Szakáll, tűzvész, öltöny: a legbevállósabb magyar kalandjai

Méder Áron 2006 szeptemberében indult Földkerülő túrára egy 19 lábas vitorlás hajóval. A pöttöm Carinával sok baja van a bevállalós fiatalembernek. Műszaki problémák miatt nemrég egy halászhajóra nyergelt át. Igaz, csak átmeneti jelleggel…





Fedélzet
“A halászhajó büdös, zajos és folyamatosan billeg. Ettől függetlenül szeretem.”- írja Méder Áron yachtnaplójában.

A magyar vitorlázó 2006-ban indult Földkerülő túrára a horvátországi Koper kikötőjéből. Hajója, a 19 lábas Carina a valaha volt legkisebb vitorlás, amivel megkísérelték megkerülni a bolygót.


Magány a tengeren






Carina: kis hajó nagy vizeken
“A legtöbb ember nem érti meg, miért jó egyedül lenni a hajón, és ezt nem is igazán lehet megmagyarázni” – mondta Áron az induláskor.

A bevállalós vitorlázó hajós családba született. Édesapja a mai napig aktívan versenyez. Áron maga újította fel az 1970-ben készült, 19 lábas hajót. Több mint egy évet dolgozott a Carina felkészítésén, majd nekivágott az expedíciónak.


Pöttöm vitorlás – csak hátránya van






Méder Áron 2006-ban. Szép fiú volt…
“Több a hátránya is van a kis hajónak. Elsőként: lassabb, így nem lehet a viharokat elmenekülni, mert ahhoz nem elég gyors, hogy a vihar elé menjek vele. Másodsorban pedig kevesebb élelmiszert, csomagot tudok szállítani vele.” – ecsetelte a 29 éves hajós a kis vitorlás hátrányait.
A kis hajónak egyetlen erénye van: olcsó volt, ezért a vállakozó kedvű fiatalember meg tudta vásárolni, és bele tudott vágni élete legnagyobb kalandjába.


Biztonságos útvonal






…de egy év alatt tengeri medve lett belőle…
“Pont a viharok elkerülése végett a folyamatos tavasz útvonalát választottam. Passzát szeles övezetben megyek majd. Kihagyom a Horn-fok és Jóreménység-fokot – vázolta fel az induláskor Áron az útirányt.

A hazai vitorlázók nem nagyon hittek abban, hogy egy ilyen kis hajóval körbe lehet vitorlázni a Földet. Azt gondolták, az Adriáról sem jut ki. Mégis, Méder Áron és az ő Carinája megmutatták, hogy többre képesek, mint, amit gondolnak róla.


Különösebb technikai gond nélkül ért át az Atlanti-óceánon. A hajóján mindössze két szegecs tört el a bummon, és egy veret kissé eldeformálódott. A vitorláiban lassan több a cérna, mint az anyag, és hamarosan meg kell javítania a kormány kotyogását is. Saját maga épségben megúszta a kalandot, lebarnult, de elkerülte a napszúrás.

Az időjárásra nem volt panasza. Az óceán kegyes volt hozzá, és csak a vége felé kapott húsz csomónál nagyobb szeleket. A legjobb napján 72 mérföldet, míg a legrosszabbján 32 mérföldet haladt. Mivel nem használta az autopilotot és szélkormány sem volt, ezért napi 12-13 órát vezette a hajót, a többi időt beállított kormánnyal és vitorlákkal tette meg. Az első hét után kezdett áttérni a halkajára, amikor már kezdtek elfogyni a friss ételek.

Át a Csendes-óceánon






A Carina behajózik
A következő nagy ugrás a Csendes-óceán áthajózása volt. Ezt is hiba nélkül teljesítette a magyar vándor.
Egy év hajózás után azonban becsúszott néhány komolyabb műszaki probléma. Áron megérkezett a Fidzsi-szigetekre, de a Carinán sokminden felmondta a szolgálatot.
A legnagyobb problémát a motor okozza, ennek javításával csaknem fél éve bajlódik a vitorlázó.
Áron nem tölti feleslegesen az időt, belevetette magát a Fidzsi-szigetek egzotikus életébe.
A beszámlói szerint számos barátja és komája van. Nemrég kapott egy ajánlatot: segítsen egy régi halászhajót átvinni Új-Zélandra. Hősünk azonnal igent mondott, hiszen már egy ideje egy motoralkatrészre vár, és megunta a tétlenséget. A Boobook halászhajó 30 éves, fából készült és 55 tonna.

Veszélyes helyzetek






Fedélzet
“Éjszaka 4 órás váltásokban tartunk figyelő szolgálatot, de úgy látom, hogy a többség inkább csak bóbiskol a kormányállásban. Szerencsére nem túl kényelmes menet, így gyakran felébrednek.” – írja munkájáról a matróznak felcsapott Méder Áron.
Persze az élet nem mindig eseménytelen egy öreg halászhajón.

Kigyulladt a motortér – ezzel ébresztett a kapitány reggel 7-kor. Mivel még mindig a trópuson vagyunk, és kellemes az idő csak egy sortban aludtam. Gondolkozás nélkül kiugrottam az ágyból, és futottunk ahátsófedélzetre.
Motor ki! – Brenda kikapcsolta a motort. Charles megnyitotta a vízcső csapját (tengervíz pumpa), és ketten lementünk oltani a hajót. Charles irányította a slagot…Ez egy öreg fahajó, és a fabordázat egy helyen kigyulladt, amit Brenda vett észre ügyeletben. Ez először 5-kor történt, majd két órával később ismét.
Az ok, hogy a mufla(exchaust, kipufogócső) – ahol a forró levegő kijön a motorból – elrepedt két helyen, és közvetlenül melegítette a hajó bordázatát. Az oltás után építettünk egy állványt lécekből, ami tartja a muflát. Majd az elrepedte csőre üvegszálat, réz lemezt, bilincset, alumínium (hőállótape) szalagot tettünk, és réz dróttal jól megerősítettük. Ez ’csak’ három óra munka volt”- írja a yachtnaplóban a magyar tengeri kalandor a tengeri vészhelyzetekről. Egyébként a Boobook-on mindenki tengeribeteg, kivéve hősünket. Ő ugyanis parányi hajóján hozzáedződött a billegéshez.

Új-Zéland






Halászhajó naplamentével
Amikor a halászhajó elhagyta a trópusi vizeket és Új-Zéland közelébe értek, az időjárás hidegre fordult. Méder Áron erről a következőképpen számolt be:
“Éjszaka nagyon hideg volt és fáztam. Ha valaki tud egy jó meditációs módszert a nagyon hideg elviselésére, írjon! Fidzsi után az Új-Zéland-i ősz hideg/szeles/esős, emellett csak egy vékony takarót hoztam magammal, a ruháim nedvesek. Ehhez már valami különleges meditáció kell. A gázfőző mellett szárítottam a ruháimat, és melegedtem. Néhány óránként egy forró teát ittam, így elviselhető volt az éjszaka és az alvás.”

A legjobban öltözött légiutas

A kaland a napokban ért véget. A hajó kapitánya vásárolt egy repülőjegyet Áronnak, amivel visszatérhet Fidzsire. Valószínűleg nem ő kapja a legjobban öltözött utasnak járó elismerést.
Mr. Méder ugyanis saját bevallása szerint is ágrólszakadt benyomását kelti. Ruhái olajosak a motorszereléstől, az öltönyét meg Magyarországon hagyta, mert a Földkerüléshez nincs szükség ilyen hacukára.

Comments

comments