Hibrid autók: zöld úton, de kevés sikerrel

A hibrid járgányoké a jövő, melyek hagyományos üzemanyaggal és elektromos árammal is működnek. A cél: kevés üzemanyag-fogyasztás, kevés károsanyag-kibocsátás.

Már Magyarországon is beszerezhetőek a hibrid autók.
A választék nem bőséges, de van. Például, használt Toyota Prius Hybrid System-et már 5.5 millió Ft-tól kapni lehet, míg egy Lexus LS 600 H President 3 Long-ot 28 millió Ft-ot kóstál. A Honda szintén forgalmaz hazánkban hibrid példányt. Ez a Civic 5,3 millió Ft-ért elérhető, és nyolc éves vagy 160 ezer kilométeres garanciát adnak rá.
Pár évvel ezelőtt 40 ezer darab benzin-elektromos hajtású személyautót adtak el az Egyesült Államokban. Hazánkban ilyen eladásra még várni kell, de a lehetőség már adott. Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy a magyar környezetvédők sok esetben inkább a biciklire ülnek, mintsem milliókat beruháznak egy autóba.





Toyota Lexus működési rendszere

Mi is a hibrid lényege?

A hibrid-autók sorában van, amiben két motor van, egy robbanómotor és egy elektromos.

Az ilyen meghajtású járművek esetében, a városban elektromotorral megy (30 Km/órával) a gépjármű, autópályán pedig robbanómotorra vált.
Autópályán pedig, amikor a gázra lép az ember, akkor mind a két motor bekapcsol.
A hibrid autók új generációja kicsit más lesz, hasonlóan működnek majd mint egyes mozdonyok. A kerekeket csak elektromos motor hajtja majd, igaz, robbanómotor is lesz az autóban.

Előnyben a Toyota, Honda és a Ford

A autógyártók közül a Toyota, a Honda és a Ford elsőként állt a hibrid technológia mellé.
A Toyota Prius az egyik legismertebb típus, ez volt az első sorozat-gyártású benzin-elektromos hibrid a világon – 1997-ben debütált Japánban.
A Honda ebben az évben sorozatban gyártandó új kiskocsit hoz ki, ami olcsóbb lesz a Prius-nál. A Ford a gyermekes családokat is megcélozta: a Ford Prodigy az első hibrid elektromos családi autó, ami 70 mérföldet is képes megtenni egyetlen gallon benzinnel.

A BMW sem tétlenkedik: a H2R jelzésű autót 10 hónap alatt alkották meg.
A 6 literes, 12 hengeres hajtómű több, mint 285 lóerős teljesítményre képes, gyorsulása 100 km-es óránkénti sebességre 6 mp, legnagyobb sebessége 302,4 km/h.
A Lexus hibridnek pedig már három modellje is létezik.
A Lexus 15 évnyi kutatás eredménye.
Hamarosan pedig már várható a GMC-nek is hibrid járgánya.






10 LE, két hengeres motor, 1914-es Galt Gas Electric hibridje
Múlt és a jövő


Mi volt az első hibrid? 1905-ben, az amerikai mérnök, H. Piper szabadalmat jegyzett le egy robbanómotor-elektromotor meghajtásról, vagyis egy hibridről.

Piper volt az első, aki meg is építette hibridszerű járgányát. Az ő fejlesztésénél azonban a hibrid-meghajtás nem volt képes nagyobb távolságot megtenni, és a károsanyag-kibocsátás sem csökkent.
1890-től 1920-ig több mint 100 elektromos-autógyártó működött az Egyesült Államokban.
1900 és 1920 között pedig már több ezer elektromos teherautó és szállítójármű volt forgalomban az Egyesült Államok, valamint Európa nagyvárosaiban.

Szakértői vélemények szerint, 25 év múlva az autók 75 %-a hibrid lesz, és a mai divatos autókban is megjelenik a hibrid hajtásmód. A Toyota egyelőre azonban bukik, mintsem nyerne a környezetbarát Prius modellen. A modell csak akkor hozna számukra profitot, ha évente 36 ezer Priust adnának el – csak az Egyesült Államokban.

Azonban, a helyzet nem túl kedvező, ha az eladási adatokat nézzük.
Egy példa: 2005-ben 187 ezer hibridautó talált gazdára az Egyesült Államokban, ami a teljes személyautó-piac 1,1 százaléka, csupán.

Comments

comments