A quad és a krosszmotor nem menő… Sőt!

Rémült vadak menekülnek az erdőben. Üldözőjük nem hagyományos ragadozó, hanem két vagy négy kerekű motoros. A hazai természetvédelem és a vadásztársaságok mostantól egységesen lépnek fel a legsúlyosabb természetkárosítók, a quadosok ellen.





Quad és erdő
“A quad- és krosszmotorosok tavasztól őszig minden évben komoly károkat okoznak a baranyai erdők talajában és növényvilágában, emellett zavarják a vadakat” – nyilatkozta Závoczky Szabolcs a Duna-Dráva Nemzeti Park (DDNP) igazgatója.

Mostantól akár 250 ezer forint büntetéssel sújthatják azokat a motorosokat és quadosokat, akik a védett erdőkben száguldoznak.

A Duna-Dráva Nemzeti Park (DDNP), valamint az Országos Magyar Vadászkamara a héten írt alán együttműködési egyezményt, amely a motorosok elleni eredményesebb fellépést teszi lehetővé Baranyában.

A Závoczky Szabolcs, a DDNP igazgatója és Bodnár József, a vadászkamara baranyai elnöke által jegyzett dokumentum közös járőrözéseket, ellenőrzéseket és folyamatos információcserét rögzít a motorosok által kedvelt, főleg természetvédelmi területeken.

A vadászkamara baranyai elnöke elmondta, hogy már a gépjárművek által keltett zaj is a vadak pulzusszámának jelentős növekedését eredményezi, az ennél hangosabb quadok motorhangja pedig stresszt okoz az állatoknak.Reményeik szerint az együttműködés eredményeként legalább a védett területekről sikerül majd kiszorítani a quadosokat, akik közül az elmúlt két évben többet is sújtottak vadvédelmi és közigazgatási bírsággal.






A sorompó nem állítja meg őket
A probléma ott van, hogy a motorosokat nem könnyű elkapni és megbírságolni.

A nemzeti parkok nagyon kis költségvetésből gazdálkodnak, alig van természetvédelmi őr. Az őrszolgálat tagjainak van hatósági jogköre, ám az erdőgazdaságok alkalmazottai már nem igazoltathatnak.

A quadosok és krossmotorosok pedig azzal takaróznak, hogy ők nem is zavarják az állatokat.  A klubok vezetői apjuk-anyjuk életére esküdöznek, hogy ők soha sem mennek védett területekre és a egyesületük tagjait is lebeszélik erről.  A gyakorlat pedig az, hogy az erdőkben úton-útfélen motorosokkal és quadosokkal találkozni.







A Duna-Ipoly Nemzeti Park
(Budai hegyek, Pilis, Börzsöny) munkatársai 2006-ban összehangolt razziát tartottak, és elkaptak egy csomó motorost. Másnap reggelre a nemzeti park összes autójának kiszúrták a kerekét.
Előfordult olyan is, hogy az erdőt védő civilek zongorahúrt feszítettek ki a fák közé ott, ahol gyakran fordulnak elő motorosok. Ez a megoldás – bár rendkívül hatékony – nem kifejezetten törvényes és elegánsnak sem mondható.






Igazi sportembereket az erdőbe!
Aki egy bitangerős motorral hajtotta járgánnyal bemegy a természetvédelmi területekre, az a világ egyik legcikibb dolgát teszi meg.

Álláspontunk szerint, ha valaki száguldani akar hegyen-völgyön, az dolgozzon meg ezért.

Ott van a bringa, lehet futni, használja a szelet kite-ernyővel. Benzin meghajtással még egy napközis is legyűri a lejtőket.
A dolog nem menő, sőt, kártékony.
Az erdő pedig szent dolog, a természet utolsó szigeteit meg kell őriznünk!

Comments

comments