Traktort vagy szánhúzó kutyát használnál a Déli-sark felfedezéséhez?

A norvég Roald Amundsen 1911 december 14-én érte el a Déli-sarkot. Vetélytársa, a brit Robert Falcon Scott 35 nappal később ért oda, pedig jóval korábban indult útnak. A brit expedíció tagjai a visszaúton életüket vesztették. Cikkünkben a drámai történetet elevenítjük fel.





A norvég lobogó a Déli-sarkon
A XIX. és a XX. század fordulóján az Északi- és a Déli-sark meghódítása hatalmas kihívást jelentett.
A kor nagyhatalmai versengtek azért, hogy elérjék a sarkpontokat.
A játszma nem volt öncélú – a felfedezések mögött komoly tudományos és hatalmi érdekek húzódtak.

A sors meg a fintor

A tudománytörténet egyik legmegrázóbb csatáját a norvég Roald Amundsen és a brit Robert Falcon Scott vívta. Mindketten elhivatott sarkkutatók voltak. Scott mániája az Antarktisz volt, Amundsen pedig az Északi-sarkkörön érezte igazán otthon magát. Persze mindketten szerettek volna elsők lenni az Északi-sark elérésében, ám az amerikai Robert Edwin Peary megelőzte őket 1909-ben.
Ezt követően Scott és Amundsen is az Antarktisz meghódításának szentelte minden erejét és idejét. 1911 őszén kezdetét vette az angol-norvég versenyfutás a Déli-sark meghódításáért.
A sors fintora, hogy Amundsen érte el elsőként a Déli-sarkot, pedig őt világéletében az Északi-sark tartotta bűvöletében. “Ehelyett ott találtam magam a Déli-sarkon” – mondta később. Scott és expedíciójának tagjai életüket vesztették.
A siker vagy kudarc a felszerelés és felkészülésen múlott.
Az angol traktorokkal próbált haladni a jégmezőkön, a norvég a sarkvidék lakóitól leste el a módszereket: szánhúzó kutyákat használt.


Robert Falcon Scott






Robert Falcon Scott
Scott az angliai Devonportban született. 13 éves korában otthagyta a szülői házat, és a HMS Britannia nevű hadihajóra szegődött. A haditengerészethez 1881-ben csatlakozott, először a HMS Boadicea-n hajózott ki, később átkerült a HMS Rover-re. Miután előléptették a HMS Spider-en folytatta karrierjét. 1891-ben hadnaggyá léptették elő a HMS Amphion hajó, 1892-ben a HMS Majestic főhadnagya lett. Sir Clements Markham kérésére – aki a Royal Geographic Society elnöke volt – Scott vezette a Nemzeti Antarktisz Expedíciót az RRS Discovery hajóval, mellyel 1900-ban indultak útnak.
Az expedíció főbb eredményei a Ross-tenger feltérképezése, egy addig nem ismert földnyelv elnevezése King Edward VII.-földnek és az addigi legdélebbi pont elérése, a déli szélesség 82°17′ percét 1902. december 31-én.

Scott a Discovery küldetés után visszavágyott a sarkvidékre. Nagyon élvezte a hajó irányítását a messzi délen, a tudományos erőfeszítéseket, és ő akarta elérni először a Déli-sarkot. Nyolc évig tartott mire meg tudta szervezni új útját, mivel támogatókat akkoriban inkább az északi-sarki expedíciókra lehetett szerezni, hisz ott folyt a legnagyobb versengés. Emellett a családja anyagi problémáit is rendeznie kellett. Hajója, a Terra Nova 1910. június 1-jén hagyta el London kikötőjét, de Scott Rotherhithe-nél az egyik kísérőhajóval visszafordult, hogy még pénzt gyűjtsön. A Terra Novára Dél-Afrikában szállt vissza ismét egy hónappal később.

Scott rengeteg tudományos műszert vitt magával, csapata meteorológiai, földrajzi méréseket is végzett, és az állatvilágot is tanulmányozta. Scott nem tért le a Shackleton által föltárt útvonalról, és a korábban már használt Mc Murdot használta bázisául, amit egy szigetre telepítettek.

Roald Amundsen






Fritjof Nansen
Norvégiában komoly hagyománya volt a sarkkör kutatásának. Az első nagy felfedező Fritjof Nansen volt, akinek első híres expedíciója 1888 nyarán indult: öt társával együtt elsőként szelte át síléccel Grönlandot.
Utazása során Nansen nemcsak Grönland természetrajzát, de az eszkimó őslakosság életmódját is tanulmányozta, és élményeit több könyvben írta le. Külön érdekesség, hogy beszámolói keltették fel az érdeklődést Európában a síelés iránt.

Nansen következő, 1893. július 22-én induló expedícióján, Fram nevű hajójával a sodródó jég hátán kívánta elérni az Északi-sarkot.
A Framot építő Colin Archer úgy tervezte meg a jármű szerkezetét, hogy a megfagyó jég nyomása ne összeroppantsa, hanem mintegy a jégtábla hátára emelje a hajót. Miután a tengeráramlatok nem kedveztek Nansen céljainak, a hajót Hjalmar Johansen nevű társával együtt elhagyva szánnal indult az Északi-sark irányába. Végül 1895. április 5-én jutottak el az addig elért legmagasabb szélességi fokig (86° 14’).






Roald Amundsen
Amundsen a norvégiai Borge-ban született, Oslo mellett. Fridtjof Nansen Grönlandot átszelő expedíciójának hatására döntött úgy, hogy életét a felfedezésnek szenteli. Amundsen 1897-ben csatlakozott Adrien de Gerlache belga Antarktisz Expedíciójához másodtisztként. Belgica nevű hajójuk volt az első, amely áttelelt az Antarktiszon, mivel belefagyott a Bellingshausen-tengerbe. Velük tartott az amerikai orvos, Frederick Cook is, aki az egész legénységet megóvta a skorbuttól.
Ez életre szóló lecke volt Amundsen számára.
1903-ban indult Amundsen új expedícióra indult: elsőként kelt át az Északnyugati átjárón, az Atlanti- és a Csendes-óceán között A Gjøa nevű hat személyes hajóval.
Az expedíció során a mágneses sarok közeli megfigyelések sorozatát végezték el. Bebizonyosodott, hogy 1831 (Ross) helyzetéről a mágneses sark elvándorolt. Az expedíció során Amundsen tanulmányozta a helybéli emberek szokásait, és sokat tanult tőlük, hogy hogyan lehet élni a sarkvidéki körülmények között. Tőlük tanulta meg a szánhúzó kutyák használatát is, és a ruházatukat is elleste, ami később nagyon jó szolgálatot tett a nagy hidegben.






A Fram – Nansennek és Amundsennek is jó szolgálatot tett.
Az Északnyugati átjáró után az Északi-sark kezdte foglalkoztatni. Mikor tudomására jutott, hogy Robert Peary és Frederick Cook 1909-ben elérték a sarkot, illetve Robert Falcon Scott déli-sarki expedíciót szervez, megváltoztatta terveit. Nansen Fram (“Előre”) nevű hajójával 1910-ben elindult a Déli-sark felé.
Amundsen a testvérén, Leonon és a Fram tisztjein kívül senkinek nem árulta el, hogy megváltoztatta tervét. Attól félt, hogy Nansen visszautasítaná a Fram használatát, ha a terv tudomására jutna. Illetve Scott-ot, a vetélytársát sem akarta értesíteni a tervéről.
A legénységet akkor értesítette a terv módosításáról, mikor elérték Madeirát. Mindenki egyet értett az út folytatásával. 1911. január 14-én érték el a Ross-jégselfet, a Bálna-öböl néven ismert helyen. Amundsen itt építette ki a bázisát, amit Framheim-nak, szó szerint a Fram otthonának nevezett el. Ez a pont 60 mérfölddel (tmf, vagyis 110 km-rel) közelebb volt a pólushoz, mint McMurdo, ahol a rivális brit expedíció partot ért. Scott az Ernest Shackleton által felfedezett úton haladhatott a Beardmore-gleccserig, ezzel szemben Amundsennek meg kellett találnia az utat a Transzantarktiszi-hegyvidéken keresztül a pólusig.

Februárban és márciusban utánpótlás-raktárakat építettek ki 80°, 81° és 82°-nál. Ekkor nagyon hasznos tapasztalatokat szereztek mind kondícionálisan, mind a felszerelést illetően. Ezt követően a téli időszakban elszántan fejlesztették a felszerelésüket, legfőképpen a szánokat. Amundsen és társai (Olav Bjaaland, Helmer Hanssen, Sverre Hassel és Oscar Wisting) 1911. október 20-án indultak útnak, és december 14-én érték el a Déli-sarkot. Amundsen a sarki tábort Polheimnak nevezte el. Scott szerencsétlenül járt expedíciójával ellentétben Amundsenék a kiváló előkészületeknek és a nagyszerű szánhúzó kutyáknak köszönhetően simán, szinte eseménytelenül teljesítették a kihívást.
Mivel az expedíció nem vitt magával hírközlési eszközt, ezért a közvélemény csak 1912. március 7-én értesülhetett a hírről. Amudsen nem tudott maradéktalanul örülni a sikerének, mert őt világéletében az Északi-sark tartotta bűvöletében.
“Ehelyett ott találtam magam a Déli-Sarkon” – mondta később.

A dráma – halál a végtelen fehérségben






Az útvonalak
A Scott-féle expedíció csak 35 nappal később érte el a Déli-sarkot, és keserűen tapasztalták, hogy hiába tették meg ezt a szörnyű utat, Amundsenék megelőzték őket.

Az otthagyott norvég sátor tetején ott lengett a norvég zászló. Scotték viszont nem voltak olyan szerencsések, mint Amundsenék: nekik nem sikerült épségben visszatérniük, mert halálra fagytak a fehér végtelenségben.

Az angol expedíció számos hibát vétett. Pónilovakat és traktorokat használt teherhordásra.

Az állatok elpusztultak, a gépek pedig tönkrementek a sarki körülmények közt. A másik végzetes hiba az volt, hogy Scott úgy tervezte, március közepén érnek vissza az Antarktisz partvidékére. Ez az időszak már a tél kezdete, ekkor már kibírhatatlanul hideg van. Az oda úton élelmiszer és petróleum depókat helyeztek el, amelyek visszefelé távolságtól függően 7-10 napra elegendő ételt és tüzelőanyagot biztosítottak.

A depók helyét csak egy zászlóval jelölték, az eltévesztésük végzetes lett volna, csak a saját sínyomaikra hagyatkoztak. Végzetük az előző évben legmesszebb telepített depójuktól egy napi járóföldre, sátrukban érte őket.
Sokan felvetették, hogy ha Amundsen nem előzi meg őket, a jobb pszichikai állapot miatt visszaértek volna élve. A jelekből és a naplóból pedig a skorbut (C-vitamin hiány), az elégtelen táplálkozás, elégtelen folyadékbevitel, nem megfelelő felszerelés és az emberi szánhúzás túlhajszoltsága rajzolódik ki a végzet okaként.

Comments

comments