200 km/órás sebességgel a védőfalnak csapódott, és meghalt egy autóversenyző a héten. Halálosak az extrém sportok? A baleseteket vettük szemügyre.
Arról korábban már részletesen írtunk, hogy vajon miért vállalják a veszélyt az extrém sportolók, vajon mi motiválhatja őket.
Ezt nem érdemes tovább ragozni, már csak azért sem, mert a profi sportolók azt vallják: ha betartják a – sportjukra vonatkozó – szabályokat, akkor nem kell félni a kihívásoktól.
Az extrém sportok nagy akaraterőt követelnek a sportolóktól, a veszély felmérésében is. Az kijelenthető, hogy, aki extrém sportot művel, az nagyon jó helyzet-felismerési képességgel rendelkezik, képes jól megítéli, mi az, ami még bevállalható, és mi az, ami nem. Hiszen, ezen az élete is múlhat…
A balesetek azonban sajnos e sportok velejárói.
Összeállításunkban megnéztük, miként alakul a “baleseti statisztika” a különböző extrém sportágakban, milyen jellegű balesetek fordultak elő leggyakrabban az elmúlt években.
Legnagyobb tempó, halálos ütközés

Ashley Cooper halálos ütközése (Fotó: Kevin Fischer)![]()
A technikai sportok sorában a legnagyobb tempó a gyorsasági autó- és motorsportokban van – a nagy sebesség, nagy baleseti kockázatot rejt magában.
Ha ütközés történik, nem mindig úszható meg a baleset töréssel, vagy zúzódással…
A hét elején egy ausztrál autóversenyző vesztette életét. A 27 éves Ashley Cooper a túraautók adelaide-i viadalán közel 200 km/órás sebességgel a védőfalnak ütközött.
Súlyos fej- és belső sérülésekkel szállították kórházba, de már nem tudták megmenteni. Másfél év alatt ez a második tragédia ausztrál autóversenyen: 2006 októberében az új-zélandi Mark Porter hunyt el egy balesetben.
Gyorsasági, cross- és salakmotor
Maradva a technikai sportoknál – de a kétkerekű sportokkal folytatva – a gyorsasági szakág itt is a legveszélyesebb sportágak közé sorolt.
Múlt évben Talmácsi Gergő, a szupersport világbajnokság doningtoni futamán bukott, és komoly sérüléseket szenvedett. Mindkét csuklója sérült.
Stefano Favaro, a Talmácsi-testvérek menedzsere a baleset után úgy nyilatkozott: “Iszonyatosan megijedtem, amikor láttam Gergő esését, majd amint mozdulatlanul feküdt a földön. Rohantam a mobilklinikára, ahol mondták, hogy mindjárt hozzák a mentővel. Végig mellette maradtam, így láttam, hogy baj van”.
Gergő azóta szerencsére már felépült.
![]() Veszélyes salakmotor (Fotó: speedway.hu) |
A gyorsasági motoros Bitter Sándornak is kijutott sérülésekből, sok mindenen túl van már, sok mindent megélt, és volt már két színinfarkusa is.
– Az első szívinfarktus éppen egy 24 órás versenyen ért. A második pedig pont a 34. születésnapomon ért utol. De nem győzött le. Itt vagyok, jól vagyok – nyilatkozta korábban az extrem.hu-nak.
Két éve Bitternek ismét kijutott az esésből, egy motorversenyen. De esését követően sérülten ugyan, de visszaült a motorjára, majd folytatta a küzdelmet. Igaz deformálódott a gép kormánya, de menetkész állapotban volt. Bitter kiállt tankolni is, és végül teljesítette a kiírt körszámot.
“Olyan gyorsan történt a bukásom, hogy verseny közben nem vették észre a szervezők. Csak a futam után derült ki, hogy az a motoros, aki esett nem versenyezhet tovább” – tette hozzá a sportoló, aki az esés következtében könyökzúzódást és lábújtörést szenvedett.
A salakmotorozás sem veszélytelen terep.
Tudja ezt Tihanyi Sándor hazai versenyző is, aki egy tavalyi futamon bukott, és megsérült. A debreceni salakmotoros a csuklóját törte ki.
Mindennapos láb- és kéztörések
Az aszfaltos, gurulós sportágakban, mint a gördeszka, görkorcsolya szinte mindennaposak a kisebb-nagyobb sérülések, főként nyílt és nem nyílt kéz-, láb-, újtörések, fejsérülések, agyrázkódás.
Itt a balesetek legtöbbje szerencsére nem halálos kimenetelű.
![]() Törik, zúzzák magukat |
Mint a legtöbb deszkás, így Kaposi Dávid gördeszkás is beszerzett már jó pár sérülést.
A rider tavaly például begyűjtött rándulást, húzódást egy rontott heelvarial és egy 11 lépcsős korláton alkotott caveman boardslide-ot követően, Szegeden.
Miután ebből felgyógyult, a nyíregyházi skateparkban, a 4+3-as dupla szettről landolt szerencsétlenül, aminek eredménye részleges térdszalag-szakadás lett. Ez azonban nem jelenti Dávid deszkás pályafutásának végét.
BMX: aki nyomatja, az sérül is…
A kétkerekű sportágak sem kevésbé veszélytelenek, ha valaki nem csak városi kerekezésre használja járgányát.
Habár, ma már ott tartunk, hogy a városi autós közlekedést kerékpárosként túlélni igazán extrém kihívásnak számít!
Szóval, BMX kiválóságunk, Shenker Bejnamin világbajnokunk nem is tagadja, aki profin nyomja a BMX-et az sérül is.
“Egyszer eltört a gerincem, a koponyaalapi csontom, az orrom legalább ötször, a vállam, a csuklóm, az ujjaim, csomó bordám, kilyukadt a tüdőm, és kitört a fogam. Nagyjából ennyi. Tudom, elég defektesnek hangzik” – mesélte korábban az extrem.hu-nak.
Hozzátette:
“Az utóbbi két évben a sérülések miatt 4-5 hónapot bicikliztem összesen.
S a sérülések után pár hétig mindig félek kicsit, aztán ha már újra beadom a trükköt, hála égnek elmúlik teljesen. De persze hátráltatnak óhatatlanul. Legutoljára csalódottság volt bennem, mivel úgy érzem mindent megteszek ezért a sportért, és egy hülyeségből eltörik a csuklóm. Ráadásul egy olyan trükkből, amit naponta megcsinálok százszor, és százszor esem ugyanígy, és semmi bajom nem lesz. Ez tényleg nagyon rossz volt.”
Sziklamászás, siklóernyő: szerencsére kevés a baleset
Ezekben a sportágakban szerencsére halálos kimenetelű balesetről ritkán lehet hallani. Három évvel ezelőtt egy 19 éves sziklamászó belehalt súlyos sérüléseibe.
A fiatalember egy amatőröknek szervezett bemutatón vett részt az alsó-hámori sziklafalon, Lillafüred közelében.
A bemutató közben több mint huszonöt méter magasságból lezuhant, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba, ahol már nem tudták megmenteni.
![]() Siklóernyősök, ha zuhannak… |
A siklóernyős sportágban a legtöbb pilóta ismeri az időjárási viszonyokat, betartja a szabályokat, ezért nagyobb balesetek ritkán vannak.
Tavaly év végén meghalt egy magyar siklóernyős Vietnámban. A magyar mérnök siklóernyőjével ereszkedett alá a vietnami Lang Bian hegyről.
A dél-ázsiai országban dolgozó férfi félórás repülés után sziklafalhoz becsapódott. Az akkori híradások szerint a férfi forgószélbe kerülhetett a szinte függőlegesen magasodó sziklák között.
Búvárkodás: halál a víz alatt
A víz alatti halálos kimenetelű balesetek kivizsgálása sokszor nem egyszerű.
Ami azonban a búvárbaleseteket illeti, nem jelenthető ki nemes egyszerűséggel, hogy aki halálos balesetet szenvedett a víz alatt, az elégtelen felszereléssel, megfelelő szakképesítés nélkül, vagy oktatói felügyelet híján lett baleset áldozata.
A víz alatti halálos balesetek lehetséges okai számtalan okra vezethetőek vissza.
![]() Halott búvár a víz alatt (Fotó: dailymail.co.uk) |
Az elmúlt év nyarán egy magyar búvár vesztette életét az Adrián.
A búvár három társával merült alá az Adrián Rogoznica és Ražanj között, de ő már nem jött felszínre.
30 méter mélyből már csak a holttestét tudták felhozni.
A meghalt búvár 21 éves társát – aki társa keresése közben túl mélyre merült, majd túl gyorsan jött fel – a spliti kórház dekompressziós kamrájában kezelték a szerencsétlen merülés után.
Banális balesetek
Mint írtuk, a gurulós sportágak nem veszélytelenek, de ki gondolna arra, hogy egy gördeszkás a skate parkban leli halálát, egy tévesztett gurulás miatt.
A tapasztalt riderek, Michael és Anthony Jeansonne éppen családi vakáción voltak, amikor a halálos baleset történt. Az ikerpár az Egyesült Államok nashville-i skate parkjában deszkázott, amikor véletlenül összeütköztek.
Az ütközésbe Michael belehalt.
Arra is kevesen gondolnak, hogy egy siklóernyős lezuhanását okozhatja egy vitorlázógép-modell. A tavalyelőtti balesetet az okozta, hogy egy vitorlázórepülőgép-modell ütközött neki a siklóernyős ernyőjének, emiatt ez utóbbi jármű egyik oldala becsukódott, és a földnek csapódott a Hidegkúti repülőtérnél.
A 30 éves siklóernyős férfit súlyos hát- és vállsérülésekkel mentőhelikopterrel szállították kórházba – írták akkor a médiumok.
A gyilkos poroltó
Ami pedig talán vezetné a “banális balesetek” képzeletbeli listáját, az egy Forma-1-es szerencsétlenség.
Hiszen, a “száguldó cirkusz” veszélyes üzem, a pályabíróknak is.
Időpont: 1977.
Helyszín: Kyalami Dél-Afrika
Ez egy nagyon szerencsétlen és brutális eset volt.
A pálya szélére sodródott Renzo Zorzi autója, akihez azonnal elindultak a pálya másik oldaláról is a pályabírák, hogy segítsenek neki kiszállni az autóból, és vitték az oltókészülékeket is.
Sajnos az egyik segíteni induló pályabíró már nem ért át, mert az egyik éppen érkező versenyző elgázolta. A pályabíró kezéből a gázolás során kirepült a méretes poroltó készülék, ami Tom Pryce fejének vágódott, aki ráadásul Zorzi csapattársa volt.
Renzo Zorzi kisebb sérülésekkel megúszta kisodródását, de a segítségére siető pályabíró testét csak több darabban találták meg, és Tom Pryce is azonnal meghalt.
Tom Pryce balesete:
Figyelem, csak erős idegzetűek nézzék meg!!!





