A Budapest-Bamako Rali azért sikeres, mert mentes a pöffeszkedő profizmustól. Ez a túra leginkább Afrika megismeréséről és az emberi helytállásról szól, nem a versenyzésről. A futam már meghódította a világot, nemzetközi televíziók kísérik figyelemmel.
”
Daciával Bamakóba – Kép a 2007-es derbiről |
Ő egyébként Villám Gézaként vált közismertté az egyik kereskedelmi rádióban. Eddigi legnagyobb érdeme, hogy a kalózrádiós stílust bevitte a mainstream médiába. 2005-ben szervezte meg az első Bamako Ralit, azóta egyre többen neveznek, egyre jobban érdekli a sajtót az afrikai derbi.
Béke a Szaharában
A Bamako-Budapest Rali szombaton rajtol el; a Dakar Rali lefújása a kis magyar kezdeményezésre irányította a figyelmet.
– A mi versenyünk nem kapott terrorfenyegetést, Mauritániában béke van, a karhatalmi erők urai a helyzetnek. A helyi hatóságok ismét arról tájékoztattak, hogy tudnak az útvonalunkról, és bár senki testi épségét nem tudják garantálni, megerősítik a védelmet – mondta Szabó Gál András.
”
Start tavaly |
Tizenhat nap, nyolc ország
Az idei erőpróba 16 napig tart, nyolc országon (Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Mali) vezet keresztül, a táv 8760 km. Az indulók ezúttal verseny és túra kategóriában vehetnek részt az eseményen.
A helyezéseket a tájékozódási, helyzetfelismerési és egyéb feladatok teljesítése alapján döntik el.
Leszólták
A Dakaron induló magyar csapatok nem kívántak élni azzal a lehetőséggel, hogy a csatlakozzanak a Bamako Ralihoz.
Szalay Balázs, a Dakart többször megjárt pilóta kijelentette: a Bamako csak egy túra. Szabó Gál András erre a következőképpen reagált:
“Olyan ez, mintha egy olimpiát hasonlítanánk össze egy falusi kispályás bajnoksággal, de egy biztos: a Bamako sokkal megterhelőbb a versenyzőknek, mint a Dakar. A nagynevű verseny résztvevői esténként körülkerített táborokba érkeznek be, és Párizsból hozza nekik az élelmiszert egy katonai repülőgép. A Bamako résztvevői ezzel szemben este megérkeznek két fa közé, felverik a sátrukat és teáznak a helyi lakosokkal. Miközben Dakar a gyorsaságról, a Bamako a túlélésről szól.”
Velorex
–
Ilyen volt… |
– Az eredeti Jáva motort egy 600 köbcentis Hondára cseréltük – meséli.
Ez a Velorex persze nem az a Velorex, amivel nagyapáink generációja futkározott. Szinte csak a váz eredeti, egyébként mindent átépítettek a bátor vállalkozók.
Óbuda-Budgáni út – Bamako
…és ilyen lett a Velorex |
A modern járművet a BKV és a hazai összeszerelő, az Alfa közösen indítja.
“Mi lehet jobb reklám annál, hogy egy ilyen busz végigmegy a Szaharán?” – kérdi a cég tulajdonosa.
Travel Chanel
A brit tévécsatorna egy kispolszkival indított el két angol srácot. Mindkettőjüket Kevinnek hívják, és egy vetélkedőn nyerték ezt a díjat. A srácok végigforgatják a bulit, a tévé pedig májusban adja le az anyagot.
Karitatív funkció
A Budapest-Bamako Rali arra törekszik, hogy a versenyzők ne csak átszáguldjanak Afrikán, hanem
2007 sztárja, a Trabant |
Mind ott, mind itt köklcsönös az idegenkedés.
Európa fél a muszlim lakosságtól, azokat géppisztolyos, primitív emberekknek tartja. Az afrikaiak pedig ATM-automatát látnak a nyugatiakban, akik azért jönnek, hogy elvegyék a földeket, az olajat és minden egyebet.
A futamnak az egyik legfőbb célja, hogy ezen a képen változtasson. A verseny résztvevői összesen félmillió euró értékű adományt nyújtanak át azon afrikai országok lakóinak, ahol áthaladnak.