Vass akarattal a csúcsig

A költséges technikai sportok terén igazából soha nem álltunk valami fényesen. A vegyes érzelmekkel körülvett jet-ski pedig még ebben a kategóriában is a sor végén kullog. Pedig van egy-két olyan elszánt legény Magyarországon is, akik úgy gondolják, hogy sok munkával és kis szerencsével bármeddig el lehet jutni.


Sok munkával sokra viheti

A magyar jet-ski sport fiatal ígérete Vass László. Ha olyan ütemben fejlődik tovább, mint az elmúlt 5-6 évben, és akadnak bőkezű szponzorok, akik egyengetik az útját, akkor könnyen lehet, hogy előbb lesz világhírű jet-ski versenyzőnk, mint Formula-1-es pilótánk. Nem véletlen, hogy nagyon szerettünk volna már személyesen is találkozni Vass Lacival, és szombaton végre sikerült is közös időpontot találni. Laci egy Mercedes Vito kisbusszal vett fel az Örs vezér terén, ahonnan egy csepeli kitérővel Dunaharasztiba indultunk. Az utazás során számos technikai ismerettel gazdagodtam. Pl. állítani kellett az ún. csigán, ami vizet kavarja a jet mögött. A csiga lapátjai által bezárt szög ugyanis nagymértékben meghatározza a hajó teljesítményét.

-Ezt az alkatrészt egyenesen Amerikából kell megrendelni, kifizetjük, várunk rá, erre megjön és az első dolgunk az, hogy állítani kell rajta – mondja Laci. Mi 23 fokos csigát kértünk, ez meg 25–25,5-es. Csepelen van egyetlen műhely, ahol ezt meg tudják csinálni, nem hiányzik így a verseny előtt, hogy még ez után is szaladgálni kelljen.



Csiga és oxigén


Laci alatt 200 kilo, 200 lóerő!

Persze nem csak az alkatrészek rendbetétele után kell szaladgálni. Laci idejének jelentős részét köti le, hogy szponzorokat találjon, akiknek a segítségével profi sportolóként versenyezhetne.

-Rengeteg segítséget kaptam Gerencsér Csabától, aki a szárnyai alá vett, és mint utódját kezel. Ezen kívül olyan kitartóan támadtam a Red Bullt, hogy végül sikerült kierőszakolnom egy személyes találkozót, azt követően pedig sikerült elnyerni a támogatásukat is. Rajtuk kívül a Landbau, a Jet Power Hungary, a Színes Mai Lap, és a Reca segít nagyon sokat, és még a Reebokot is idesorolhatjuk. A Hebotól sisakot és egyéb felszereléseket kapok, a Bártfai Automataváltó Szervíztől pedig szintén sok egyéb segítséget. És még mindezek mellett is örülhetek, ha egy szezon nullszaldóra kijön, és nem ráfizetéses. Hál’ istennek a tavalyi már ilyen volt, és egy kis szerencsével ez az idén is sikerülhet.



Beszélgetés közben elkészült a csiga, és kiértünk Dunaharasztiba. A jet-skisek tava mellett egyszerre két meglepetés is várt: egészen nagy volt a forgalom, az udvaron kb. 30–40 hajó állt az emelőkön, és egyre másra jöttek az utánfutós autók. A másik meglepetés a tó vize volt: türkizzöld, szinte uszodai tisztaságú tó.

-Nem te vagy az első, akit ez meglepetésként ér–nyugtat meg Laci. A hozzá nem értők írásai és tájékoztatásai miatt az emberek többsége azt hiszi, hogy a jet-skik rettentően szennyezik a vizet. Csak rá kell nézni erre a tóra, és máris itt a cáfolat. Meg lehet nézni a vízisízők tavát a szomszédban, össze sem lehet hasonlítani a kettőt. A jet-ski ugyanis beszippantja a tó vizét, körbe megy a gépben, és rengeteg oxigént juttat vissza a tóba. Itt nem pusztulnak el a halak, és nem algásodik el a tó, én még fürdeni is szoktam benne, amikor nincs forgalom.



Villámkarrier kihagyásokkal


Jóbarátok: Laci és a jet

A Sea Doo Racing Team névre hallgató csapat tulajdonképpen Gerencsér Csaba egyesülete, és ennek a csapatnak a tagja Vass Laci is. Mindkét versenyzőnek van egy saját szerelője, akik a versenyek utáni nagy javításokat és alkatrészcseréket elvégzik. A szerelők rengeteg időt, munkát és fáradtságot spórolnak meg a versenyzőknek. A szerelők mellett persze előbb vagy utóbb egy jó versenyző is szakértővé válik.

-Nekem igazából nincs semmilyen műszaki képzettségem–így Laci. Miután elkezdtem jet-skizni, szépen lassan magamtól mindent megtanultam. Az egyszerűbb, általánosabb munkáktól kezdve egészen a kis apró trükkökig.

-Apropó, ha már itt tartunk, mikor ültél először jeten?

-Először ’96-ban próbáltam ki, majd vettem egy alapkategóriás 650 cm3-es kis gépet. Aztán az Omszki tavon láttam egy Európa–kupa futamot, és akkor kezdett foglalkoztatni a versenyzés gondolata. Mint mondtam, Csaba ebben rengeteget segített. Hiszen azon túl, hogy ez a sport pénzbe kerül, bár a technikai sportok közül még mindig az egyik legolcsóbb, rengeteg olyan apróság van, amit csak a folyamatos versenyzés és munka során lehet elsajátítani. A versenyzői rutint nem lehet pótolni. Éppen ezért próbálok meg minél több versenyre eljutni. Itt a tavon ugyan lehet edzegetni, de ez össze sem hasonlítható egy éles versenyszituációval.



Profi amatőr


Az élet napos oldala: Vb-futam Kubában

-A profi karriered mikor indult be?

-Igazából nem is vagyunk mi profik, hiszen nem ebből élünk, nekem is van hétköznapi munkám, egy irodatechnikai és számítástechnikai eszközökkel foglalkozó kis vállalkozásom. A kérdésre válaszolva: ’97-ben kezdtem el rendszeresen versenyezni. Aztán jött két nagyon nehéz év, amikor ’99-ben és 2000-ben nem tudtam versenyezni, mert nem volt hozzá kellő hátterem. Aztán a 2001-es év már sokkal jobban sikerült, európai Formula 1-es bajnok lettem, tavaly pedig második lettem a magyar bajnokságon, az osztrákot pedig sikerült megnyernem. Idén egyértelmű és nem is titkolt célom, hogy megnyerjem a hazai bajnokságot.

-A nemzetközi mezőnybe hogy sikerült bejutnod?

-Ebben is Csaba segített sokat, ő vitt magával a versenyekre, és ott mint utódját mutatott be. Ráadásul a jet-skiben a nemzetközi mezőny is nagyon barátságos, a rutinosabb külföldi pilóták is nagyon sokat segítettek, és gyorsan befogadtak. A nemzetközi szövetség ad némi támogatást is, hogy el tudjunk utazni a versenyekre, főleg a tengerentúli futamok kerülnek nagyon sokba. Pedig nagyon jó versenyeket szoktak rendezni a Közel–Keleten, pl. az Arab Emirátusokban.



Sok munka, meg egy kis szerencse


Név: Vass László



Szül.: 1974. 08. 07., Budapest



Sportága: Jet-ski



Hazai eredményei:

amatőrként 3. a magyar bajnokságon (1998)

profik között bajnoki 2. (2002)



Nemzetközi eredményei:

Európai Formula 1-es bajnok (2001)

osztrák bajnok (2002)





-Elképzelhetőnek tartod, hogy egyszer egy magyar versenyző is feljusson a sportág csúcsára, teszem azt, világbajnok legyen?

-Igazából erre nincs sok esély. Bár, a hajókat tekintve, technikailag nem vagyunk lemaradva a világbajnoki mezőnytől, az anyagi hátterükkel nem tudunk versenyezni. Főleg az arab pilóták csapatai gazdálkodnak olyan háttérrel, amiről egy átlagos versenyző még csak nem is álmodhat. Nekik mindegy, hogy 10 vagy 100 ezer dollár, igazából nincs nagyságrendi különbség. Szóval mi erről nem is álmodunk, de nem is kell ilyen összegekben gondolkodni, mert e nélkül is lehet eredményt elérni. Egy kis szerencsével. Meg persze sok munkával.



Lacinak még valóban rengeteg munkája van. Legelőször az esedékes magyar bajnoki futamra készíti fel a hajót, és persze saját magát. Biztosak lehetünk benne, ha rajta múlik, idén új bajnokot avat a hazai jet-ski sport. Aztán pedig jöhet a következő lépcsőfok – sok munkával, no meg némi szerencsével.

Comments

comments