Akikre büszkék vagyunk: a tenger nélküli ország tengerészei

Fa Nándor és Gál József 1987 szeptember 12-én hajóztak be Opatija kikötőjébe 295 tengeren töltött nap után. Szent Jupát nevű vitorlásukkal első magyarokként kerülték meg a Földet. Írásunkban összeszedtük: azóta ki vitt véghez hasonló teljesítményt.





Fa Nándor és Gál József 1987 szeptember 12-én Opatijaban. 295 nap alatt kerülték meg a földet
1987-ben – életemben először – és utoljára elmentem a Budapesti Nemzetközi Vásárra (BNV).

Ennek egyetlen oka volt: a főbejárattal szembeni pavilon előtt lévő medencében kiállították a Szent Jupát nevű vitorláshajót, amivel Gál József és Fa Nándor első magyarokként körülvitorlázták a Földet.
Útjuk akkoriban ért véget, a televízió közvetítette, ahogy a Szent Jupát befut a horvátországi (akkor még Jugoszlávia) Opatija kikötőjébe.
Gál és Fa sztárok voltak, mindenhol mindenki róluk





beszélt.
12 éves gyerekként órákig bámultam a kiállított hajót.

Csodáltam minden irányból és minden szögből. Ha becsuktam a szemem, én is ott voltam a fedélzeten a tengeri viharokban, átéltem az összes kalandot, amiben Gál Józsefnek és Fa Nándornak része volt.
A két vitorlázó példaképem lett, Fa Nándor “A Szent Jupát 700 napja” című könyvét és Gál írását, a “Széllel szél ellen” címűt rongyosra olvastam.

“Az első igazán nagy viharban, amikor 8-10 méteres hullámok jöttek felénk, persze, hogy féltem. De az érzésnek csak olyan fokán, ami nem hatalmasodik el a gondolkodáson, nem bénítja a cselekvést, nem bizonytalanít el. Azt hiszem, ez kell is ahhoz, hogy óvatossá tegye az embert. De ott, a viharban, keveredett a félelem egy másik fajta katartikus élménnyel. Mégpedig azzal, hogy részese lehettem a jelenségnek, hallhattam, láthattam, érzékelhettem az üvöltő szelet, az emeletes háznyi vízhegyek vonulását, ahogy dübörögve, hosszú morajlással megtörnek, s játékszerként dobálják a hajót”-  írja Gál József.

A folytatás






Gál József
A két vitorlázó már az első út alatt megálmodta a folytatást. Gál épített egy 13,5 méteres családi túrahajót, amire három és fél évvel hazaérkezésük után felpakolta afeleségét és akkor ötéves fiát, és újabb világ körüli útra indult, az Equator-expedícióra.

Fa Nándor szólóban is megpróbálta, ami párosban már sikerült.
Elindult a BOC Challengen 1990-91-ben. Saját építésű hajójával, az Alba Regia-val négy megállással vitorlázta körbe a Földet. Kormánytörés miatt alig tudta befejezni a versenyt, de végül 11. lett, és különdíjat kapott. 
A




Fa Nándor hajója, a Budapest készül a székesfehérvári üzemben
következő évben átépítette a hajót, és elindult a legkeményebb vitorlás viadalon, a Vendeé Globe-on. Itt kikötés és külső segítség nélkül kell egyhuzamban megkerülni a Földet.
Fa borult is, a vitorlája is elszakadt, de végül120 nap alatt célba ért, és ötödik lett. A parton több ezres tömeg és a magyar Himnusz várta.
1996-97-ben újra megpróbálta, de miután háromszor is vissza kellett visszafordulnia, végül feladta.
Ez volt az a verseny, ahol két hajós is életét vesztette a futam közben.
A köztudatban megmaradt a Szent Jupát és a két vitorlázó.
Fa és Gál jégtörők voltak: kitörtek a késő Kádár-korszak ernyedtségéből és megvalósították álmaikat.
Példájukat sokan követték, azóta számos magyar vitorlázó hajózta körbe a Földet.

Kopár Isván







Kopár István 1990 és ’91 között Salambo nevű Balaton 31-es hajójával egyedül vitorlázta körbe a Földet. Útjáról remek könyvet írt “Kihívás” címmel.
A következő három évben Kopár folyamatosan hajózott. Részt vett 1992-ben az Amerika 500 Atlanti-óceáni átkelő versenyen, egy évre rá pedig nyugatról keletre, egyedül szelte át az Atalanti-óceánt (ez elég súlyos teljesítmény), majd 1995-ben részt vet az Atlantic Raly Cruiser-en.

Jolly Joker – Europa ’92 Földkerülő verseny

A magyar vitorlás sport következő kiemelkedő teljesíményét egy hatfős legénység vitte véghez.
A Jolly Joker nevű hajó 1991-92-ben részt vett az Europa ’92 elnevezésű Földkerülő Rally-n.
A legénység: Jójárt András, Bazsantik János, Botka Zsolt, Lukács Károly, Göth Ákos.

Mol HungáriaTripp – Honkong Challenge Földkörüli verseny






Kopár könyvének hátsó borítója
1996-97 -ben Kopár István vezetésével egy sokfős legénység a Mol HungáriaTripp 55-ös hajóval végigcsinálta a Honkong Challenge Földkörüli versenyt.

A legénység: Antal Tamás, Barta András, Weöres Szabolcs, Dr Fürstner József, Sükösd Balázs, plusz a beugrók: Gál József, Bazsantik János, Borbély Ferenc, Schulek Csaba, Hegedűs Tibor, Pintér Tamás, Fónagy László, Heinemann István.

Méder Áron

A 19 lábas Carina névre keresztelt vitorlás és kapitánya, Méder Áron szerkesztőségünk személyes kedvence.

A fiatalember 2006-ban indult Földkerülő túrára a 19 láb hosszú (5,7 m) Carina nevű vitorlással.

Ez a valaha volt legkisebb hajó, amivel ilyen vállakozásba fogott valaki.
Méder Áronról többször írtunk, hajónaplója





szerint jelenleg Ausztrália partjainál hajózik.

Rotor-Rotorman






Méder Áron a Carina fedélzetén
Szabó Géza, alias Rotorman feleségével több részletben hajózzák körbe a Földet.

Az eslő szakaszban átkeltek az Atlanti-óceánon és Venezuelában hagyták a hajót, a második etap innen indult, és egy év múlva, Új-Zélandon ért véget.

Szerkesztőségünknek nincs információja, hogy Rotor útja mikor folytatódik.

Comments

comments