Alakul az ARC-vonal! Már megvan a győztese az idei Atlantic Rally for Cruisers-nek, a világ legnagyobb transatlanti versenyének. A 213 hajó közül a Spirit ért először St. Luciara. A magyar hajó, a djuice a harmadik helyen áll, és jó esélyük van, hogy ez így is marad.
Teljes taklival, foto: Beliczay Péter |
A verseny előtt Fa Nándor azt mondta, hogy a djuice (volt Extra Dry), és rendkívül tapasztalt legénysége akár még a győzelemre is esélyes lehet. Igaza is volt addig, amíg ki nem derült, hogy benevezett két igazi versenyhajó is, melyek idén részt vettek a Volvo Ocean Race-en (VOR), a világ egyik legrangosabb vitorlás versenyén. Az Atlantic Rally for Cruisers (ARC) ugyanis nem verseny hajóknak, hanem túrahajóknak (cruisers) lett kiírva, és szerencsére a mai napig őriz ezt, azt az amatőr hajózás szenvedélyességéből. Van a versenynek egyfajta “örömvitorlázás” jellege, amin nem változtat az, hogy vannak a mezőnyben olyan egységek, amelyek nagyon komolyan veszik a viadalt, és nyerni szeretnének. Ami természetesen nem rossz, elsősorban a média, és a szponzorok szempontjából, hiszen mindkét felet a harc, a küzdelem és a látvány vonza a vitorlázáshoz. Kész szerencse, hogy Magyarország idén ki tudott állítani egy ilyen hajót, és ami még fontosabb, fel tudta vértezni azt egy ilyen legénységgel. Többszörös (Fináczy György pl. 20-szoros) magyar bajnokok, olimpikonok (Goszleth Marcell, Hajdú Balázs), Hong-Kong Challenge győztesek (dr. Fürstner József, Weöres Szabolcs), a kapitány pedig nem más, mint az első magyar, aki egyedül vitorlázta körbe a Földet, Fa Nándor.
Itt nem is fújhat ilyen szél
Íme a teljes a vitorlázat, foto: Beliczay Péter |
Ezek után nem csoda, hogy a gárda mindjárt a rajt után elhúzott az élmezőnnyel, sőt egy darabig még vezettek is. Egészen addig, amíg ki nem fogtak egy szélcsendes szakaszt, és le nem ragadtak. December elsején aztán volt szél, több is, mint kellett volna. Az éjszaka második felében egy átlag 30 csomós (kb. 55 km/h-s) miniciklon csapott le a djuice-ra. Villámgyorsan kellett vitorlát cserélni (ínyencek kedvéért: genuát szolenra), mert a déli szélben rossz irányba haladt a hajó. Természetesen rövid időn belül sikerült úrrá lenni a természet teremtette szokatlan körülményeken (Fa Nándor: “ilyen viszonyok a déli 40. szélesség körül szoktak lenni”), és hajnalban már a megfelelő irányba robogott a magyar hajó. Az éjszakai műszakért cserébe a legénység kapott egy víztől vízig érő dupla szivárványt (1:1).
Merről fúj a szél?
December 2-3. megint szélcsend. 200 mérföldes körzetben áll a levegő, a mieink pedig figyelik a többi hajót az élbolyban, hogy azok vajon merre próbálnak meg kitörni az állóvízből. Azonban a szélcsendnek is van pozitívuma: a legénységre nem borul rá a vacsoraasztal, és nyugodt körülmények között lehet meginni egy deci vörösbort. A 3-as azonban most is szerencsét hozott a csapatnak. Harmadikán délelőtt ugyanis elkezdett élénkülni a szél. Később még zivatarfelhők is megjelentek, estére azonban sikerült kifogni egy egyenletesen fújó kb. 16 csomós szelet, amit úgy lovagoltak meg a fiúk, hogy 25 csomósnak tűnt, a sebességüket pedig átlag 3 csomóval növelte. Ennek köszönhetően fantasztikus tempót diktált a djuice: 10 óra alatt 97 mérföldet tettek meg (ugyanannyit, mint az előző 24 órában).
Új rekord, és áldozás Neptunnak
Goszleth Marcell a vitorlán foto: Beliczay Péter |
A jó szél szerencsére egészen csütörtökig kitartott, ennek köszönhetően a djuice megdöntötte saját 24 órás rekordját, és 260 tengeri mérföldes (480 km) eredményét csak az egyik VOR 60-as, a Venom futott jobbat néhány mérfölddel. A másik VOR 60-as, a Sipirit pedig már be is ért a célba, kikötött St. Lucia szigetén. A mieinkre azonban még várt egy kisebb harc, csütörtökön délután ugyanis leszakadt a spinnaker felhúzó, ennek eredményeként pillanatok alatt vízbe zuhant a vitorla, csak a kormányos ügyességének volt köszönhető, hogy nem futott rá a hajó. A csapat tagjainak példás együttműködése folytán 5 perc múlva már-már az új felhúzó feszítette a spinnakert, és megint repült a hajó.
Egyébként ezen a délutánon a legénység áldozatot mutatott be Neptun istennek, lévén, hat matróz ezen az úton lépte át életében először a Ráktérítőt.
A hajónaplóban a legfrissebb bejegyzés pénteken (dec. 5.) kora délután született, itt tudatja a kapitány, hogy optimális esetben 24 órával később révbe ér a djuice, azaz mikuláskor karibi idő szerint dél (hazai idő szerint 17 óra) körül partra szállnak a legények. Jó hír a vitorlázás kedvelőinek, hogy fiúk egyre többet beszélnek egy “dejólenne” (by F.N.) hajóról, azaz könnyen lehet, hogy jövőre újra összeáll a csapat, hogy átszelje az Atlanti Óceánt.
Elől a djuice mögötte a Maxi, foto: Beliczay Péter |