Repülőgéppel nekimenni bármilyen tárgynak annyira abszurd ötlet, hogy eddig csak a japán kamikáze pilóták és az Al-Kaida merénylői vállalták. Eddig. Besenyei Péter műrepülő világbajnok ugyanis nemrég szándékosan vezette neki repüőlégépét a Red Bull Air Race-en használt pilonoknak…
A dolog célja persze nem a pusztítás, hanem éppen ellenkezőleg, a fejlesztés.
Az Air Race csapat ugyanis készül a következő futamokra.
Új kapukat (pilon) fejlesztettek, reményeik szerint ezek jóval biztonságosabbak lesznek a korábban használtaknál.
– Nagyon furcsa érzés nekivezetni a gépet a pilonnak. Testem-lelkem tiltakozik ez ellen, mégis meg kell csinálnom – mondja Bessenyei Péter a Tököli Reptéren összesereglett újságíróknak.
– Hatalmas rántást érzek a gépen, mindig attól tartok, hogy a pilon darabjai beakadnak a csűrőkormányba – meséli a műrepülő pilóta.
A Tököli Reptéren olyan köd van, hogy a környék szimbólumának számító Lakihegyi antenna nem is látszik. Ilyen időben még a kutyát sem verik ki, a kifutón és a hangárokban viszont zajlik a munka. A pilonokat egyenként felállítják, nagy sebességű kamerák rögzítik, hogy mi történik, amikor a repülőgép szárnya elkaszálja a pilont.
– Ha jobban felfújjuk a pilont, tehát nagyobb a nyomás benne, az elvileg biztonságosabb. A merev csövet a repülőgép szárnya vagy a légcsavar egész egyszerűen elkaszálja. Olyan, mintha elvágták volna. Kis nyomásnál és alacsony sebességnél viszont darabokra szakad, a szövet darabjai beleakadhatnak a gépbe és ez veszélyes lehet. Most új anyagokat próbálunk ki, ez a munka lényege – avat be a műhelytitkokba bennünket Ralf Kretzschmar, az Air Race repüléstechnikai igazgatója.
– Most egyre vékonyabb anyagokkal próbálkozunk – avat be munka részleteibe Martin, a pilon-koordinátor.
– A pilon alja teherautó-ponyva, a középső része már egy vékonyabb PWC, a teteje pedig olyan, mint a spinakkervitorlák vagy a siklóernyők anyaga. A vékonyabb anyagok sokkal biztonságosabbak, ám azokkal nagyon körültekintően kell bánni, mert szállítás és csomagolás közben könnyen megsérülhetnek – magyaráz Martin.
– Egyetlen pilóta sem vállakozik erre a feladatra, csak Péter – mondja az összesereglett újságírókanak Ralf.
– Ő mindent meg tud csinálni! Ha megmondjuk: a szárny melyik részével kaszálja el a pilont, ő milliméterre pontosan végrehajtja a feladatot – méltatja Pétert a főnök.
A sztárpilóta mindeközben elmélyülten dögönyözi a reptéri pulikutyát, és viccelődik a szerelőkkel, komolyságnak nyoma sincs. A technikusok visszanézik a kamerák felvételeit, előkészitik a következő szétvágásra váró pilont, majd intenek Péternek, hogy röffentheti a motort.
És ez így megy napokon át…