…a legnagyobb hajósokkal és a legjobb filmesekkel dolgoztam együtt…

Ha Litkey Farkas A Vitorlázó, akkor Kollmann András A Filmes. Az outdoor kategóriában biztosan. Pedig kezdetben nem rajongott ezért a műfajért, így különösen meglepő, hogy már több film sikeres bemutatóján van túl.

“Kérdezd az Adrenalinról” – javasolta Fodor Sarolta a most bemutatott “A Vitorlázó” című film vágója  az interjú végén.
Ő már korábban is dolgozott együtt Kollmann Andrással, az említett műben producerként.
“Nagyon élveztük, akkor szerettünk bele ezekbe a filmekbe. Természet, energia…” – mondja.

“Nem szerettem igazán ezt a műfajt” – kommentál András.
“Egészen egyszerűen azért, mert nem készültek jó filmek. Komoly bajom volt ezekkel: nem volt sztori, nem volt jó a hang” – folytatja.

“2007-ben kezdtünk neki az Adrenalin and turbulence-nek. Egy ejtőernyős film Takáts Paliról és Kézi Gáborról. Óriási siker. Minden létező díjat megnyertünk vele. A legrangosabbakat is. például a francia Cupe Icae fődíját. A Cross Country kiadta dvd-n, és 3-4000 példányban elkelt. Jól kerestem. A filmet pedig vitték a tévétársaságok is, mint a cukrot. Sikerült valami olyat alkotni, ami széles közönségnek szól, nem csupán egy szűk szubkultúra értékeli.”

“Igen, van egy öreg 470-esem. Nagyon szeretem. Egy nagyon jó barátommal vettük közösen, és bár összekülönböztünk, remélem ez rendeződik és újra együtt hajózgatunk majd… Én ugyanakkor nem vagyok hajós, mint ahogy nem vagyok ejtőernyős és mászó sem. Szeretem ezt a világot, de én filmes vagyok.”

“Ez kifejezetten egy olyan műfaj, ahol – a nemzetközi sikerhez különösen – kell a profi operatőri munka, a komoly hangtechnika, a jó zene és a jó történet. A Hópárduc talpraáll Erőss Zsolt személye köré épült. Egy egész ország állt mögötte, szurkolt neki. Az már egy komoly költségvetéssel, komoly igénnyel készült film volt.”

“Innen pedig már egyenes vonalon jött a következő, Farkassal”: a Hópárduc díszbemutatóján már egészen konkrétan meg is fogalmazódva, itt kérte fel a következő filmjéhez Litkey Farkast Kollmann András.

“Nagyon csodálom a munkásságod, és szeretnék veled, rólad egy filmet csinálni… Én pedig akkor és ott hirtelenjében rábólintottam” – mesélte A Vitorlázó sajtóbemutatóján a film főszereplője.

Az ötlet azonban ennél jóval korábbi volt.
“Már évek óta szerettem volna megcsinálni ezt a filmet Litkey Farkas életéről és sportmúltjáról, jelenéről. Már akkor, amikor még az extrem.hu-nál dolgoztam. Most jutottunk el oda, mind technikában, mind érzelmi energiában, hogy ezt meg is tudtuk valósítani.

“Örököltem kétmillió forintot egy nagyon jó barátomtól, így nyáron nekikezdtünk a forgatásnak. Nyár végére már el is fogyott a pénz. Ki kellett fizetni mindent, Szabó Péter kollegám sem engedhette meg magának, hogy csak szerelemből dolgozzon. Ő a film technikai zsenije, ő felelt a különleges effektekért a filmben, a kamerákért, azok elhelyezéséért a legmegfelelőbb helyre a hajókon például az érdekes szögből készült felvételekhez… Fotós egyébként, így nagyon jó rálátása van.”

“Szerencsére a kikötőben a többi csapat jól fogadott minket. Nem, mint egy lábuk alatt lévő tévéstábot, hanem mint komoly filmeseket, sőt fel is fogadott némelyikük – így például a Fifty Fifty, amelyik az első kétárbócos katamaránnal indult, de a Code 8 és a Flaar Kft. is, így aztán további jelenetek is lettek. Nyár végén aztán egyszer csak beszállt a Budapest Bank. Ez nagyon nagy dolog, nem szoktak ekkora kockázatot vállalni ilyen nagy támogatók. Éreztem is rendesen a nyomást, a kihívás súlyát. Én kérdeztem tőlük előre: mi az elvárás? Legyen jó – mondták. Ennél nehezebb feladatot az ember nem kaphat…”

“Olyan filmet szerettem volna, ami egyfajta termék. Olyat, amivel a néző tud azonosulni. És Litkey Farkassal, akinek én nagyon kedvelem a személyiségét, nem könnyű azonosulni. Ő felépítette magát. Felépítette a sportolói karrierjét, aztán valódi marketingessé vált. Jól él. Olyan ember, aki nemcsak egy volt olimpikon, akinek szüksége van rá, hogy mindenféle fellépést, szereplést vállaljon. El tud menni tárgyalni, le tud ülni bankok képviselőivel, autós cégekkel… Hiteles ember, akit komolyan lehet venni. Egy szikár, fegyelmezett, keveset beszélő figura, aki megcsinálta, amit akart és élvezi. Önmenedzseli magát, és így vezeti a csapatát is. Jól elviselt minket maga körül…”

Litkey Farkas és Vizkelety Márton:

“A legjobbakkal dolgozhattam együtt. A legnagyobb hajósokkal és a legjobb filmesekkel. Ez nagyon fontos – jó, minőségi filmet csinálni. A katamarán edzéseken minden nap ott voltunk. 150 órányi anyagot forgattunk, de ebből a filmen csak egy nap krónikáját jelenítettük meg. Kellett a sok nyersanyagt, mert ha valamelyik felvétel épp nem stimmelt, tökéletesen illeszkedő képpel helyettesíthettük. Víikelety Márton tökéletes választás volt operatőrnek. A hangoknál külön figyeltünk arra, hogy jó legyen, hogy például  jól hallhatóan ott legyen annak a kötélnek a hangja, ahogyan meghúzzák. A zenét nem csak úgy alá raktuk, Moldvai Márk írta, és ez nem akármi…”

Filmhang-keverés Kollmann András és Máté Kovács társaságában:

“És hogy mikor lett vége? Alapvetően kétféle iskola van: az egyik, amikor van egy meghatározott forgatókönyv, világos elképzelés, meghatározott anyagi és eszközkeret, és abból kell gazdálkodni. Annyi, és pont annyi, az előre kalkuláltak szerint. És a másik… Hogy csinálod, addig, amíg azt nem érzed, hogy igen, ez az, minden megvan, ami kell, mindent megkaptam, amit akartam. Én ez utóbbi szerint dolgozom.
És most van egy kis üresség. Nagy elégedettség, és valami furcsa hiányérzet a következő projekt kezdetéig…”

Nézd!!!
http://vimeo.com/59652935

Comments

comments