Egy nyitófutammal kirajzott a télből a quad sport keménymagja. A 60-80 lóerős gépek idén is versenybe húznak, itthon és külföldön is. Interjúnk Varga Norbert versenyszervezővel, a Magyar Quad Sportszövetség Short Track – STQ és MXQ – szakágvezetőjével a négykerekes motorok sportjáról.
Hétvégén tartották a hazai quad sportág évadnyitó futamát a Lakitelek-Barackosi pályán.
– Majdnem nevezési rekordot döntöttünk, ugyanis 131-en neveztek a meghívásos quad cross és motocross versenyünkre – tudtuk meg Varga Norbert versenyszervezőtől, a Magyar Quad Sportszövetség Short Track – STQ és MXQ – szakágvezetőjével.
Norbert gyerekkora óta a vasparipák rabja, 9 éves kora óta motorozik versenyszerűen. Norberttel a hazai quad sportról beszélgettünk.
– A hazai quad sportágban a keménymag 130-140 főből áll. Ez a csapat általában ott van minden hazai futamon, a Dél Kupán, a Kelet Kupán, és persze sokan indulnak az Európa-bajnokságon is. Számos tehetség van a hazai versenyzők között. Kiemelném például a quad cross szakágban versenyző 17 éves Sirok Martint, aki a hétvégi versenyen már a harmadik körben egy kört rávert a mezőnyre – mesélte Norbert. Majd hozzátette: Martin a jövő hónapban már Európa-bajnoki futamon húzza majd a gázt.
Költséges, de nem annyira

Short Track bajnokság (2007.,Prerov)![]()
A sportágban a versenyszezon idén is bőségesen kínálja majd a megmérettetéseket, csak győzzék a versenyzők anyagi forrással a 60-80 Le-s versenygépeket fenntartani és szervízelni.
Technikai sport lévén ugyanis – mint a jet ski esetében is – versenyek előtt és után bizony nem kevés időt és pénz emészt fel a járgányok szerelése, alkatrészellátása.
– Részben igaz, hogy költséges quadozni. A junior kategóriában való induláshoz 300.000 Ft körüli összegért már kapni jó versenygépet. A felnőtt profiknál kicsit más a helyzet, hiszen egy komolyabb “tuningszett” 800.000 Ft-ba kerül. Én azonban azt mondom, egy 125 köbcentis motorversenyen való indulás jóval drágább lenne, mint quaddal versenyezni – emelte ki Norbert.
– Szinte majd minden hétvégére jut majd futam. Ami már most biztos: tizenkettő OB-futam lesz a Short Track ágban, tíz a cross quadban – avatott be bennünket a quad most körvonalazódó versenynaptárának részleteibe Norbert.
Aszfalton, terepen, trophy-n
A quad sportág, mint más sportágak folyamatosan évről-évre fejlődik, és szélesedik a versenyágak palettája.
A következő szakágak vannak: Superquad, Short Track és Crossquad.
A Superquad versenyek a Supermoto versenyeken kerülnek lebonyolításra, körpályákon,
![]() Short Track futam (2007., Dömsöd) |
A Short Track esetében a pályák 800-1200 m hosszúak, szélesek, lendületesek, a talajuk pedig nem aszfalt, hanem döngölt föld.
Ugratók nincsenek, legfeljebb a terepviszonyokból adódóan emelkednek el a motorok egy-két helyen, de ez nem jellemző.
A Crossquad esetében változást hozott ez az év. Ugyanis 2004 óta ezeket a versenyeket együtt rendezték a kétkerekű cross versenyekkel, ez azonban nem volt túl szerencsés a quadosok számára.
2008-ban azonban ezek a quadversenyek már önállóan kerülnek megrendezésre. Itt a pályák hossza kb. 2000 méter, szélességük átlagosan 8 méter, az ugratók pedig laposabb szögűek, könnyebben teljesíthetőek, mint egy crossversenyen.
A két fő versenyág azonban a cross, amit terepen művelnek és a Short Track, ahol egyenes talajszintű pályán döngetnek a versenyzők, és oldalt mennek bele a kanyarokba.
Újdonságnak számít a trophy versenyzés a quadok számára is, ahol itiner alapján mennek a versenyzők, és KP-kat, ellenőrzési pecséteket kell versenyfüzetükbe beszerezniük.
– Én is indulok trophy futamokon. Ezek az off road megmérettetések rettentően izgalmasak és technikás versenyzést kívánnak – utalt rá Norbert.
Ja, és ne felejtsük ki, a négykerék-meghajtású quadosoknak pedig ott vannak a tereprali futamok is…
Quad versenykategóriák:
1., 50-100 köbcentiméter: Gyermek
2., 100-200 köbcentiméter: Serdülő
3., 200-300 köbcentiméter: Junior
4., 300-440 köbcentiméter: MX STQ 2
5., 440 köbcentiméter fölött: MXSTQ 1
Fotók: Magyar Quad Sportszövetség


