Az elmúlt héten két vitorlázó szállt ki a Vendée Globe földkörüli szóló vitorlásversenyből. A harminc indulóból már 15-en feladták.
A legénység 5 főből áll, minden úgy néz ki mint egy túraversenyen, csak a táv óriási.
A Vendée Globe az igazi romantikus lelkek játéka – az indulók egyedül, kikötés nélkül kerülik meg a földet. Egy egy kegyetlen menet, a versenyzőknek a nap 24 órájában ébernek kell lenniük, állítani a vitorlákat, navigálni, stb. 100 nap halál, egyedül a világtengereken!
Nemrég arról számoltunk be, hogy a Volvo Ocean Race résztvevői szinte fej-fej mellett haladtak a legutóbbi szakaszon. A verseny harmadik etapja az indiai Cochin és Szingapúr között zajlott. A Telefonica Blue és az Ericsson 3 kerültek az élre. A két hajó fej-fej mellett haladt a 2000 mérföldes úton (3200 km), egyik sem volt képes nagyobb előnyre szert tenni. A célba végül a spanyol távközlési cég hajója futott be 30 másodperc előnnyel. Ráadásul további négy hajó érkezett a következő 20 percben. Ilyesmi ritkán történik a földkerülő versenyeken, a beérkező hajókat órák, de vagy napok választják el, nem pedig másodpercek.
Már “csak” 18 és fél ezer km-t kell menniük
Beatiful landscape… |
A mezőnynek már kevesebb mint tízezer tengeri mérföldet, azaz tizennyolc és fél ezer kilométert kell megtenniük a célig.
A Vendée Globe résztvevői, harmincan – köztük két nő – a franciaországi Les Sables d,Olonne-ból indultak november 9-én, hogy kikötés nélkül teljesítsék a 43 ezer km-es távot a Jóreménység foka, Ausztrália déli partjai, valamint a Horn-fok mellett elhaladva. Az időjárás közvetlenül a start után megtizedelte a mezőnyt. Nyolc hajónak műszaki hiba miatt vissza kellett térnie az anyakikötőbe, ebből hárman végleg feladták a versenyt.
Most a Déli tengereken hajóznak
Az időjárás viszontagságait további hajók sínylették meg, a múlt héten a negyedik helyről volt kénytelen kiszállni a francia Sébastien Josse, mivel nem sikerült megjavítania BT nevű hajójának meghibásodott kormányszerkezetét.
Két nappal ezelőtt pedig a francia Jean-Pierre Dick adta fel a versenyt, mert a Paprec-Virbac nevű hajója nekiment egy azonosítatlan tárgynak, és az ütközésben megsérült a kormánylapát. Vele együtt eddig tizenöten adták fel az embert és vitorlást próbáló viadalt, vagyis a mezőny fele már elbukott.
Luxus az alvás!
A 43 ezer kilométeres versenyen az egyik legnagyobb kihívást az emberi szervezet egyik olyan igénye jelenti, amit muszáj mindenkinek legalább részben kielégítenie. Ez az alvás, ami a Vendée Globe résztvevői számára luxus és egyben életveszély. 24 óránként átlagban max. 3 órát alszanak, és azt sem egyhuzamban. Ezt szaknyelven polifázisú alvás stratégiának nevezik, aminek lényege, hogy négy óránként mintegy 20-30 percre bóbiskolhatnak.
Erre persze készülni kell, hónapokon keresztül gyötrik a verseny előtt magukat a tengerészek azzal, hogy 20-30 perc után felébresztetik magukat. Az REM, vagyis a gyors szemmozgás, a mély álom, létfontosságú a test és az agy regenerációjához. Ahhoz, hogy ezt az alvó elérje, legalább 60 perc alvásra van normális esetben szüksége. Sok gyakorlással, alváselvonással elérhető, hogy a mélyalvás már sokkal rövidebb idő alatt megjelenjen. Persze a technika egészségesnek korántsem mondható, viszont, aki elindul a Vendée Globe-on, az nem is pihenni megy.
Veszélyes útvonal
Kilátás a fedélzetre |
Ezután jöhet a Csendes-óceán, és Dél-Amerika “alja”, a Horn-fok, majd fel az Atlanti-óceánon vissza a kiindulási pontra.
Ez a “tradicionális” útvonal, ami azért teli van veszélyekkel.
Ha a kontinensek alsó csücskeinél túl délen haladnak, jéghegyekbe ütközhetnek, ha túl északra mennek, kevés lehet a szél. Végig, mind a három óceánon nagyon kell figyelniük, és messze a segítség, ha baj van. És persze ez főként verseny, szóval gyorsnak sem árt lenni, ráadásul semmilyen külső segítséget nem vehetnek igénybe (kivéve orvosit, életveszély esetén), vagyis ha elromlik vagy eltörik valami a hajón, azt nekik kell megjavítaniuk, ahogy tudják, amivel tudják.