Egy hatezer fős teljesítménytúra legalább annyira káros a környezetre, mint egy autóverseny. Egyre több a panasz a Mátrában szervezett sportversenyekre: az autók, a motorok és az útlezárások sokszor ellehetetlenítik a mátrai települések napjait.
“Nem bírja tovább a Mátra” címmel közölt cikket a Heves Megyei Online.
Tolja neki, mint az állat…
A Bükki Nemzeti Park Igazgatóságának (BNPI) kezdeményezésére a mátrai települések polgármesterei, az erdőgazdaságok, a rendőrség és a Magyar Közút Kht. képviselői tartottak fórumot arról, hogy miként tudnák korlátok között tartani a Mátrában már eddig is sok problémát okozó, döntően üzleti alapokon zajló különféle versenyeket.
A résztvevők többsége leginkább az autó- és motorsportokra panaszkodott.
Az ország természetvédelmi területei, nemzeti parkjai mind hasonló problémával küzdenek. Mi, extrém vagy outdoor sportolók, akik a természetben keressük a kikapcsolódást és a kihívásokat – valójában kihasználjuk az erdőket és a hegyvidékeket. A természet nem kap vissza tőlünk semmit: megyünk-látunk- győzünk, aztán irány haza.
Nézzen mindenki szembe saját magával: mit tett kedvenc vidékéért? Hány forintot hagyott ott a helyi településeken? Gyakran hallom azt a sirámot, hogy milyen nehéz Magyarországon mountainbike versenyt szervezni, a Nemzeti Parkok útját állják a sportnak…
A társadalom egészségéhez feltétlenül kell, hogy használjuk az erdőt, de a viszony mintha egyenlőtlen lenne. Az egyenlet végén az jön ki, hogy a természet szív.
Éppen ezért közöljük az alábbiakban a Heves Megyei Online cikkét.
A fórum
Teljesítménytúra – jóból is megárt a sok |
Ráadásul ezek a rendezvények sokszor nem egyeznek azoknak a helybelieknek vagy szállodatulajdonosoknak illetve a vendégek igényeivel, akik épp a csend, a nyugalom és a pihenés miatt választják a Mátrát. Úgy véljük, hogy az érdekérvényesítés szempontjából az önkormányzatok tehetik a legtöbbet, hiszen ők tudják, mi az a tűréshatár, amit a lakosság még elvisel – vélekedett az igazgató.
A fórumon Duska József bemutatta azt a versenynaptárt, amely az előrejelzés alapján már most kilenc autóversenyt, valamint számos kerékpárversenyt, teljesítménytúrát és tájfutóversenyt tartalmaz az idei évre. Ám ez a lista még tovább bővülhet, igaz, már így se nagyon akad olyan hétvége, amikor ne lenne valamilyen esemény a Mátrában.
Törött, szakadt |
A Mátra közkedvelt az autótesztelők körében is, sport és utcai kocsikat is előszeretettel próbálnak ki a hegyi utakon gyártók, forgalmazók egyaránt. Ezek az akciók – bár bevételt hoznak – szintén korlátozzák a Mátrában élők és közlekedők mindennapjait.
A találkozón a legtöbb panaszt a polgármesterek sorolták, akik a nagy zaj, a forgalomkorlátozás és a versenyek után hátrahagyott szeméthegyek miatt elégelték meg a rendezvényeket. A településvezetők végül abban állapodtak meg, hogy még ebben a hónapban elküldik a BNPI-nek a képviselő-testületi állásfoglalásokat, amelyben rendelkeznek arról, hogy az adott községben milyen feltételek mellett járulnak hozzá egy-egy sportverseny megrendezéséhez.
Az MTB sem környezetbarát, ha 3000-en indulnak egy versenyen… |
Szuromi László, a Mátrai Tájvédelmi Körzet vezetője a sportversenyek által okozott környezetszennyezésre és – károsításra hívta fel a figyelmet. Mint mondta, van olyan teljesítménytúra a Mátrában, amin több ezer gyalogos vesz részt. Ők igaz, hogy a kijelölt túraútvonalakat használják, de egy hatezres csoport jelentős károkat tud okozni a területen. Éppen ezt elkerülendő a Mátrai Tájvédelmi Körzetben már több olyan területet, útszakaszt jelöltek ki, ahonnan kitiltották a sportolókat és a versenyzőket.