Augusztus huszadikán százezrek nézték a Duna-parton az Air Race-t, Besenyei Péter és pilótatársai trükkjeit a Parlament előtt. Most az amerikai sivatagban folytatódott a küzdelem, a leggyorsabb akadályrepülő címért. A tét Imola volt, de hogy miért is?
A magyar Parlament után Renoban a sivatag a háttér Fotó: Christian Pondella |
A Besenyei Péter által kitalált gyorsasági akadályrepülő verseny, az Air Race tavaly debütált Tökölön. Idén az Air Race elindult világhódító útjára: már világsorozatot rendeznek belőle, három állomással, jövőre pedig még több város jelentkezett már be helyszínnek. Magyar találmányról lévén szó, ez óriási hír, kár, hogy Besenyei Péter tavalyi győzelme után idén nyerni még nem tudott. Az első versenyen, júniusban, az angliai Kemble-ben, és augusztusban Budapesten is az amerikai Kirby Chambliss vette leggyorsabban és legügyesebben az akadályokat. Ráadásul Chambliss arizonai, vagyis a világsorozat utolsó állomása, a nevadai Reno sivataga neki hazai pálya. Az eddig két versenyt nyerő arizonai természetesen nyerni ment Renoba, főleg mert az összetett győztesnek a főszponzor egy imolai utat ajánlott fel az olaszországi Formula-1-es futamra, és egy F1-es tesztvezetést.
Az Air Race szervezői azért Renot választották, mert itt rendezik már negyven éve az egyik leghíresebb légiparádét. Ami újdonságot jelentett a kilátogató amerikaiaknak, az az, hogy az eddig megszokott gyorsasági verseny mellett az Air Race-en nem csak a sebesség, hanem az akadályok pontos kikerülése is számít. Chambliss a verseny előtt azt nyilatkozta, hogy „az amerikaiak imádni fogják. Nem lepődnék meg, ha ez válna Amerika új kedvencévé”.
Az ötletgazda Besenyei Péter Renoban senm tudott győzni Fotó: Robert Brown |
A renoi légiparádé mindkét napján hűvös és szeles volt az idő, ami nem könnyítette meg a döntőbe jutott négy versenyző dolgát. Chambliss mellett a korábbi amerikai légiakrobatika-bajnok, Mike Goulian, Mike Mangold, a US Aerobatic Team tagja, és a légiakrobatika magyar világbajnoka, Besenyei Péter mutatta meg, mire képes az akadályok között. Besenyei a döntőben súrolta a 3-as számú, levegővel töltött műanyag akadálykaput. Le is verte azt, és ezért 10 másodperc pluszidővel büntették.
Az elsőséget a 46 éves Mangold és 45 éves Chambliss meccselte le. A sorozatban vezető Chambliss szerint Mangold gépe egyszerűen gyorsabb volt. „Ezt nem tudtam behozni, pedig minden kapuhoz olyan közel repültem, amennyire csak tudtam”. Persze nagyon nem bánkódott, mivel második helye is bőven elegendő volt ahhoz, hogy ő legyen a 2004-es világsorozat bajnoka, így mehet tesztelni Imolába.
Végeredmény:
1. Mike Mangold (amerikai) – 1:54,84 (+ 5 sec. büntetés)
2. Kirby Chambliss (amerikai) – 1:59,00 (+ 5 sec. büntetés)
3. Mike Goulian (amerikai) – 2:03,61 (0 büntetés)
4. Besenyei Péter (magyar) – 2:08,43 (+15 sec. büntetés)
A döntőbe nem jutott versenyzők:
Steve Jones (brit)
Paul Bonhomme (brit)
David Martin (amerikai)
Klaus Schrodt (német) – mechanikai probléma miatt nem tudott elindulni