Az idén már világkupa sorozattá bővült gyorsasági akrobatikus repülő verseny, a Red Bull Air Race június 12-én Rotterdamban debütált. Az idény első versenyét Abu Dhabiban Besenyei Péter nyerte, a holland pályát azonban nem neki tervezték.
A Maas folyó partját ellepték a nézők Fotó: Alex Schelbert |
Idén első alkalommal világkupa sorozattá vált az Air Race. Az első versenyre április 8-án, pénteken került sor az Egyesült Emirátusokban, a Croniche pályán, ami a pilóták egyöntetű véleménye szerint technikásabb volt, mint a 2003-as és 2004-es helyszínek. Az Adu Dhabi tengerpartján rendezett döntőt Besenyei Péter nyerte.
A sorozat második állomása Rotterdam volt – június 12-én. Sokáig nem volt biztos, hogy egyáltalán megrendezik-e a versenyt, mert bár Magyarországon már bizonyított tavaly augusztus 20-án az esemény, a hollandok még nem igazán ismerték. A helyiek meggyőzéséhez Frank Versteegh kellett, a helyi pilóta, aki addig beszélt arról, hogy százezer ember látogat majd ki az eseményre, és hogy a városról készült felvételeket milliók látják majd (számos tv társaság közvetítette a verseny felvételről, vasárnap éjszaka – pl. az RTL Klub is), míg a városatyák beleegyeztek. Végül a szervezők számításai szerint mintegy 700 ezer ember látta a helyszínen a pilóták küzdelmeit.
A kilenc pilóta Fotó: Alex Schelbert |
Az eseményre a Maas folyó felett, az Erasmus-hídnál került sor, ahol egy 1,4 km hosszú pályán 14 kapun kellett áthaladniuk meghatározott irányban és szögben, valamint öt műrepülő figurát kellett bemutatniuk. A versenyen kilenc pilóta indult. Közülük a legfiatalabb, az utánpótlást képviselő 36 éves spanyol Alex McLean küszködött leginkább a vonalvezetéssel, számos büntetőpontot összeszedett, amikért 3-3 plusz másodperccel sújtották. A trükkök pontos végrehajtását egy háromtagú zsűri (egyikük magyar) figyelte árgus szemekkel.
Bár a spanyol pilóta megküzdött a pályával, a rombolás mégis az egyik amerikai pilótának sikerült. Kirby Chambliss elnézte az egyik bóját, és a gép egyik szárnyával elszakította a felfújható szerkezetet. Pedig előzetesen őt tartották az egyik esélyesnek. A futam előtt Besenyei Péter azt nyilatkozta, hogy a gyors rotterdami pálya leginkább az Edge 540-es gépeknek kedvez – ilyennel repül a két amerikai, Mike Mangold és Chambliss.
Mike Mangold Fotó: Alex Schelbert |
Besenyeinek igaza lett, ha Chambliss hibázott is, Mangold láthatóan mindenki másnál gyorsabb volt, így fölényesen nyert. Érdekesség, hogy az amerikai ász gépének szárnyán egy méretes AVAILABLE (bérelhető) felirat díszelgett, vagyis bár az Air Race-t már-már a repülés Formula-1-ének tartják, szponzorok számára még bőven van hely.
A rotterdami versenyen az ötven éves Mangold mögött a verseny legidősebb résztvevője, a hatvan éves Klaus Schrodt, és a magyar pilóta végzett. Mivel Mangold Abu Dhabiban harmadik lett, így Besenyei Péterrel holtversenyben vezetik a világkupát egy arany és egy bronzéremmel a tarsolyukban, a német Schrodt és a brit Steve Jones előtt. A világbajnoki sorozatból még öt futam van hátra, legközelebbi az ausztriai Zeltwegben csapnak össze június 25-én.
Aki szeretné látni a rotterdami verseny felvételét, az június 13-tól 18-ig esténként az interneten megteheti. Ezeken a napokon közép-európai idő szerint minden fél órakor (20.30, 21.30, 22.30, 23.30) egy 52 perces videó-összefoglalót (webcastet) sugároznak a verseny honlapján
A világbajnoki sorozat állása két verseny után |