36 óra gyötrelem és élvezet, és "majdnem feladás". Megmutatjuk, milyen volt a pár héttel ezelőtti Kékszalag vitorlásverseny a legutolsó hajó fedélzetén. Interjúnk a leglassúbb hajó kapitányával.
Nosztalgiázzunk egy kicsit: rekordszámú nevezéssel zárult az idei, 40. Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny a Balatonon, amelyen az 575 nevezőből 524 futott be.
Az extrem.hu a verseny különdíjasát, az értékelhető versenyeredménnyel legutolsóként befutott hajó kormányosát Kalmár Gábort kérte fel: mutassa be a versenyt az ő szemszögükből.
Gábor a verseny előtti napokban állította össze legénységét. Csapatával – melynek nővére is tagja volt – először vágott neki a legendás tókerülő versenynek, hogy megérezzék miről is szól Európa legrégebbi és leghosszabb vitorlás megmérettetése.
Hajó: Balaton 25-ös. Hajó osztálya: Yardstrick III/1. Legénység száma: 5 fő.
Vitorlaszám: 01. Rajtszám: 32
Kormányos: Kalmár Gábor.
A csapat verseny előtti célja: A táv teljesítése.
Kalmár Gábor beszámolója a versenyről:

Rajt után, amikor már felhúzható a spinakker![]()
Balatonfüred-Balatonkenese: A rajtvonal 5,2 km hosszú volt. Mi későn, csak reggel 8-kor indultunk ki a rajtvonalhoz felsorakozni.
Később rájöttünk, hogy igen rossz pozíciót vettünk fel. Az lett volna ideális, ha kihajózunk az 5,2 km-es rajtvonal Balaton közepe felé eső részéhez, ott kedvezőbb szelek voltak.
Mi inkább parthoz közelebb eső részről indultunk. Eldördült a rajtpisztoly. Kenese felé indultunk. Az első három perc után a legtöbb hajón mentek fel a spinakker (gyorsító vitorlák – a szerk. ) vitorlák.
A mi második fő hibánk az volt, hogy ilyenünk nem volt, így a mezőny jelentős része itt elhúzott.
“Nem húzott csőbe a tihanyi cső”
Balatonkenese – Siófok: Kenesénél fordultunk a siófoki bója felé. Ezen a szakaszon a versenyzők két csapás közül választottak, ugyanis szembeszél volt Siófok felől. Mi a Balaton közepe felé vettük az irányt, kevés vitorlánkkal relatíve sok (20-30) hajót megelőztünk, jó útirány-választásunkkal.
Siófok – Tihany: Itt sokan elnézték az irányt, nem vették jól a bóját. Mi nagyon figyeltünk, hogy jól menjünk be a tihanyi csőbe. A tihanyi cső utolsó szakasznál pedig a kompokra kellett nagyon figyelni, nehogy megzavarjuk a útjukat, de szerencsére nem kellett sebességet vesztenünk kompátkelés miatt.
![]() “Szél nélkül, 7 órán keresztül néztük a badacsonyi kúpot…” |
6 óra szél nélkül
Tihany – Keszthely: Majd irány a Keszthelyi öböl, az itteni bója. Itt is általában két csapás közül választottak a mezőny hajói. Itt már északi szél fújt, sokan a Balaton bal partja mellett mentek, mi itt is a tó közepe felé mentünk, egyenesen, nem a part mellett.
Keszthelyig hosszú menetelés zajlott. A Viaduktot, úgy tűnt, soha nem hagyjuk el, de szerencsére fordult a szél, és szembeszél lett. Ekkor már este volt, szembe jöttek velünk az elsőnek befutó hajók, amelyek, mint gőzmozdonyok hasították a vizet.
Mi csak csordogáltunk. Telihold volt, így jól láttunk a vízen.
Egyesek nem figyeltek a másik útvonaljogára, csak az iramra, olykor vészesen kerültek.
Badacsony környékén az egyik bója nagyon megviccelt bennünket, ugyanis villogott, azt hittük már Keszthelynél vagyunk, közben pedig csak badacsonyi kúpnál voltunk.
![]() “Keszthely után pillangóban mentünk” |
Végre szélzóna
Keszthely – Balatonfüred: Reggel 8-kor fordultunk Keszthelynél, a győztesek pedig gondolom a másik oldalukra az ágyukban. Vonyarcvashegyig eljutottunk a gyengülő széllel, itt ez azonban elment, csak annyi maradt, hogy a hajót irányban tudtuk tartani.
Ha vízbe megyünk, lassú úszással gyorsabban haladtunk volna, mint a hajó. Türelmünk egyre fogyott. Délelőtt 11-től délután 6-ig alig haladunk. Hat óra alig haladás után gondolkoztunk: feladjuk.
Láttuk: sok versenyző motort rántott, és elhúzott mellettünk, feladták. Mi kitartottunk. A legénység tagjai közül volt, aki aludt, volt, aki telefonált, volt, aki a nevezésnél kapott újságokat olvasta. Majd, végre a mi hajónk is beért a szélzónába, a hajó megindult, és felderengett a távolban Balatonfüred és a remény is, hogy ezt az éjszakát már a szárazföldön töltjük. 39 órás hajózás után értünk célba.
Nagyon jó, remekül szervezett és biztosított verseny volt. A futam során többször kérdezett minket a rendezői motorcsónak, hogy minden rendben van-e, figyeltek a mezőny végén kullogókra is. Sokat tanultunk az első Kékszalag versenyünkből, tervezzük, hogy jövőre is vízre szállunk a Balaton Kék szalagjáért.
“Jövőre jobban felkészülünk”
Néhány pont, hogy mire figyelünk majd jövőre: elsőként, hogy a vacsoraidőre beérjünk a hajóval, mert így későn érkeztünk, és még egy szendvicsünk sem volt. Kár, hogy a szervezők az utolsókra nem gondoltak…
Fontos: a versenyen induló hajón nem elég az alapvitorlázat, spinacker és genakker is legyen a hajón.
Figyelni kell a rajtpozícióra is, a verseny előtti napokon nem árt a várható széljelentéseket átnézni, és ehhez mérten dönteni arról: honnan rajtol a hajó, a part közeléből indul, vagy bentebb sorakozik fel.
Az sem árt, ha a verseny előtt több alkalommal együtt vitorlázik a csapat, nem csak úgy elindulnak, mint mi tettük.
Valamint vigyünk éjszakára fejlámpát, meleg ruhát és sapkát.



