Dakar-rali: ünneplés a célban

Véget ért a 25. Dakar-rali, amely egy versenyző halálát, több súlyos sérültet, de mindenekelőtt két magyar, célba érő autós párost hozott. A lét a tét – hirdette Palik László plakátja, és kocsijuk túlélte a sivatagot. Kisék pedig Dakar-újoncként bekerültek az első 50-be. A célban mindannyian önfeledten ünnepeltek.


Palikék a boldogságban úszva, a sivatag közepén

Vasárnap véget ért a 25. Dakar-rali, és történetében először két magyar autós páros is ünnepeltethette magát a célban. A Kis Sándor – Czeglédi Péter páros, akik életük első Dakarján vettek részt a 48., a Palik László – Darázsi Gábor duó az 52. helyen végzett. (A másik négy duó már korábban feladni kényszerült a versenyt.) A célban fiúk arcán a levakarhatatlan mosoly még az út porán is átütött, amit nem is lehet csodálni, hisz 8552 kínkeserves sivatagi km után elmondhatják magukról, hogy végigcsinálták a világ legnehezebbnek tartott terepraliversenyét. Az idei versenyre 342 versenyző (165 motor, 128 autó és 49 kamion) és 147 segítő jármű (73 autó és 74 kamion) nevezett be.


A plakett

A verseny történetében 2003 előtt egyetlen egyszer fordult elő, hogy a célban feljegyzettek között magyar páros is szerepelt. Szalay Balázs és Jakab Tamás 2000-ben élhette át ezt az élményt.



Azoknak, akiknek sikerült teljesíteni a Marseille – Sarm el-Seik távot, azok egy plakettal is gazdagabbak lettek. Mivel ez csak azoknak jár, akik eljutottak a célig, értéke szinte felbecsülhetetlen azok számára, aki belevágnak a nagy sivatagi kalandba. Hogy mennyire, azt mi sem tükrözi jobban, mint Palik László nyilatkozata, aki szerint „Még sohasem voltam ilyen boldog. Talán csak akkor, amikor a kislányom megszületett”.


Kisék a célban

Palik a verseny kezdetétől hangoztatta, hogy őt a helyezés nem nagyon izgatja, neki egy célja van, eljutni Sarm el-Seikig. Tavaly ez nem sikerült neki – kiestek – idén mindent ennek a célnak rendelt alá. Palik elszántságát és szerencséjét tükrözi az a tény is, hogy büntetés nélkül, és egyetlen ellenőrző pont kihagyása nélkül sikerült ezt véghez vinniük.



A másik magyar párosnak, a Kis-Czeglédi duónak nem volt ilyen szerencséje. Őket többször is megtréfálta a technika ördöge, de végül mindig sikerült megjavítaniuk a kocsit. Mivel az egyik etapon váltógondok miatt több ellenőrzőpontot is kihagytak, így összeszedtek egy 18 órás büntetést. Emiatt hiába mentek néhány szakaszon kifejezetten gyorsan, ekkora hátrányt nem tudtak ledolgozni. A büntetés nélkül a legjobb 30-ban végezhettek volna.


Peterhansel bánata

A technika ördögéről disszertációt írhatna az autók összetett versenyében szinte végig vezető francia Peterhansel-Cottret páros, akik az utolsó előtti, 16. szakaszon nekivágódtak egy sziklának, ami rommá törte az autó egyik kerekét és a felfüggesztést is. Így darabokra tört Peterhansel azon álma is, hogy ő legyen a verseny jelenlegi főszervezője, Auriol mellett a második ember a világon, akinek motorral és autóval is sikerül Dakart nyernie. Nem sokon múlott, de idén Peterhanselnek ez nem sikerült. Végül az összetett 3. helyén fejezte be a versenyt. A győztes a sokáig 2. helyen álló, tavalyi győztes Maszuoka – Schulz páros lett, a francia Fontenay-Picard duó előtt. Mindhárom páros egy-egy Mitsubishivel versenyzett.



Míg az autóknál a Mitsubishi, addig a motoroknál a KTM fölénye volt egyértelmű: az első 15 az osztrák márkával vágott neki a Dakarnak. A motorosok között szintén egy korábbi bajnok, Sainct végzett az élen. Neki 1999-ben és 2000-ben már sikerült ez a bravúr. A tavalyi győztes Fabrizio Meoni idén egy bronzéremmel lett gazdagabb, míg a 2. helyen Cyril Despres végzett. Az egyetlen magyar motoros induló, Szilvási Péter KTM-je már a verseny első harmadánál feladta a harcot a homok ellen.



A teljes magyar csapat január 22-én, szerdán délelőtt érkezik meg repülővel Ferihegyre Párizsból.

Comments

comments