Az egymillió forintos kérdés: mennyi az abszolút sebességi rekord kerékpárral? A válasz: 268 km/h! Ön nyert? Nem? Sebaj, mi magunk sem gondoltuk volna, hogy egy tunningolt bringával le lehet nyomni, pl. egy Opel Calibrát!
Minden bizonnyal Nagy György az extrem.hu történetének egyik leggyorsabb alakja. Na nem abban az értelemben, hogy ő szabadult meg tőlünk a legrövidebb úton, hanem azért mert, szinte senki nem ért még el vendégeink közül olyan őrült sebességet, mint a szolnoki biciklis futár. Kíváncsiak voltunk, hogy lehet kétszáz fölé menné bicajjal, Gyuri pedig készséggel állt az extrem.hu rendelkezésére.
A rekord: 268 km/h
Speciális áttétel jobbról |
-Hogy lehet bicajjal ilyen hihetetlen sebességet elérni?
-Természetesen nem a szokványos, hétköznapi tekeréssel. Egy felvezető autó mögött keletkező légörvényben tekerek, ahol minimális a légellenállás. Ahhoz hasonló, mint amikor a gyerekek beállnak a városban a busz mögé, csak éppen mi mindezt profin csináljuk. Természetesen még így sem veszélytelen.
-Mennyi a világrekord, amit szeretnél túlszárnyalni?
-268 km/h. Egy holland fiú, Fred Rompelberg tekerte még 1995-ben a amerikai Utah államban, abban kiszáradt tómederben, ahol autós sebességi rekordokat szoktak felállítani.
-Voltál már a közelében ennek a sebességnek?
-Országúton az eddigi legmagasabb sebességem 160 volt. Ezt egy Mercedes Vito mögött tekertem, és azért nem mehettünk gyorsabban mert a kocsi nem bírta, és a rendelkezésre álló út is elfogyott. A bringa specális volta miatt én még csak akkor kezdtem belejönni, egyáltalán nem volt fárasztó, könnyedén bírtam volna tovább. Görgőn, azaz biciklis padon mentem 227-et is, tehát nem elérhetetlen a világcsúcs.
-Ez azt jelenti, hogy le kell cserélni a kocsit?
-Pontosan. Ezentúl egy különleges légterelővel felszerelt Porsche lesz a felvezető kocsink. Nagyon fontos, hogy olyan autó legyen, ami biztonsággal tudja hozni a számunkra szükséges sebességet.
A rekord helye: Németország?
-Magyarországon meg lehet csinálni a rekordkísérletet?
-Sajnos nem. Ugyanis nincs elég hely hozzá. Többtíz kilométer út kellene hozzá, magyarul autópálya, azt viszont szinte lehetetlen lezáratni az én kísérletem kedvéért. Európában csak a németországi Lausitzring jöhet szóba, ahol az amerikai Cart-bajnokság európai futamát szokták megrendezni. Itt körülbelül 200-220 kilométeres sebességet lehet elérni, ez pedig már mindenidők öt legjobb eredménye közé tartozna. Egy ilyen eredményre pedig már felfigyelnének esetleg a szponzorok is. Egyébként ez egy két mérföld hosszú oválpálya, ahol addig lehet menni ameddig a lábam bírja.
-És meddig bírja? Hogy készülsz a rekordkísérletre?
-Különösebb felkészülést nem igényel, ugyanis hivatásos kerékpárversenyző voltam, és folyamatosan formában tartom magam. Országúti tekeréssel készülök, Szolnokon lakom Pesten dolgozom biciklis futárként, naponta bicajjal teszem meg a kétszer száz kilométert. Jobb napokon ez cirka 1 óra 45 percet jelent. De ha két és fél óránál tovább tart, az már rossz eredmény. Télen persze marad a futás meg a kondi.
Vagy Tunézia?
Speciális áttétel balról |
-Különleges eredményt, csak különleges bringával lehet elérni. Bemutatnád nekünk ezt a speciális gépet?
-Alapvetően egy szimpla országúti kerékpár lett átalakítva. A legfontosabb része a hajtás. A biciklin két áttétel van, ezeknek a teljesítménye nem összeadódik, hanem összeszorzódik, így bár nagyon nehéz megindítani és elérni az utazó sebességet, utána már a nagy sebességnél sokkal könnyebb tekerni, és könnyebb a sebességet tartani vagy éppen fokozni. Talán egy példával lehet szemléltetni, hogy mit tud ez az áttétel: 100 km/h-nál nyolcvanas lábfordulatom van, egy normális bringánál ez kb. 40 km-es sebesség lenne.
-Megkerülhetetlen a kérdés, hogy mennyibe kerül Neked ez a vállalkozás? Miből tudod egyáltalán finanszírozni?
-Az, hogy kimenjek Németországba, kb. egymillió forintba kerül, de csak azért, mert egy nagyobb esemény, egy autóverseny szüneteiben tekerhetek, és nem csak miattam kell kivezényelni a biztonságiakat és a mentőket. Most éppen szponzorokat keresek, ez azonban olyan szakma, amihez nem igazán értek. A legjobb az lenne, ha találnék viszonylag közle egy olcsó helyet. Szóba jöhet például Tunézia, ahol állítólag van egy erre alkalmas pálya. Ez lényegesen olcsóbb lenne, mint Németországban. Olcsóbb a szállítás, a szállás és a pálya használatért sem kell bérleti díjat fizetni. Tulajdonképpen ez egy ördögi kör, mert ha lennének eredményeim, könnyebben tudnék pénzt szerezni, pénz nélkül azonban nagyon nehéz eredményt produkálni.