Mert tesztelni muszáj… Kamikaze akciók a tököli légtérben

Repülőgéppel nekimenni bármilyen tárgynak annyira abszurd ötlet, hogy eddig csak a japán kamikáze pilóták és az Al-Kaida merénylői vállalták. Eddig. Besenyei Péter műrepülő világbajnok ugyanis nemrég szándékosan vezette neki repüőlégépét a Red Bull Air Race-en használt pilonoknak…

A dolog célja persze nem a pusztítás, hanem éppen ellenkezőleg, a fejlesztés.
Az Air Race csapat ugyanis készül a következő futamokra.
Új kapukat (pilon) fejlesztettek, reményeik szerint ezek jóval biztonságosabbak lesznek a korábban használtaknál.






A lassan a Forma-1 népszerűségét elérő versenyen a pilótáknak 20 méter magas kapuk közt kell átröpülniük és műrepülő feladatokat végrehajtaniuk. A gépek néha 3-400 kilométeres sebességgel haladnak. Ilyen tempó mellett a legkisebb tárggyal való ütközés is nagyon veszélyes lehet. Vagyis a kapuk fokozott kockázati tényezőt jelentenek a Red Bull Air Race-en, mert a pilóták szinte kicentizik a távolságot.
Nagyon furcsa érzés nekivezetni a gépet a pilonnak. Testem-lelkem tiltakozik ez ellen, mégis meg kell csinálnom – mondja Bessenyei Péter a Tököli Reptéren összesereglett újságíróknak.
Hatalmas rántást érzek a gépen, mindig attól tartok, hogy a pilon darabjai beakadnak a csűrőkormányba – meséli a műrepülő pilóta.

A Tököli Reptéren olyan köd van, hogy a környék szimbólumának számító Lakihegyi antenna nem is látszik. Ilyen időben még a kutyát sem verik ki, a kifutón és a hangárokban viszont zajlik a munka. A pilonokat egyenként felállítják, nagy sebességű kamerák rögzítik, hogy mi történik, amikor a repülőgép szárnya elkaszálja a pilont.
Ha jobban felfújjuk a pilont, tehát nagyobb a nyomás benne, az elvileg biztonságosabb. A merev csövet a repülőgép szárnya vagy a légcsavar egész egyszerűen elkaszálja. Olyan, mintha elvágták volna. Kis nyomásnál és alacsony sebességnél viszont darabokra szakad, a szövet darabjai beleakadhatnak a gépbe és ez veszélyes lehet. Most új anyagokat próbálunk ki, ez a munka lényege – avat be a műhelytitkokba bennünket Ralf Kretzschmar, az Air Race repüléstechnikai igazgatója.







A csapat új pilont
rak össze, felfújják kompresszorral, majd Péter felszáll. Az ütközést feszült várakozás előzi meg. A szárnyvég nagyot csattan az anyagon, a kettévágott csuklya egy időre megfeledkezik a gravitációról, és áll a levegőben, majd leesik a földre.

Most egyre vékonyabb anyagokkal próbálkozunk – avat be munka részleteibe Martin, a pilon-koordinátor.
A pilon alja teherautó-ponyva, a középső része már egy vékonyabb PWC, a teteje pedig olyan, mint a spinakkervitorlák vagy a siklóernyők anyaga. A vékonyabb anyagok sokkal biztonságosabbak, ám azokkal nagyon körültekintően kell bánni, mert szállítás és csomagolás közben könnyen megsérülhetnek – magyaráz Martin.
Egyetlen pilóta sem vállakozik erre a feladatra, csak Péter – mondja az összesereglett újságírókanak Ralf.
Ő mindent meg tud csinálni! Ha megmondjuk: a szárny melyik részével kaszálja el a pilont, ő milliméterre pontosan végrehajtja a feladatot – méltatja Pétert a főnök.

A sztárpilóta mindeközben elmélyülten dögönyözi a reptéri pulikutyát, és viccelődik a szerelőkkel, komolyságnak nyoma sincs. A technikusok visszanézik a kamerák felvételeit, előkészitik a következő szétvágásra váró pilont, majd intenek Péternek, hogy röffentheti a motort.
És ez így megy napokon át…

Comments

comments