PÓTSZEREK: Ülj be egy szimulátorba, és szállj fel!

Nem gáz, hogy beszorultunk a négy fal közé… – cikksorozatunk az extrém sportok iránt érdeklődőknek szól, akik kontrollált és téli körülmények közt szeretnének megismerkedni néhány sportággal.






“Teremben űzhető extrém sportok, beltéri őrületek, épített pályákon. Bármi, ahová az emberek mehetnek akkor is, ha hideg van, vagy esik.”
Az előbbi két mondat lapunk főszerkesztőjétől származik, és mi a témában cikksorozatot indítottunk.
Írásaink az extrém sportok iránt érdeklődőknek szólnak, akik kontrollált körülmények közt szeretnének megismerkedni néhány sportággal.

Első cikkünkben a vadvízi evezéssel foglakoztunk, mostani írásunkban a légi sportokat, tehát a repülő szimulátorokat vesszük górcső alá.

Szimulátorok







Aki akár csak egyszer is a levegőbe emelkedett valamilyen repülőeszközzel, az tudja: ezt az élményt semmilyen szimulátor nem képes helyettesíteni.
A számítógépes programok segítségével persze számos dolgot elsajátíthatunk és begyakorolhatunk.
A legtöbb szimulátor motoros repülőgépekre készül, de ezt a területet most hagyjuk, hiszen ez nem a természet erőivel folytatott játék.

Siklóernyőre és sárkányrepülőre készült ugyan szimulátor, de ezek olyan gyenge programok, hogy a felhasználó öt perc után elunja a játékot.
Vitorlázógépre ugyanakkor nagyon komoly szoftverek készültek. A kínálatból a Microsoft Flight Simulator és a Condor a két nagyvad. Az előbbi szoftver brutális hardvert igényel, csakúgy mint a “picipuha” összes terméke… Az utóbbi viszont elképesztően valósághű vitorlázórepülőgép szimulátor, ami akár egy szerény képességű PC-n is gyönyörűen fut.







A Condor Soaring
40 euróért letölthető a cég honlapjáról. Nagyon jó arra, hogy a kezdők a vitorlázórepüléssel ismerkedjenek, hiszen a gép a kormánymozdulatokra pontosan ugyanazt csinálja, mint a valóságban.
A tökéletes élményhez forcespeedback-es joystick-re és legalább két monitorra (az se baj, ha az egyik legalább 24 col átmérőjű) van szükség.
A botkormányon érezhető erőket közvetlenül a szimulátor fejlett repülésdinamikai modellje vezérli, és például trimmeléskor a botkormány pontosan úgy mozog, mint a valóságban.

Gyakorlat  és tanulókörök







Amikor a programot telepítjük, kell néhány óra ahhoz, hogy képbe kerüljünk: mit hol találunk, mi hogy működik.

Kezdő pilótáknak ajánlatos a repülési iskolán végigmenniük és addig gyakorolniuk, amíg zökkenőmentessé nem válik repülésük.

Az oktatóanyag videókon keresztül vezet végig minket a teljesen kezdőből a szinte profi pilótává válásig.

Időt kell szánnunk arra, hogy megértsük a fizikát, a felhajtóerőt és nem árt, ha tisztában vagyunk a repülő felépítésével is. A repülőgép rendelkezik pedállal, egy botkormánnyal, pár karral, amiket húzogatni lehet, illetve egy kioldóval. Minden egyes karnak megvan a szerepe a játékban.

Figyelnünk kell a színjelzésekre, mert ezek ismerete jócskán megkönnyíti repülésünket. Ha beülünk egy igazi vitorlázó repülőbe, szinte elhanyagolható, hogy a karok hol vannak, mert szín alapján fogjuk tudni megmondani funkciójukat. Tényleg időt kell szánni arra, hogy ezt megtanuljuk, még akkor is, ha nem terveztünk valódi repülést.
A szabad és az iskolai repülések alkalmával előfordulhat, hogy teljesen más elrendezésű gépbe ülünk, mint amihez hozzászoktunk. A pedál a vízszintes vezérsíkot, a kormány pedig a függőleges vezérsíkot és a csűrő lapátokat vezérli.
Ha például jobbra szeretnénk fordulni, akkor nem elég csak a kart jobbra tolnunk, hanem a pedált, ez esetben a jobb lábunknál lévőt is használnunk kell. Ugyanis, ha csak a kart toljuk el, a gép megdől és ellenkező irányba fog fordulni az eleje, de továbbra is egyenesen abba az irányba tart, amerre eredetileg is haladtunk a kar elmozdítása előtt.

Amennyiben a pedált használjuk egymagában, akkor hasonló hatás jön létre, annyi különbséggel, hogy most a gépünk orra arra felé néz, amerre fordulni szeretnénk, de továbbra is csak elfordulva haladunk előrefelé. Tehát a sikeres kanyarodási manőverhez szükséges a kar és a pedál együttes használata, máskülönben a gépünk úgynevezett oldalazó úszásba kezd.
Nem könnyű feladat, de megtanulható a “karok és a lábak” szinkronban mozgatása. Ha már a repülőgép megdőlt és megkezdte az elfordulást, a karral ellensúlyozni kell a túlkormányzást.
Ezt úgy tehetjük meg, ha az eddigi iránnyal ellentétesen toljuk el a kart egy rövid időre. Érdemes ezt úgy gyakorolni, hogy váltogatunk a külső és pilótafülkében elhelyezett kamerák nézetei között.

Móka







Ha az alapokkal tisztába kerültünk, jöhet a móka: kiválasztjuk a gépet, a területet ahol repülni akarunk és az időjárást.
Amikor elindul a repülő, az embernek teljesen olyan érzése van, mintha valódi kabintetőt csuktak volna rá.
A Condor pontosan szimulálja a termikek képződését és viselkedését. Az időjárási modell a domborzatot is figyelembe veszi a levegő dinamikájának kiszámolásához, és szimulálja többek között a turbulenciákat, rotorokat és a hullámokat.
Ez a szimulátor igazi élményt nyújt – az ember órákra, napokra, sőt hetekre képes belefeledkezni.

Condor – www.condorsoaring.com
A program ára 40 Euró, a kiegészítő gépcsomag 10 euró.
A forcesfeedback joystick 5-10 ezer forintba kerül.

Egyéb programok itt.  

Comments

comments