ARC: 3. helyen futottak be Fa Nándorék

Fantasztikus eredményt produkálva, harmadik helyen ért célba a Djuice a világ legnagyobb transatlanti versenyén. Az idei Atlantic Rally for Cruisersre 213 hajó nevezett be, köztük az alkalmi jelleggel összeállt, és fényesen bizonyító magyarokkal. Végül a Formula 1-esek csak lenyomták a túraosztályt.


Fa Nándor, Weöres Szabolcs, Hajdu Balázs a fedélzeten
foto: Beliczay Péter

Vakok között félszemű a király, ugyanez Fa Nándor, a djuice kapitányának szavaival: “sasszem a vakok között, olcsó élmény”. Mindez annak szól, hogy az elnevezés és a hagyomány szerint cirkálóknak, túrahajóknak kiírt Atlantic Rally for Cruisers első és második helyén olyan hajók végeztek, amelyek a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetőek túrahajóknak. Sokkal inkább Formula 1-es szuper hajók, melyeket tulajdonosaik a világ egyik legrangosabb versenyére, a Volvo Ocean Race-re (VOR) építettek, ahol a gyorsaság messze az elsődleges szempont. Olyasmi ez, mintha Michael Schumacher piros Ferrarijával rajthoz állna az Opel Astra kupában. Ez persze cseppet sem zavarta a két VOR 60-ast, ők besöpörték a győzelmet, méghozzá úgy, hogy a Spirit új ARC rekordot hasított 11 nap 13 óra 12 perc 20 másodperccel (régi rekord: Spirit of Diana 11 nap 23 óra 41 perc 43 másodperc, 2001.) A második helyezett Venom pár perccel lépte túl a 12 napot.



Célban a djuice!


Célba ér a győztes Spirit, foto: Challenge Business

Végre jöhet a lényeg! Harmadiknak ugyanis a magyar hajó a djuice futott be Rodney Bay kikötőjébe, St. Lucia szigetén. Számunkra egyértelmű, hogy az idei ARC győztese a magyar legénység, akik életükben először vitorláztak így együtt, és néhány nap alatt sikerült fantasztikus csapattá kovácsolódniuk. A verseny során végig tökéletesen koncentráltak, vitorlázásukban nem volt egyetlen üresjárat sem, a felmerülő problémákat (pl. leszakadt spinnaker felhúzó) pillanatok alatt oldották meg. A száznál több magyar bajnoki cím, és a több mint félmillió vitorlázott tengeri mérföld is visszaköszönt, taktikában nem nagyon akadt párja a magyar jachtnak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint, hogy az első hét szélcsendes napjaiból a djuice sokkal jobban jött ki, mint vetélytársai.

A csapattól péntek (dec. 5.) délután búcsúztunk el, amikor Fa Nándor azt jegyezte a hajónaplóba, hogy 24 órán belül célba ér a djuice. Így is történt, addig azonban még volt némi izgalom.



Találjuk ki, hol vagyunk

Először is, a szervezők nem álltak mindenben a helyzet magaslatán, így, aki pusztán az ő jelentéseik alapján akart eligazodni a pillanatnyi sorrendet illetően, bizony egyszer-kétszer csúnyán meg lett vezetve. Előfordult, hogy a derék rendezők 3 hosszúsági fokkal visszasorolták a djuice-t, ami ugyebár kb. 300 km. Szóval megkapták a friss jelentéseket, és mindjárt nekiálltak kitalálni, hogy hol lehet egyik nagy ellenfelük, az Aspiration. “Hirtelen lett vagy öt taktikus a fedélzeten” (F. N.), mindenki különféle navigációs ötletekkel állt elő, a kapitány pedig kitartott azon álláspontja mellett, hogy a villámgyors Swan (ez a hajó típusa) legalább 20 tengeri mérfölddel (kb. 36 km) mögöttük van.



Megint a spinnaker


A 2. helyezett Venom foto: Challenge Business

Igazából azonban nem ez okozta a legnagyobb riadalmat, hanem az, hogy szombaton (dec. 6.) helyi idő szerint éjszaka 1-kor 70 tengeri mérfölddel a cél előtt elszakadt a spinnaker. Két nappal korábban ugyanennek a vitorlának a behúzója szakadt le, csak a legénység lélekjelenlétén múlott, hogy a hajó nem futott rá a vitorlára. Most azért nem volt ilyen veszélyes a helyzet, ezúttal ugyanis a fedélzeten landolt a vitorla, viszont visszahúzni már nem lehetett. Itt jön a rutin: “tanakodás nélkül pár percen belül fölrántottuk a kisebbik gennakert, így most szinte változatlan sebességgel futunk a cél felé”.

Reggel (dec. 6.) 7 órakor a fiúk már látták St. Luciat, azonban ellenfelet, egyet sem láttak a közelben, azaz Nándinak igaza volt, az Aspiration messze a djuice mögött szelte a habokat.



13 nap 1 óra 20 perc és 15 másodperc


Reggeli a szabadban, foto: Beliczay Péter

És végre! December 6-án helyi idő szerint 10 óra után 15 másodperccel a djuice harmadikként (szerintünk elsőként…) befutott Rodney Bay kikötőjébe. A verseny előtt még Extra Dry néven futó jacht nagyszerű eredményt ért el, a 2700 tengeri mérföldet (kb. 4900 km) ugyanis 13 nap 1 óra 20 perc és 15 másodperc alatt tette meg. Az ARC hivatalos honlapján egyébként legnagyobb elismeréssel szólnak a magyar hajóról, teljesítményét csupa felsőfokú jelzővel illetik. A fiúk meg is érdemlik a dícséretet, fantasztikusat produkáltak! Az első igazi ellenfél, az Aspiration (ami papíron sokkal gyorsabb, mint a djuice) 5 órát kapott a mieinktől!

Zárásként átadnánk a szót a kapitánynak, aki mégiscsak jobban tudja, hogy merről fújt a szél az elmúlt két hétben. Fa Nándor így értékelte a djuice és a legénység teljesítményét:



Értékel a kapitány

“Szóval többszörösen győztesnek tekintem magunkat, pedig higgyék el szigorú vagyok ennek megítélésében. Egyik győzelem az, amit önmagunkon arattunk nap-mint-nap, a csapattá alakulás meg nem fogalmazott stációiban.

A másik pedig az, ahogy a Djuice-t megvitorláztuk, amit kihoztunk a hajóból és nem feltétlenül az ellenfelekhez képest, hanem a saját elvárásainkhoz képest. …az idő 85 %-ban 100 %-ra vitorláztunk, a maradék 15 %-ban pedig kb. 80 %-ra. Ez a relatív gyengébb szelek miatt volt lehetséges. Ez a teljesítmény csak úgy jöhetett létre, és a hajó úgy futhatott célba lényeges probléma, veszteség nélkül, hogy a csapat rendkívüli módon motivált volt, és az első perctől az utolsóig tökéletesen koncentrált feladatára.”



A djuice megérkezik St. Luciara
foto: Challenge Business

Comments

comments