Ari Vatanen, Juha Kankkunnen, Keke Rosberg, Mika Hakkinen, Kimi Räikkönen, Janne Ahonen. Janne Ahonen, a síugró? – ő meg hogy kerül a motorsport nagyjai közé? Jogot szerzett rá, nyári szabadsága alatt dragster versenyeket nyer sorra. Állítólag a két sport nem is annyira más.
Ahonen, a világkupa győztes Forrás: skispringen.com |
Janne Ahonent az egyik legnagyobb valaha élt finn síugróként ismeri a világ. Volt már világbajnok, Négysáncverseny győztes, világkupa győztes, olimpiai ezüstérmes. A levegővel eddig is híresen jó viszonyban volt, de úgy látszik a sebességet nem csak repülve, hanem a kormány mögött sem veti meg.
Hidegvér, hideg fej
Azt még nem sikerült kiderítenünk, hogy északi nyelvrokonaink miért olyan jók a motorsportokban. A híres finn higgadságon kívül persze – nem véletlenül Iceman Kimi Räikkönen beceneve. A higgadságért Ahonennek sem kell a skandináv szomszédokhoz mennie, kuriózumként cserél gazdát egy-egy olyan kép, amelyen mosolyogva kapták el. Pedig az utóbbi hetekben lenne minek örülnie. Míg a síugrásban tart a nyári szünet, Janne otthon tuningolja magát.
Ahonen versenyautója Forrás: eagleracing.fi |
Dragster versenyeken indul versenygépjárművével, ami 100 km/h-ra 0.9 mp alatt gyorsul fel, és a negyed mérföldes versenytáv alatt kb. 300 km/h-s sebességet képes elérni. A technikailag fejlettebb olvasóinknak: a kocsi súlya sofőrrel együtt 645 kg, 240 incses kaszniját az amerikai Neil&Parks gyártotta, a motorja pedig 900 lóerős. (Összehasonlításként egy Formula-1es autó pilótástól 600 kg, a Ferrari éri el a 900 lóerőt.)
A sas leszáll
Már kisgyerekként is… Forrás: eagleracing.fi |
Janne az 1995-ben alapított Eagle Racing nevű csapat versenyzője. A csapat neve „Sas”, ami nem elsősorban Ahonen miatt kapta ezt a nevet. A cég központja a finn Kotkában van, ami sast jelent. Persze az sem mellékes, hogy a levegő ura az autóversenyzésbe sem hobbiból fogott. Ahonent ugyanis a dragster versenyeken a nyerés motiválja, és eddig igen jól teljesít. A skandináv sorozatban idén eddig háromból három versenyt nyert meg, és ha így folytatja a következő két norvég, egy svéd és egy finn versenyen, 2004-ben akár két teljesen különböző sportágban lehet nemzetközi bajnok.
Rokonok
Azaz nem egészen. Ahonen szerint ugyanis a két sportág nem is annyira különbözik egymástól. Mindegyikre hónapokon keresztül nagyon keményen kell készülni, hogy aztán a verseny napján órákat várakozzon az ember arra, hogy sorra kerüljön, és pár másodpercig nagyon kelljen koncentrálnia. A síugrás és egy dragster futam is pár másodpercig tart, ennyi idő dönt arról, hogy valaki nyer, vagy csúfosan megbukik.
Annyi mindenesetre biztos, hogy Ahonen egyelőre marad az autóversenyzésnél. Úgy döntött, nem megy el a hétvégén Hinterzartenben kezdődő nyári Grand Prix sorozatra, bár ott lesz az összes nagy sztár. Neki ugyanis most fontosabb, hogy a dragster versenysorozatot megnyerje. Azért az szinte biztos, hogy a téli világkupa sorozat kezdetére már sílécekre cseréli a pedálokat.