök. Simán elkalapálna, nem vagyok jó bunyós. Néhány lépés után megtorpan, nyilván azt várta, hogy kereket oldok. Majd szó nélkül beül az autóba, és tovább döcög a dugóban.
Kellett a kisköcsögre valami renvans, mégsem tudok örülni az erkölcsi győzelemnek. Ez a konfliktus nem jött volna létre, ha használhatóak lennének a bicikliutak. De nem azok







Az autós versus kerékpáros konfliktus a mai napig gyakori, ám le kell szögeznem, a helyzet sokat javult az utóbbi időben.

Évek óta egyre többen tekintik a biciklit közlekedési eszköznek. Reggelente az utakon olyan a bicikliforgalom, mint a közlekedési etalonnak tartott német városokban.
Csakhogy ott van bicikliút. Nálunk meg nincs – vagy ha van is, akkor semmit sem ér. Egy festékcsík, amit senki sem tart tiszteletben. Az állatorvosi ló az Andrássy út.
A parkoló autók és a járda közt van egy körülbelül egy méteres sáv, ez lenne a bicikliút. Ezt sem a gyalogosok, sem az autósok nem tartják tiszteletben.

A biciklis két veszélyforrással számolhat az Andrássy úton. A legsúlyosabb az, amikor kivágódik egyparkoló autók ajtaja. Ez teljesen védhetetlen.

A kiszálló utasok soha nem néznek bele a tükörbe. A biztosítók pedig nem fizetnek kártérítést annak a szerencsétlenül járt biciklistának, aki egy ilyen malőr miatt összetörte magát. Az esetet megírták már másutt, aki részletes infót akar, az ide kattintson. A másik probléma a buszmegálló. Itt megszűnik a bicikliút, úgyhogy ki kell menni az autók közé aztán vissza.

Közlekedjen itt az, aki tervezte” – nyilatkozta  a fővárosi kerékpárút hálózatról Kürti Gábor, a Critical Mass mozgalom hazai vezetője. A főváros kerékpárút hálózata rossz, de az önkormányzat ezt nem veszi észre.

Kürti szerint a német, holland, osztrák modell lemásolása nem pénzkérdés, mindössze szándékra van szükség. Budapesten ma sokan, nagyon sokan bicikliznek. Mindez a lehetetlen közlekedésnek, a nemzetközi divatnak és az ésszerűségnek köszönhető. No meg ott voltak a biciklis felvonulások.
Szeptember 22-én hétfőn újra nyeregbe ülünk. Az üzenet a következő: bicikli utat most!

Olvasóink – ha egyetértenek ezzel a céllal a következőt tehetik. A criticalmass.hu-rólletöltötök egy plakátot, kinyomtatjátok otthon annyi helyre ragasztjátok, amennyire csak lehet. Így sokkal többen értesülhetnek az autómentes napról, többen hozhatnak aznap tudatos döntést a tömegközlekedés, vagy kerékpározás mellett, és a kerékpáros demonstráció sem okoz akkora forgalmi torlódást, mint a lakosság értesítése nélkül.

Comments

comments