A habőrültek, akik egyedül vágtak neki a világtengereknek

Steve Fossett, Francis Joyon, Ellen MacArthur – ők azok a vitorlázók, akik rögtön az ember eszébe jutnak, ha Földkörüli vitorlázásról van szó. A tengereken viszont jópár csodabogár bolyong, akik soha nem lesznek híresek. Pedig a magyar Méder Áron és a lengyel Tomek kapitány sztorija sokkal izgalmasabb, mint a profik története.

Méder Áron, magyar vitorlázó már két hónapja vesztegel Fidzsi szigetén.
Ha végül megkerüli a Földet, azzal válhat híressé, hogy a valaha volt legkisebb hajóval tette meg az utat. A lengyel “Fonák Tamás” és kutyája hatalmas dologba vágták a fejszéjüket: széllel szemben, megállás nélkül kerülik meg a Földet.






Luka a tengeren
Expedíció a rossz irányba

– Ha egyszer ez az utazás véget ér, eladom a hajót. Egy kis kastélyt építek valami hatalmas erdő közepén, szalonnát eszem majd, és sok whisky-t iszom. Talán egy könyvet is írok, de hogy miről, azt még nem tudom. Az egyetlen, ami eszembe jut, az az utazásom története.

Csakhogy itt a tengeren nem történik semmi. Minden említésre méltó igazából belül történik – írja hajónaplójában a lengyel szólóvitorlázó, Tomasz Lewandowski.

A Luka névre keresztelt 56 lábas Mikado Sketch típusú hajójával tavaly márciusban indult Földkerülésre Mexikóból.


Útvonal széllel szemben






Tomek kapitány és a legénység
Tomek kapitány jelenleg Chile partjainál hajózik, és expedíciója meglehetősen különleges.
Az még csak hagyján, hogy egyedül vágott neki a kalandnak (ilyet már többen csináltak), de a megszállott lengyel elhatározta: a “rossz irányban” hajózza körül a Földet, ráadásul non stop, ami azt jelenti, hogy sehol sem köt ki.
Az egészben a “rossz irány” a leginkább figyelemreméltó.

A vitorlázók ugyanis általában nyugatról keletre kerülik meg a Földet, ezen az útvonalon haladt a híres magyar páros, Fa Nándor és Gál József, valamint ezen az útvonalon állított fel gyorsasági rekordot Frencis Joyon.
Ez azért logikus, mert a déli féltekén a szél dominánsan nyugat felől fúj. Ha valaki keletről nyugatra halad, annak szinte végig szél ellen kell hajóznia.

Tomek kapitány a Jóreménység fokának megkerülése után azonban rájött, hogy a vártnál kicsit keményebb fába vágta a fejszéjét:
“Megesküdtem magamnak, ha befejezem ezt az utat, a vállamra tetováltatom, hogy soha többé kerülök meg egyetlen fokot sem keletről nyugat felé. Ez a természet ellen való. Csak egy olyan idiótának támadhat ilyen ötlete, mint én.” – írta hajónaplójában.






Wacek, a Jack Russel terrier
Az expedíció most már megkerülte a Horn fokot, amit a legkeményebb vitorlázó teljesítménynek tartanak.
Tomasz mindenesetre nem rekordéhségből, vagy bizonyításkényszerből vágott neki az útnak.
“Azért csinálom végig, mert gyerekkoromban elhatároztam, hogy egy nap körül fogom vitorlázni a Földet. Két éve, amikor törött karral ültem egy kabinban valami rossz whisky mellett, akkor határoztam el: ezt az útvonalat hajózom végig” – írja internetes naplójában.
Az őrült lengyel napjaiba csupán a legénység ténykedése visz némi színt.
Ugyanis Tomek azért nem teljesen egyedül vágott neki a kalandnak. A legénység egy főből áll, illetőségét tekintve egy Wacek névre hallgató Jack Russel terrier.
– Meg kell tanítanom Waceket felmászni a létrán, mert ma reggel is aknákat telepített a kabin közepére – írja a kutyusról a lengyel kapitány.

Földkerülés egy parányi vitorlással






Áron a fedélzeten – Rotorman fotója
A világ tengerein meglehetősen sok csodabogár bolyong. Van, aki kalandot keres, van, aki magának akar bizonyítani, van, aki meg itt érzi egyedül szabadnak magát.
A jelenleg Fidzsin vesztegelő Méder Áron az egyik legkülönösebb figura, aki ilyen vállalkozásba fogott.

A huszonéves magyar vitorlázó ugyanis a valaha volt legkisebb hajóval indult útnak még 2006-ban.
 Carina nevű hajója 19 láb hosszú, vagyis nem egészen 6 méter hosszú. Ekkora vitorlással még egy balatoni vihar is komoly kihívás, nemhogy egy csendes-óceáni átkelés. Áron eddig nagyon szépen teljesít, a parányi Carinával átvizorlázott az Atlanti-óceánon, áthajózott a Panama-csatornán, majd nekivágott a Csendes-óceánnak.

Mielőtt 2006-ban elindult az Adriai tengerről, másfél éven keresztül dolgozott a hajón, hogy az kibírja a hosszú utat. Sajnos a tenger jóval nagyobb mértékben igénybe vette a Carinát, mint azt Áron várta.
A fiatal magyar kapitány folyamatosan műszaki problémákkal küzd.
Panamában az árbocát kellett megjavítani. A Csendes-óceán áthajózása után Áron most Fidzsin vesztegel, próbál úrrá lenni a műszaki problémákon.
Erről a hajónaplójában számol be:






Szinte minden javításra szorul….
“Két hónapja érkeztem meg Fidzsire. Sajnos itt repül az idő, túl gyorsan repül… Próbáltam és próbálok találni egy havert, aki ingyen elviszi a motort Lautokába a motorszerelőhöz. Még nem találtam. A héj javítással kapcsolatban beszélgettem szakemberekkel.

A fent említett Tomek kapitány utazása a magányról szól, Áron ezzel szemben folyamatosan új barátokat szerez, nyelvet tanul, bulikba jár. Ez utóbbiról hajónaplójában számol be:

“Talán könnyebben meg lehet érteni Fidzsit, ha van kellő házibuli-tapasztalatunk. Persze olyan igazi házibuli, ahol legalább 60-80 ember jön össze, és reggel sem akarják abbahagyni.
Fidzsi egy nagy parti, itt semmit sem lehet komolyan venni. Mindenki laza, mindenki komolytalan, és mindenki folyamatosan poénkodik, itt nincsenek merev emberek .






Partiarc
Világegyetem


Méder Áron azzal, hogy belevágott ebbe a kalandba, voltaképpen a világegyetemre iratkozott be. Drukkolunk neki, hogy tanulmányai minél hosszabbak legyenek.

A lengyel vitorlázónak pedig jó szelet kívánunk, hogy végre célhoz érjen, ugyanis ilyen hosszú időt még a tibeti lámák sem töltenek egyedül…




Comments

comments