Fa Nándor és Gál József 1987 szeptember 12-én hajóztak be Opatija kikötőjébe 295 tengeren töltött nap után. Szent Jupát nevű vitorlásukkal első magyarokként kerülték meg a Földet. Írásunkban összeszedtük: azóta ki vitt véghez hasonló teljesítményt.
Fa Nándor és Gál József 1987 szeptember 12-én Opatijaban. 295 nap alatt kerülték meg a földet |
Ennek egyetlen oka volt: a főbejárattal szembeni pavilon előtt lévő medencében kiállították a Szent Jupát nevű vitorláshajót, amivel Gál József és Fa Nándor első magyarokként körülvitorlázták a Földet.
Útjuk akkoriban ért véget, a televízió közvetítette, ahogy a Szent Jupát befut a horvátországi (akkor még Jugoszlávia) Opatija kikötőjébe.
Gál és Fa sztárok voltak, mindenhol mindenki róluk
12 éves gyerekként órákig bámultam a kiállított hajót.
Csodáltam minden irányból és minden szögből. Ha becsuktam a szemem, én is ott voltam a fedélzeten a tengeri viharokban, átéltem az összes kalandot, amiben Gál Józsefnek és Fa Nándornak része volt.
A két vitorlázó példaképem lett, Fa Nándor “A Szent Jupát 700 napja” című könyvét és Gál írását, a “Széllel szél ellen” címűt rongyosra olvastam.
“Az első igazán nagy viharban, amikor 8-10 méteres hullámok jöttek felénk, persze, hogy féltem. De az érzésnek csak olyan fokán, ami nem hatalmasodik el a gondolkodáson, nem bénítja a cselekvést, nem bizonytalanít el. Azt hiszem, ez kell is ahhoz, hogy óvatossá tegye az embert. De ott, a viharban, keveredett a félelem egy másik fajta katartikus élménnyel. Mégpedig azzal, hogy részese lehettem a jelenségnek, hallhattam, láthattam, érzékelhettem az üvöltő szelet, az emeletes háznyi vízhegyek vonulását, ahogy dübörögve, hosszú morajlással megtörnek, s játékszerként dobálják a hajót”- írja Gál József.
A folytatás
Gál József |
Fa Nándor szólóban is megpróbálta, ami párosban már sikerült.
Elindult a BOC Challengen 1990-91-ben. Saját építésű hajójával, az Alba Regia-val négy megállással vitorlázta körbe a Földet. Kormánytörés miatt alig tudta befejezni a versenyt, de végül 11. lett, és különdíjat kapott.
A
Fa Nándor hajója, a Budapest készül a székesfehérvári üzemben |
Fa borult is, a vitorlája is elszakadt, de végül120 nap alatt célba ért, és ötödik lett. A parton több ezres tömeg és a magyar Himnusz várta.
1996-97-ben újra megpróbálta, de miután háromszor is vissza kellett visszafordulnia, végül feladta.
Ez volt az a verseny, ahol két hajós is életét vesztette a futam közben.
A köztudatban megmaradt a Szent Jupát és a két vitorlázó.
Fa és Gál jégtörők voltak: kitörtek a késő Kádár-korszak ernyedtségéből és megvalósították álmaikat.
Példájukat sokan követték, azóta számos magyar vitorlázó hajózta körbe a Földet.
Kopár Isván
A következő három évben Kopár folyamatosan hajózott. Részt vett 1992-ben az Amerika 500 Atlanti-óceáni átkelő versenyen, egy évre rá pedig nyugatról keletre, egyedül szelte át az Atalanti-óceánt (ez elég súlyos teljesítmény), majd 1995-ben részt vet az Atlantic Raly Cruiser-en.
Jolly Joker – Europa ’92 Földkerülő verseny
A magyar vitorlás sport következő kiemelkedő teljesíményét egy hatfős legénység vitte véghez.
A Jolly Joker nevű hajó 1991-92-ben részt vett az Europa ’92 elnevezésű Földkerülő Rally-n.
A legénység: Jójárt András, Bazsantik János, Botka Zsolt, Lukács Károly, Göth Ákos.
Mol HungáriaTripp – Honkong Challenge Földkörüli verseny
Kopár könyvének hátsó borítója |
A legénység: Antal Tamás, Barta András, Weöres Szabolcs, Dr Fürstner József, Sükösd Balázs, plusz a beugrók: Gál József, Bazsantik János, Borbély Ferenc, Schulek Csaba, Hegedűs Tibor, Pintér Tamás, Fónagy László, Heinemann István.
Méder Áron
A 19 lábas Carina névre keresztelt vitorlás és kapitánya, Méder Áron szerkesztőségünk személyes kedvence.
A fiatalember 2006-ban indult Földkerülő túrára a 19 láb hosszú (5,7 m) Carina nevű vitorlással.
Ez a valaha volt legkisebb hajó, amivel ilyen vállakozásba fogott valaki.
Méder Áronról többször írtunk, hajónaplója
Rotor-Rotorman
Méder Áron a Carina fedélzetén |
Az eslő szakaszban átkeltek az Atlanti-óceánon és Venezuelában hagyták a hajót, a második etap innen indult, és egy év múlva, Új-Zélandon ért véget.
Szerkesztőségünknek nincs információja, hogy Rotor útja mikor folytatódik.