Motor segítségével a hülye is tud repülni, cöcö. Hajtómű nélkül viszont igazi művészet levegőben maradni. Bemutatjuk a vitorlázórepülést.
A vitorlázó repülőgép nem keverendő össze az ejtőernyőhöz hasonló siklóernyővel, illetve a sárkányrepülővel.
|
A vitorlázórepülők talán a legszebb formájú merevszárnyú repülőgépek, mivel tervezésük és gyártásuk során az elsődleges szempont a lehető legkisebb légellenállás és a lehető legnagyobb teljesítmény – vagyis, hogy minél messzebbre tudjon siklani egy adott magasságból, motor nélkül.
A vitorlázórepülés – a természet erőinek köszönhetően – nemcsak abból áll, hogy a felvontatott vagy felcsörlőzött gép, a leoldás után lesiklik és leszáll a földre.
A levegő megfelelő körülmények esetén, a napsugárzás hatására, vagy egy hegyoldal mentén felfelé áramlik, olykor nem is kis sebességgel.
Ha ebben a felfelé mozgó légtömegben repülünk a viszonylag lassan merülő vitorlázó repülőgéppel, akkor gépünk együtt emelkedik az áramló levegővel, így magasabbra kerülhetünk, mint ahová gépünket felvontatták.
Tulajdonképpen, ezeknek az emelőtereknek a kihasználása a vitorlázórepülés lényege. Mivel megfelelő időjárás esetén sok ilyen emelést találhatunk, lehetővé válik nagy távolságok és sok órás időtartamok megrepülése is.
Néhány, a FAI (Nemzetközi Repülő Szövetség)
által hitelesített rekord:
Szabad távrepülés:
2 192.9 km
Pilóta: Terrence Raymond Delore
Év: 2004
Hely: Argentína
Géptípus: ASH 25 Mi
(Ebbe a távba kényelmesen belefér pl. a Budapest-London távolság! Sok motoros repülőgép hatótávolsága kevesebb ennél!)
Abszolút magasság:
14 938 m
Pilóta: Robert R. Harris
Év: 1986
Hely: USA, Kalifornia
Géptípus: Grob G-102
(A Mount Everest magassága és még csekély 6000m!)
Legnagyobb átlagsebesség:
100km-es háromszög repüléssel
249.09 km/h
Pilóta: Horacio Miranda
Év: 2003
Hely: Argentína
Gép: Jantar STD II
(Vagyis 24 perc alatt repülte meg a 100km-t, motor nélkül!)