A fiúk a bányában tekernek

Bár ott még nem tartunk, ahol a németek, ti., hogy egy bánya aknáiban, járataiban rendezzünk mountainbike versenyt, de azért valami már elkezdődött a héten. A Red Bull ugyanis a nagykovácsi külszíni fejtésbe hívta a legjobb magyar bringásokat, hogy összemérjék tudásukat crosscountryban, downhillben és triálban. Az extrem.hu helyszíni tudósítása!


Mire jönnek, mekkcsináljuk!

Persze az is lehet, hogy az „igazi” bányaverseny hiányának az az oka, hogy nálunk nincs megfelelő hely, hiszen kőkemény és hófehér bányában öröm tekerni, de kinek van kedve a komlói szénbánya porában megfulladni? Logikus, senkinek. És kinek van kedve egy magára hagyott külszíni fejtés meredek lejtőin száguldozni, miközben több százan figyelik lélegzetvisszafojtva, hogy egészben ér-e le a célba, ráadásul megállás nélkül szól a zene, egyszóval remek a hangulat. Megint csak logikus, mindenkinek. Jól tudta ezt a Red Bull, és ezért hívta meg a három MTB szakág hazai legjobbjait Nagykovácsiba, a gazdátlan bányába.

Ezt aztán nem lehet kihagyni, úgyhogy irány Nagykovácsi, és nem is kellett sok, két fős tudósítói stábunk a Moszkváról egy hűvösvölgyi átszállással kb. 40 perc alatt a helyszínen termett. Dimbes-dombos, jól karbantartott kis falu, ráadásul a szervezők gondolták, hogy lesznek néznők, ezért gondosan kitáblázták a bányába vezető egyenes utat, eltévedni még készakarva sem lehetett volna. Nekünk sem sikerült.



A forró kása és az ő kerülgetése



Ahogy közeledtünk úgy lett egyre több a parkoló autó és egyre hangosabb a zene, de nem fülsértő. Gyorsan felmértük a terepet és megállapítottuk, hogy jó döntés volt Nagykovácsiba vinni a versenyt. Már javában tartott a cross country (XC) verseny és a résztvevők, hol az orrunk előtt téptek el, hol pedig 200 m-re, a hegyoldalban, illetve az erdőben.


Palik László: Nekem tetszik!

Megint körülnéztünk, és akkor megláttuk! A forró kása egy padon ült, egy fiatal hölgy társaságában. És úgy hívták őt, hogy…Palik László! Bizony, bizony híveim, az a Palik Laci ült ott a porban (ami egyébként csak az ember cipőjét lepte be, de nem szállt föl, így nem kellett Michael Jacksonos szájvédőt viselnünk) military szerkóban, mi pedig tudtuk, hogy be kell cserkészni.

-Meglepő, hogy itt látjuk, csak nem a biciklizés iránti szenvedélye csábította ki?

-Nem igazán. Én a Red Bullosok miatt vagyok itt, akikkel nagyon régóta nagyon jó barátságban vagyok. Ők mondták, hogy feltétlenül jöjjek ki, mert nagyon jó hangulat lesz, és ezt nem szabad kihagynom.

-Valóban tetszik, amit lát?

-Nagyon tetszik! Főleg ez a downhill, állati félelmetes, amit ezek a gyerekek csinálnak. Lejönni ezeken a lejtőkön, komolyan mondom, én végigcsináltam a Dakart, de nincs az a pénz, amiért itt lejönnék. Ezek a fiúk és lányok igazi nagy sportemberek, nagyon komoly teljesítményeket lehet látni.

-Apropó, Dakar! Januárban ismét hallunk önről a sivatagból?

-Nagyon remélem! Mindenesetre mi készülünk, elindulunk az összes világkupa futamon, teszteljük az autót, amit közben folyamatosan építenek Angliában. Idén egy Land Rover alapokra épített speciális géppel vágunk neki.

-Akkor biztos nagy célokat tűzött ki.

-A cél mindig ugyanaz. Végig kell menni.



Nem csak a húszéveseké…

…a világ, énekelte (és énekli a mai napig fáradhatatlanul) Aradszky László, az utolsó szót azonban nyugodtan kicserélheti „montenbájk”-ra. A néphit szerint ugyanis a MTB, különösen annak gyorsasági számai, főleg a tizenéves korosztályt vonzzák. Ma erre alaposan rácáfolt az amatőrök nyílt versenyének mezőnye. A nőknél a dobogósok közül ketten is jóval húszon túliak voltak. Az eredményhirdetés után, mi Solymosiné Kovács Katalint faggattuk arról, hogy akkor, hogy is van ez?

Mint kiderült, Kati 39 éves, és a kisfia kezdett el pár hónapja MTB-ozni, ő csábította le a papát és a mamát is a pályákra. Azóta a Plisi Mountainbike Klubban hetente háromszor együtt edz a család. Kati elárulta, hogy leginkább a csapatban uralkodó remek hangulat miatt szerette meg a MTB-ot, de azóta már a sebesség ízére is rákapott. Ennek ékes bizonysága a mostani harmadik helyezés.



Csak ejtőernyővel!


Indián a fehér szalag mentén, szinte függőlegesen teker le

Bicajosok rendszerint nem használnak ejtőernyőt, de elnézve a DH pályát, aki ezen ernyő nélkül mer végigjönni, az fix, hogy nem százas! Persze lehet, hogy a hiba az én készülékemben van, ugyanis mindenki ernyő nélkül jött le, méghozzá olyan eszelős tempóban, hogy az ember haja szála az égnek állt. Főleg a cél előtti utolsó lejtő volt félelmetes, kis híján ugyanis függőlegesen szakadt le a bánya fala, de volt olyan őrült, aki még itt is tekert! A pályán elhelyeztek három ugratót, amelyek elszabotálásáért eredetileg három büntető másodpercet kaptak volna a delikvensek, azonban ezt a szabályt nem sokkal a rajt előtt visszavonták, könnyítésül. Nem mondhatni, hogy mindenki örömére. Bóhér Júlia, alias Indián az első futam után nyilatkozott az extrem.hu-nak.

-Nem értem, hogy miért vették ki a három másodperces büntetést! Elvileg ez egy meghívásos verseny, tehát a legjobbak vannak itt, akkor meg legyenek egyenlő feltételek. Ha nincs büntetés, akkor az ugratót csak kerülővel lehessen kihagyni. Na, de mindegy! A magam részéről én mindet bevállalom, most már nem az eredményre hajtok, inkább egy jó kis edzés. Mert maga a pálya nagyon kemény, nagyon nehéz, vagyis nagyon jó. És ez általában az egész rendezvényről elmondható.


Gizmo, és Fan Clubjának egyik oszlopos tagja

Nagy “Gizmo” Attila fekete keretes szemüvegével elsőre inkább egy tanulmányi verseny nagymenőjének néz ki, mint a száguldás mesterének, de a látszat csal. Gizmó ugyanis az egyik legjobb MTB-os, Nagykovácsiban is második lett a profik között. Ő még azzal is büszkélkedhet, hogy saját, komoly Fan Club kíséri a helyszínekre. A Club tagjai egyenpólóban istenítik kedvencüket, és kérdésünkre, miszerint családi kapcsolatban állnak-e Gizmóval, felháborodottan jegyzik meg, hogy dehogy. Ők rajongók, és ráadásul már nagyon régóta – mutatnak rá a pólón virító autogramra, amin ott áll feketén, hogy 1999.



Gizmó már a verseny után válaszolt kérdéseinkre.

-Innen, lentről félelmetesnek látszik a pálya, pláne ezzel az a lejtővel itt a végén. Ott, fent milyen volt?

-Fentről nem olyan félelmetes. Az kétségtelen, hogy nehéz és talán egy kicsit veszélyes is a pálya, de ez a legtöbbről elmondható. Azonban ezt is ki lehet tanulni. Minél többet teker az ember, annál inkább tudja, hogy mire képes, mi az ami még belefér az ő képességeibe. Egy idő után pontosan meg tudja állapítani mindenki, hogy hol van a határ, ameddig még veszély nélkül el tud menni.


Szokatlan fényviszonyok között

Night by triál



Aki tudja fordítsa le, egyetlen mentségem, hogy nem tőlem származik a kifejezés, hanem a géppuska szájú szpíkertől, aki fáradhatatlanul ontotta magából a változó színvonalú poénokat. Tulajdonképpen már azért is dicséret illeti, hogy nem kapott görcsöt a szája.

Bár a véleményemre senki sem kíváncsi, azért elmondom, hogy én a triált vártam a legjobban. Ugyanis felkeltette érdeklődésemet a beharangozó sajtóanyag: éjszaka, kivilágított pályán, természetes és mesterséges akadályokkal, a legjobb magyar versenyzők. Na, gondoltam, ha ezt jól megcsinálják, színes fényekkel, fifikás pályákkal, akkor ez hatalmas show lesz. Amikor Jamrik Andrással, a Red Bull triálosával végigjártuk a pályát, már tudtam, hogy nem hiába reménykedtem!

-Az első, sziklákból épített pálya lesz talán a legnehezebb. Nagyon csúsznak a kövek, és mire az ember felér a szekció tetejére, addigra nagyon elfárad. Ráadásul, ha az ember a lámpa elé kerül, akkor a következő sziklát alig lehet látni.


Homályos részletek

UV szűrés



A második, zöld fényekkel bevilágított, munkagépekből álló akadálypálya Andris szerint nem túl nehéz, egyetlen szakaszt kivéve. Számunkra viszont elképzelhetetlen volt, hogy ezt bicajjal végig lehet csinálni. A harmadik szekció óriási rönkökből volt kiépítve, és sárga lámpákkal megvilágítva. A nehézséget egyrészt a magassága, másrészt pedig a nagyon kicsi felületek jelentették. A negyedik szakasz, szintén nem mindennapi megpróbáltatásokat tartalmazott. A pálya vékony lécekből lett felépítve, és sejtelmes diszkó hangulatot idéző UV fénnyel világították be a ravasz pályaépítők.



-Ettől a fénytől teljesen kész vagyok. Tegnap a pályabejáráson már láttam, hogy alig fogok látni valamit az akadályokból. Az egész pálya egy kicsit homályos, és ezen még a fehér festés sem segít. Az egyensúlyozáshoz pedig nem ártana, ha valamit látnék a pályából. Ez az egész szituáció új lesz nekem, még soha nem versenyeztem éjszaka, kivilágított pályán. Nem is veszem véresen komolyan, persze megpróbálok minél jobb eredményt elérni, de nekem ez most nem a versenyről szól.



A világ legegyszerűbb sportága


Ne tedd le a lábad!

A triál szabálykönyve bátran benevezhetne a világ legrövidebb könyve versenybe (rosszmájúak szerint itt most A német humor története c. mű vezet), ugyanis egy szabály van: ne tedd le a lábad! Úgy kell végig egyensúlyozni és ugrálni az akadályokon, hogy közben a lehető legritkábban tegye le a lábát a sportoló. Ezen a versenyen az ötödik hibapont (lábletétel) után esett ki egy versenyző, illetve akkor, ha a kerékpárja elhagyta a pályát. A kilenc magyar és két szlovák fiú azonban a fizika összes kőbe vésett törvényét, és a józan ész szabályait áthágva, úgy szökellt a sziklákon, akár a zergék. A nézőknek percenként esett le az álluk, egy idő után pedig már vissza sem tették, sőt egyre hangosabb szurkoltak, és egyre gyakrabban fogták a fejüket egy-egy hiba után. Egyértelmű közönségsikert arattak a zseniális triálosok!



Feltétlenül le kell szögeznünk, hogy óriási ötlet volt a verseny megrendezése, és a magam részéről biztos vagyok benne, hogy az ehhez hasonló kezdeményezéseknek, igenis van jövőjük. Azaz, jövőre találkozunk!

(A cikkben található fotók Kapornaki Anikó felvételei.)

Comments

comments