Kedd délután sikeresen végrehajtották a NASA harmadik kísérletét a tolósugár-hajtóműjű X-43A gépével. A cél az volt, hogy a bombázóra szerelt rakétával felvitt gép a szétválás után a hangsebesség 10-szeresét, azaz Mach 10-et érjen el. Ez sikerült is!
Forrás: NASA Langley Research Center |
A NASA Hyper-X elnevezésű, nyolc éve tartó programjára eddig 230 millió dollárt, vagyis mintegy 57 milliárd forintot költöttek. Ebből három reklámozott, a média által végigkísért kísérletre futotta, amiken a scramjet vagyis tolósugár-hajtómű technológiáját tesztelték.
A program első próbát 2001. júniusában hajtották végre, akkor a gép még idő előtt a tengerbe zuhant műszaki problémák miatt. A második kísérlet már a tervek szerint zajlott. A 3,6 méter hosszú, 1,5 fesztávolságú, 1,2 tonna súlyú X-43A-t egy B52-es bombázó szárnyáról engedték szabadon, és egy Pegazus segédrakétával az orrán vitték fel 30 ezer méter magasba, ahol tíz másodpercig saját erejéből repült – a hangsebesség hétszeresét elérve. Ezután vitorlázórepüléssel tett meg hat percet, mielőtt a Csendes-óceánba hullott volna, pontosan úgy, ahogy a NASA mérnökei eltervezték.
A B-52-es viszi fel a Pegazust és az X-43A-t Fotó: Carla Thomas/NASA |
A harmadik kísérletre először november 15-ét jelölték ki, de elektronikus rendszerben hibát találtak, így áttették másnapra. November 16-án aztán már problémamentesen sikerült az indítás. Los Angeles-től északnyugatra, a légierő egyik sivatagi bázisájól szállt fel a B-52-es bombázó, az X-43A-val és a rakétával a hasa alatt, majd a Csendes-óceán felett, a „kilövési” magasságot elérve a gépet lekapcsolták a B-52-esről, és onnantól a rakéta hajtóereje vitte fel 110 ezer láb magasságba. Erre főként azért volt szükség, mert a scramjet csak bizonyos sebesség felett indul be, és ezt egyelőre még csak segédrakéta segítségével tudják elérni.
110 ezer láb magasban a rakéta levált, és a X-43A saját erejéből a hangsebesség közel 10-szeresére, az első adatok szerint Mach 9,8-ra gyorsult, ezzel a saját Mach 7-es rekordját és bőven meghaladta.
A tesztet követő sajtótájékoztatón Randy Voland, a project egyik vezetője mérnöke elmondta, hogy „ez tulajdonképpen könnyebb, mint az emberek hiszik. Mi tényleg meg tudjuk ezt csinálni. Persze nem akarom, hogy ez úgy hangozzék, mintha túl könnyű lenne, de egyértelműen megvalósítható”. A scramjet technológia a NASA szerint a későbbiekben akár az utasszállítókon is hasznosítható lesz, és ez nagy mértékben csökkentheti a repülési időket