Katonai diktatúra, aknamezők, elmosott hidak és 8700 idegőrlő kilométer – erre számíthatnak a január 17-én rajtoló szaharai rali, a Budapest-Bamako indulói. Idén új kategória is debütál.
A héten megkapták a Budapest-Bamako résztvevői a 2009-es futam itinerét, amely minden eddiginél nagyobb terjedelemben, 65 oldalon részletezi a sivatagi rali összes veszélyét és buktatóját.
Január 17-én már negyedik alkalommal rajtol el a Budapest-Bamako, amely mára a legjelentősebb afrikai terepralivá nőtte ki magát. A Dakar rali kontinensről való kivonulása óta a mali, a mauritán kormány a Dakar méltó utódjaként fogadja a magyar kezdeményezésű nemzetközi futamot.
3000 km sivatagi földút |
“Múlt vasárnap a mauritán turisztikai miniszter a hivatalában fogadott, és elmondta, hogy a Budapest-Bamako számukra sokkal fontosabb, mint a Dakar, hiszen nemcsak fontos turisztikai bevétel, de karitatív akcióinkkal az ország legszegényebb falvain és közösségein is segítünk.” – mondta Szabó Gál András, a futam fővédnöke és kitalálója.
A Budapest-Bamako résztvevői az éves turizmus több mint 5%-át teszik ki a Magyarországnál tizenegyszer nagyobb szaharai országban.
Veszélyes aknamezők és 3000 km speciál
Az augusztusi államcsíny és a mauritán katonai diktatúra sem riasztotta el a futam résztvevőit. A törékeny politikai helyzet azonban csak egyike a futam veszélyeinek. A heves marokkói esőzések és áradások több hidat mostak el.
Itt majd folyókon kell átkelniük a csapatoknak.
A máig hivatalosan háborús övezetként kezelt Nyugat-Szaharában pedig aknaveszélyes területeken is áthalad majd a mezőny.
“A futam előkészítése alatt itt eltévedtünk naplemente előtt. Egy helyi nomád óva intett attól, hogy a sötétben tovább menjünk az aknamezőn. Reggel megmutatta a helyes utat.” – tette hozzá Szabó Gál András.
A kemény marokkói és mauritán szakaszokért a bájos mali falvak és vörös salakos nyugat-afrikai földutak kárpótolják majd a résztvevőket.
A minden eddiginél keményebb útvonalon több mint 3000 kilométernyi speciál terepszakaszt kell majd a legjobbaknak teljesíteni.
620 induló és a furcsa járgányok
Több száz fegyveres vigyáz a Budapest-Bamako résztvevőire |
Minden nehézség és akadály ellenére idén rekordszámban jelentkeztek a 2009-es futamra.
A Hősök terén 620-an állnak majd rajthoz, hogy a 8700 kilométeres távot leküzdjék.
Az európai országokon túl Dél-Afrikából, Iránból, Kanadából, Indiából, Ausztráliából és Új-Zélandról is érkeznek résztvevők, hogy a budapesti rajtnál itt lehessenek.
A résztevők közt lesz 212 autó, 31 motor, 5 kamion és 3 autóbusz. Negyvenöt ország képviselteti magát a nemzetközi futamon. Furcsa járgányokból az idén sem lesz hiány. Lesznek régi mentőautók, egy 1961-es Csepel tűzoltóautó, Ladák, Daciák, egy 1971-es Citroen DS és két Ikarusz is rajthoz áll.
Új kategória debütál
A futamon verseny és túra kategóriában indulhatnak a résztvevők.
Az idén először “Bamako Spirit” kategóriában nevezési díj nélkül indulhatnak azok, akik valamilyen kiemelkedő karitatív feladatot végeznek a futam során.
Így került be a mezőnybe az az amerikai-magyar páros, akik saját fejlesztésű, napenergiával hajtott víztisztító berendezést hoznak kis afrikai településekre, vagy éppen a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola diákjai, akik tolókocsikat visznek Bamakóba mozgássérült árváknak.
“Túl azon, hogy rangos nemzetközi sportesemény, több ezer ember és közösség életét édesíti meg a Budapest-Bamako adományaival Maliban és Mauritániában.” – mondta el Szabó Gál András.
A Hungary For Africa gyűjtőakció keretében a bamakósok egy kamionnyi ruhát, játékot, gyógyszert és szerszámot juttatnak el a világ 4. és 5. legszegényebb országába.
A negyedik alkalommal megrendezendő futam Magyarországon, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon, Spanyolországon, Marokkón és Mauritán halad keresztül, míg megérkezik a Mali Köztársaságba.
A befutó január 31-én délelőtt 11-kor lesz a bamakoi Hősök terén.
Hivatalos versenyútvonal:
1. Budapest-Brescia 851 km
2. Brescia-Montpellier 731 km
3. Montpellier-Almeria 1140 km
4. Almeria-Merzouga 750 km
5. Merzouga-Foum Zgid 410 km
6. Foum Zgid-Tadalt 450 km
7. Tadalt-Smara 437 km
8. Smara-Tropic Of Cancer 770 km
9. TOC-Bou Lanoar 370 km
10. Bou Lanoar-Atar 480 km
11. Atar-Tidjikja 450 km
12. Tidjikja-Kiffa 400 km
13. Kiffa-Korera Kore 450 km
14. Korera Kore-Banamba 375 km
15. Banamba-Bamako 250 km