Tények és adatok a Kékszalagról

Július 5-én rajtol a legnagyobb magyar vitorlásverseny, a Kékszalag. A legendás versenyre több mint félezer hajót várnak a szervezők. A sorozat történelme egészen az 1930-as évekig nyúlik vissza – az alábbi cikkben a Kékszalag legérdekesebb adatairól olvashatnak.

 

Az európai tavakon rendezett tókerülő vitorlásversenyek között a Kékszalag a legrégebbi, a balatoni versenytáv a leghosszabb, és az elmúlt években itt vitorlázik a legnépesebb mezőny is.
A Balatonon 1934 óta rendeznek tókerülő versenyeket.
A Genfi-tavi Bol d’Or először 1939-ben, a Boden-tavi Rund um és a Garda-tavi Centomiglia első mezőnye 1951-ben rajtolt.

A balatoni Kékszalag vitorlásverseny hagyományos útvonala: Balatonfüred-Kenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred. Ez a táv légvonalban 145 km.

Természetesen a hajók a valóságban, a szélviszonyoktól függően ennél jóval többet kell vitorlázzanak, szembeszél esetén sokkal hosszabb útra kényszerülnek.

A Kékszalag limitideje 48 óra, vagyis maximum két nap áll a versenyzők rendelkezésre a táv teljesítésére.

A Kékszalagra hagyományosan júliusban egy holdtöltéhez közeli napon kerül sor, hogy a telihold fénye segítse az éjszaka is tartó versenyben a hajósokat.
Az első Kékszalag versenyt 1934. július 27-én rendezte a balatonfüredi Hungária Yacht Club. 21 hajó állt rajthoz, és csak ketten adták fel a versenyt.
A győztes a Rabonbán nevű 30-as cirkáló lett Ugron Gábor kormányzásával.
A Kékszalagon versenyzők létszáma folyamatosan növekszik. 2010-ben már 623 hajó állt rajthoz.

Az európai tókerülők versenyek történetének eddigi legnagyobb mezőnye 1990-ben a Genfi-tavon vitorlázott; 684 hajó állt rajthoz.
A résztvevők száma ott azóta csökkenő: a legutóbbi Bol d’Oron 2011. június 19-én 477 hajó vett részt.

A Kékszalagot kezdetben kétévente, minden páros évben rendezték meg. 1944-ben a világháború miatt elmaradt a versenyzés, és a hagyomány csak 1947-ben folytatódott.

Ezután szintén kétévente, a páratlan években került sor a balatoni tókerülő versenyre. 2001 óta már minden évben van Kékszalag.
Az akkor, a páratlan évekre bevezetett rajtkorlátozásokat, amely kizárta a többtestű és bizonyos modern egytestű vitorlások részvételét, a Magyar Vitorlás Szövetség rendelkezései fokozatosan módosítják. 2010-ben már volt olyan Kékszalag, amelyen egy minimális méret felett bármilyen vitorlással lehetett korlátozás nélkül rajthoz állni.
Ilyen az idei verseny is. 2013-tól pedig már ilyen nyílt lesz minden évben a Kékszalag.

A versenytávot eddig leggyorsabban 1955-ben a Nemere II. 75-ös cirkáló teljesítette. Németh István kormányzásával 10 óra 40 perc alatt értek célba.
A verseny történetének legsikeresebb hajója a Tramontana, amely nyolcszor nyerte el a Kékszalagot.
A verseny történetének legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas tíz győzelmével.
2001 és 2009 között megszakítás nélkül győzött minden Kékszalagon. 2010-ben többtestű hajóval negyedik lett, majd 2012-ben ismét az ő csapata diadalmaskodott a versenyen.

Női kormányos először 1940-ben nyerte a Kékszalagot. Dr. Kultsár Istvánné Gordon Evelyn a Tramontana nevű hajóval 1942-ben megismételte győzelmét. Rendszeresen indulnak tisztán női csapatok is a versenyen. 2010-ben a rekordtartó Nemere fedélzetén vitorlázott nő csapat. Idén is lesz tisztán női egység a mezőnyben.
A legeredményesebb női kormányos pedig 2012-ben is a Gordon Evelyn Díj várományosa. 

 

Comments

comments