Mika Hakkinen ralizott Lappföldön

A héten rendezett Svédországban folytatódik a rali vb. A hóban való vezetést január végén a világ legjobbjai már gyakorolhatták az Artic Lapland Rallly elnevezésű versenyen. A lappföldi versenyt idén különleges médiafigyelem kísérte, volt ugyanis egy indulójuk, akinek bár ralis tapasztalata nulla, vezetői képességeiben senki sem kételkedik. Ő Mika Hakkinen.


Mika és Erja

Amikor Mika Hakkinen még a Formula 1-ben versenyzett, akkor még volt az F1-ben némi izgalom, és nem csak arról szóltak a hírek, hogy a Ferrarik mennyivel verték meg a többi kocsit. Aztán 2001. végén Mika – felesége hathatós unszolására – úgy döntött, hogy „egy évig pihen”. Persze mindenki sejtette, hogy ez visszavonulást jelent.



Aztán 2003. januárjában felröppent a hír, hogy Mika visszatér a volán mögé. Ha nem is a Formula 1 cirkuszába, hanem egy raliautóba. Elhatározta ugyanis, hogy részt vesz az Arctic Lapland Rally elnevezésű versenyen. Bár a versenyt Finnországban, Mika szülőhazájában rendezték, nem szabad elfelejteni, hogy Mika felnőttkorának nagy részét Monacoban élte le, ott pedig nem nagyon készülhetett fel a méteres hóra és a jégbordás utakra.


Rovaniemi, Finnország

A versenyen aztán nem ő volt az egyetlen híresség. Keke Rosberg és J.J Lehto is rajthoz állt a régi F1-esek közül. Mika Salo-t is rá akarták beszélni, de Salo finn létére így nyilatkozott: „Sokkal jobban szeretem a +30, mint a –30 fokot.”



Hogy a –30 nem vicc, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy volt már olyan év, amikor törölni kellett egy versenynapot, mert –40 fok volt, és félő volt, hogy a pályabírók odafagynak a pálya széléhez. A kicsúszó autóknak is meggyűlhet a bajuk a hideggel, ha nem ér oda időben a segítség. A körülmények ismeretében nem meglepő, hogy a kétnapos verseny végén, az esti partin nem spórolnak a vodkával.



Arra a kérdésre, hogy milyen eredményre számít, Mika mosolyogva csak ennyit mondott: „Mindig kell, hogy legyen célod, de persze én nem hagyhatom figyelmen kívül, hogy igen csekély tapasztalatom van raliautó vezetés terén. De sokan mondták, hogy jók a pénzdíjak….Egész életemben pályaversenyeken vezettem, így ki akartam próbálni valami extrémet, és most lehetőségem nyílik, hogy valóra váltsam ezt az álmomat.”


Arto Kapanen és Mika Hakkinen

Mikának először hozzá kellett szoknia a Mitsubishi Lancer WRC-hez, no meg persze ahhoz, hogy ez egy kétszemélyes versenyautó, ahol navigátora megállás nélkül ordít a fülébe. Arto Kapanen vállalkozott a feladatra, és a verseny előtti tesztek bíztatóak voltak. Persze az óriási meglepetés lett volna, ha Mika mindössze hat nap ralitesztelés után megnyeri a versenyt, de hát végülis egy kétszeres F1-es világbajnokról beszélünk. Mika szerint „persze arra még legmerészebb álmaimban sem számítok, hogy nyerni fogunk, lehet, hogy a legjobb 30-ba sem férünk be. De jó üzletet kötöttem Arto-val. Bármi történik, az nem az én hibám.”


Mikáék a ralin

Mikának meg kellett tanulnia a havon nagy sebességgel vezetni. A finn szerint „azokon a részeken, amik a befagyott tavakon vezettek, ahol semminek nem lehetett nekimenni, nagyon szórakoztató volt vezetni, de az erdőkben nagyon kellett koncentrálni, mivel a fák nagyon közel vannak, és nagyon nagy sebességgel vezetsz”.



Mint a legtöbb autós versenyen, a lappföldi ralin is nagy előny a tapasztalat. „A tapasztalattal jön a nagyobb sebesség. „Amikor tesztelünk, az még inkább szórakozás volt, kolbászt ettünk és sokat szaunáztunk. A verseny azonban más, ez az elejétől a végéig komoly munka.”


A célban

Mikáék az első nap után a 39. helyen álltak. A második napon aztán az egyik kanyarban defektet kaptak. Míg a F1-ben ilyenkor begurul a pilóta a boxba, ahol a szerelők tíz másodperc alatt fölvarázsolják az új kerekeket, addig itt Mikának és Artonak kellett lecserélni a defektes kereket. Ezt a négy perc alatt sikerült végrehajtaniuk, ami azt jelentette, hogy Mikáék Mitsubishije a 29. helyen ért célba. JJ Lethoék a 15.-ek, Keke Rosbergék a 44.-ek lettek. A ralit végül Janne Tuohino nyerte egy Ford Focus-szal, miután a versenyben addig vezető Juuso Pykälistö útját elállta egy rénszarvascsorda.



A célban Mika ragyogott a boldogságtól, teljesült a legfőbb célja, beértek a célba. Az újságírók persze azonnal megrohanták – kedvet kapott-e a ralizáshoz? “Mindenképpen részt fogok venni még raliversenyeken. Szinte biztosan itt leszek jövőre is.”



Evés közben jön meg az étvágy: a rali világbajnokság kilencedik futamát Finnországban rendezik – lehet, hogy Mikának kedve támad a világ legjobbjaival körbeautózni a finn tavakat. Ez augusztusban kiderül.

Comments

comments