A lengyelek a precíziós repülés urai

A dél-afrikai Brits adott otthont a huszadik precíziós repülés világbajnokságnak. Tizenöt nemzet pilótái versenyeztek egymással: a lengyelek az egyéni és a csapatversenyt is megnyerték.

 

A lengyel Michal Wieczorek nyerte az egyéni versenyt a szintén lengyel Boleslaw Radmoski és a cseh Michal Filip előtt. A csapatversenyek is hasonló módon alakultak, a két szomszédos ország pilótái rendesen odatették magukat, az első helyen a lengyelek végeztek, az ezüstöt a csehek érdemelték ki, míg a harmadik helyre a franciák repültek be.
Landolásban is lengyel siker született, de itt a második helyre már befértek a dél-afrikaiak, míg a harmadik helyen ismét csak a franciák végeztek.
Navigálásban a csehek voltak a királyok az első öt helyezésből hármat is behúztak, igaz a dobogóra csak Jiri Fillip  állhatott fel, viszont ő az első helynek örülhetett. Mögötte ismét francia és lengyel navigátorok végeztek Eric Daspet és Boleslaw Radomski személyében.

A precíziós repülésről

"A Precíziós- és a Rally repülés jellemzője, hogy általános rendeltetésű motoros repülőgépekkel versenyezhetnek a pilóták, azaz szemben a műrepüléssel például, itt nem speciális építésű hanem a legelterjedtebb két- és négyüléses úgynevezett kisgépek állhatnak rajthoz. A versenyfeladat is leginkább egy hétköznapi útvonalrepülés vagy ha úgy tetszik sétarepülés végrehajtásához mérhető – persze a verseny itt már megköveteli, hogy a versenyző átfűzze repülése nyomvonalát a tű fokán. A győztes ugyanis az, aki a legpontosabban követi az előírt útvonalat és a repülés előtt, közben és végén kitűzött további feladatokat is a legkevesebb hibával oldja meg. A repülés előtti feladat a követendő útvonal térképre szerkesztése. Az útvonalat egy erre a feladatra kijelölt sportbíró eszeli ki és összeállítja a versenyzők számára utasításait, ami alapján ők elkészítik saját repülési tervüket. A felszállás előtti húsz perc áll a rajthoz állók rendelkezésére, hogy megfejtsék a sportbíró szándékát
feltehetően hibátlan repülési terv birtokában a repülőgépnek az előírt időpontban kell felszállnia és az útvonalrepülés során lehetőleg minden pillanatban, de az ellenőrző pontok fölött mindenképpen másodpercre pontosan kell átrepülnie – ha siet vagy ha késik, egy-egy másodperc eltérés két hibapontot ér. Hogy nagyobb legyen a kihívás, húsz vagy akár harminc légifotót is adnak az útvonal mellé – ezeket kell azonosítania és a térképen a helyét bejelölnie minden indulónak. Kétféle fotó létezik: az egyiknek a helyét kell megtalálni és ezt rögzíteni, a másik pedig egy ismert hely fényképe ami viszont lehet hamis kép is, tehát itt az útvonal ismert pontja felett átrepülve azt kell megállapítania a versenyzőknek, hogy az adott kép igaz-e vagy hamis. Olyan ez mint egy memóriajáték, hiszen a műszerfalra aggatott tucatnyi fényképet szüntelenül össze kell vetni a háromszáz méter magasságból  kitáruló tájkép darabkáival keresve az egyezés jeleit. És közben pontosan navigálni, pontosan repülni, térben és időben a lehető legszorosabban kell követni az útvonalat." – foglalta össze a verseny lényegét Győrfi Áron a rallyrepules.hu oldalon.

Összefoglaló a versenyről:

Comments

comments