Autóval a sarkkörön

Kocsiba be/ablakot le, Könyököt ki/kettesbe be! Nagy király a hangerő… Na, jól van elég lesz. Tekerjük fel azt az ablakot! Mégis csak az északi sarkkörön vagyunk!


Az útvonal
Forrás: ec-arctic.ru

Az oroszok elhúztak a spájzból (magukkal vitték a befőtteket, meg a szilvalekvárt), és új kalandok után néztek. Felfedezik saját szép, nagy országukat, hegyet másznak, hajókáznak, nagyokat kirándulnak sivatagon és vadonban egyaránt. Legfrissebb kalandjuk egyesíti az orosz ember elszántságát, vidám, mókára mindig kapható természetét, ill. az orosz nehézipar és gépgyártás állandó magas színvonalát. Ráadásul az is köztudott, hogy az oroszok rendkívül hagyománytisztelők (ld. nov. 7-i felvonulások), és nem hagyják a feledés homályába merülni a nagy elődök nevét. Pl. a nagy felfedező elődök nevét. Georgij Szedov, az első szovjet/orosz arktiszi expedíció vezetője, Ivan Papanin, az első orosz északi-sarki kutatóállomás parancsnoka, Cskalov és Gromov, akik 1937-ben megállás nélkül repültek el Moszkvából Amerikába, mégpedig az Északi-sark útba ejtésével. Hiba lenne megfeledkezni Volovicsról és Medvegyevről, akik elsőként hajtottak végre ejtőernyős ugrást a Föld legészakibb pontján. Ezen remek emberek emlékének megtartása vezetett el 1982-ben az Expedition Centre “ARCTIC” (ECA), akkor még szovjet, ma már orosz, expedíciós és kutató társaság megalapításáig. Az ECA fő célterülete, természetesen az Északi-sark, tágabb értelemben, minden, ami a 66. északi szélességen túl található.



Otthon vannak északon


Északi szépség, Kolima
Forrás: ec-arctic.ru

Az elmúlt bő két évtizedben számos remek eredményt elértek. 20 év során mintegy 150 fő kalandozott az északi övezetben. Több mint 30 ezer kilométert tettek síléceken, rendszerint külső segítség nélkül, a magukkal vitt készletekre szorítkozva. A társaság 24 tagja érte el az Északi-sarkot, közülük többen nem csak egyszer. 1992-ben övék volt az első snowkite expedíció, amely eljutott az pólusra, két évvel később újabb rekord: egy 8 fős expedíció minden tagja eljutott a földrajzi Északi-sarkra, természetesen gyalog, külső támogatás nélkül. 1998-ban egy ECA expedíció Oroszországból Kanadába indult (és érkezett meg) sílécen, és persze a világért sem hagyták volna ki a sarkpontot. Az ezredfordulón a Déli-sark volt a sláger, oda szerveztek ejtőernyős ugrásokat, hőlégballonos repüléseket, és sítúrákat. Az ECA teljesítményét, tudományos és ismeretterjesztő tevékenységét az ENSZ is elismerte, a csapat még egy zászlót is kaptt Kofi Annan főtitkártól.



Hótaposó


Csukotka, a csodakocsi
Forrás: ec-arctic.ru

A legújabb projekt tulajdonképpen már nem is új, hiszen a Polar Ring expedíció már két éve úton van. A 10 fős csapat 2002. márciusában indult el az északi sarkkör mentén. Méghozzá autóval! Pontosabban négy, autóra emlékeztető masinával, melyeket a csapat vezetője, Vladimir Csukov után Csukotka névre kereszteltek. A jármű összkerékhajtású, hat kerekén speciális, alacsony nyomású abroncsok vannak, és gyakorlatilag bármilyen terepen lehet vele “közlekedni”. Csukotka 1997 óta már több északi- és déli-sarki expedíción bizonyította rátermettségét, de ilyen nagy út még soha nem várt rá. A Polar Ring expedíciónak ugyanis 25.000 km-t kell megtennie, igaz idejük van bőven, a célba érést 2005. júniusára tervezik. Az expedíciót többek között támogatja az ENSZ, az orosz parlament, és földrajzi társaság, ill. az amerikai felfedezők társasága is.



Oda-vissza Pevek


Randi az Északi-sarkon
Forrás: ec-arctic.ru

A Salekhard és Pevek közötti 6000 km-es szakaszt 2002. tavaszán tette meg a csoport. Pevek a Föld legészakibb városa, ami még nem magyarázat arra, hogy miért élnek ott emberek (Mike Horn sem értette, miközben pánikszerűen menekült onnan). 2003. szeptemberében az expedíció ugyanott tartott, ahol másfél évvel korábban, ugyanis a túra második szakasza is Salekhardból indult, ezúttal viszont észak felé vették az irányt, és a Jeges-tengeren átkelve Kanada irányába pöfögtek tova. A 2005. első felében esedékes harmadik szakasz sem az unalomról fog szólni. A kis csapat ekkor körbe autózza Kanada és az Egyesült Államok sarkkörön túli részét. Alaszkából a Bering-szoroson átkelnek a hőn szeretett Oroszországba, hogy monstre utazást a festői szépségű, megannyi látványosságáról híres Pevekben fejezzék be.

Útjuk során számos zoológiai, geológiai és meteorológiai kutatást végeznek, oktatási és kutatási programokat állítanak össze, azaz megpróbálják felhívni a figyelmet arra, hogy a sarkkörön túl is van élet.


A Polar Ring-csapat
Vladimir CSUKOV az expedíció vezetője

Igor SZMILEVECS logisztika

Vaszilij ELAGIN műszerész, fotós

Nyikolaj NIKULSIN műszerész

Oleg KAZHARSZKIJ műholdas kommunikáció

Alexander BORISZEVICS (belarusz) főműszerész

Vjacseszlav GOSZUDAREV tudományos vezető

Leonid SZAFONOV műszerész

Valerij SZUSKOV rádiós

Viktor JAROVOJ orvos

Afanasszij MAKOVNEV fotós

Ivan KUZSELIVSKI fotós

Ilja FREIDOVICS meteorológus

Jurij ZARUBA rádiós

Comments

comments