Száguldás kicsiben

Urakban és hölgyekben egyaránt ott lapul egy autóversenyző, aki csak a pillanatra vár, hogy kitörhessen a trafipaxok őrizte börtönéből, és eszeveszett száguldásba kezdjen. Nem kell tovább várniuk az illegalitásban bujkáló Sennáknak és Laudáknak (nem is beszélve Damon Hillről), mert havonta egyszer egy bérgokartpályán összemérhetik tudásukat, méghozzá teljesen legálisan!


Megy, mint a szél

A hímnemű lakosság túlnyomó többsége, és számos csendes és békés családanya is, él-hal az autóversenyzésért. Ezen a tudományosan bizonyított tényen még Palik László feltűnése sem változtatott a statisztikai hibahatáron túlmenő mértékben. Nekik aztán mindegy, hogy milyen járművek és milyen pályán rohangálnak, a lényeg az, hogy nagyon gyors legyen, izgalmas legyen, és néha összetörjék a kocsikat a bennük ülők. Egy izgalmas Forma-1-es verseny után az ember beül az autóba, hogy kimenjen Szolnokról Zagyvarékasra (saját példa) kapálni, és azon a 14 km-en alig bír a lábával. A városban még úgy ahogy bírja hatvannal, de amint elhagyta a piros csíkos táblát, máris ötödikbe kapcsol, és megpróbálja megdönteni az előző futam után felállított rekordját. Ha ez sikerült, akkor már csak a rendőrség által küldött csekket kell befizetni 15 napon belül.



Mint a nagyoknál


Itt nincs előzni tilos tábla

Talán éppen ezért találták ki kedves honfitársaink, hogy az amatőr száguldozók számára is lehet versenyt rendezni, még ha csak kicsiben is. Gokarttal, versenypályán, két időméréssel és egy futammal-pont úgy, mint a nagyoknál.

Az Amatőr Gokart Bajnokság egyik szervezője, Kispál Kristóf készséggel válaszolt az extrem.hu kérdéseire.

-Az Amatőr Gokart Bajnokságot két éve rendezzük meg, tavasztól őszig. Márciusban, októberben és novemberben fedett pályán zajlanak a versenyek, míg áprilistól szeptemberig a szabadtéri pályákon lehet versenyezni. A versenyek helyszínéül az országszerte fellelhető bérgokart-pályákat használjuk. Mivel a technikai sportok kivétel nélkül nagyon drágák, az emberek viszont szívesen kipróbálnák benne magukat, így nem csoda, hogy népszerű lett a kezdeményezés. Egy versenyre 5000 forintért lehet benevezni, és egy-egy futamon nem ritka, hogy 70 jelentkező is rajthoz áll.



Éppen ezért, aki úgy dönt, hogy rászánja a vasárnapját egy gokart versenyre, az egész napra tervezzen, hiszen a kétszer öt perc időmérés után egyszerre mindig csak annyian tudnak rajthoz állni, amennyi gokart van az adott pályán. Természetesen, aki benevez, az versenyezhet is, legfeljebb nem az első ötben, hanem a további csoportokban mutathatja meg, hogy milyen gyors! Persze nem hinném, hogy ez bárkit is visszatart egy jó kiadós versenyzéstől.



Irány a világbajnokság!

Ráadásul nem vagyunk egyedül a szenvedélyünkkel!

-Például Németországban is rendeznek hasonló szisztémával amatőr bajnokságot, sőt már világbajnokságra is sor került. Ráadásul kiváló kapcsolatot ápolunk a Magyar Nemzeti Autósport Szövetséggel, így tudtuk a sorozat egyik győztesét delegálni a profi bajnokságba. Idén is vannak olyanok, akik párhuzamosan versenyeznek mindkét sorozatban, természetesen önköltségen.



Mit jelent az, hogy „egyik győztesét”? Természetesen azt jelenti, hogy nem csak egy győztese van a bajnokságnak, hiszen a versenyeket négy kategóriában bonyolítják le. A gokart ugyanis könnyű jármű, az pedig nem újdonság, hogy minél könnyebb a gép, annál gyorsabban lehet vele repeszteni (no nem olyan gyorsan, hiszen a gokart a legbiztonságosabb technikai sport). Éppen ezért nem lenne fair egymással versenyeztetni egy 50 kilós krapekot és egy 100 kilós óriást. Erre találták ki a súlykategóriákat: 75kg alatt, 75-85kg között illetve 85kg felett. A hölgyek eredményeit, bár súlyuknak megfelelően az urak adott kategóriáiban versenyeznek, külön értékelik, és közülük is kikerül egy női bajnok.

A bajnokságba bármikor be lehet kapcsolódni, így akár már a következő fordulóban is, június 15-én, vasárnap a Campona gokaratpályáján. Jó versenyzést, jó száguldozást kívánunk! (Csak nehogy úgy járjanak, mint Damon Hill!)



Gokartról röviden



A gokart születése elveszik a távoli és ködös múltban. Korai írott források szerint egy élelmes amerikai volt az első, aki megunván a pázsit gondozását, fűnyírójának motorjára négy kereket szerelt, és boldogan száguldozott a 2 LE-s masinával. A mókás ötletből hamarosan viharos gyorsasággal terjedő sport lett, mi több 1961-ben megalakult a magyarországi Gokart Bizottság. Ugyanebben az évben már (nem hivatalos) világbajnokságot is rendeztek 100 és 200 cm3-es kategóriákban. ’63-ban kiírták az első magyar bajnokságot, ’64-ben pedig már valódi világbajnokságot rendeztek, elsöprő olasz fölénnyel. A gokart egyszerűségével és olcsóságával hódított, és hamarosan a jövő nagy autóversenyzőinek lett az iskolája ill. ugródeszkája a magasabb géposztályok irányába. Ízelítőül néhány név: Senna, Schumacher, Hakkinen stb.

Comments

comments