Szalay és Kis csapata is ott lesz a májusban startoló, az elmaradt Dakar-ralit pótló futamon, aminek versenyútvonala hazánkat is érintheti. Összefoglalónk a verseny jövőjéről, a tervekről és a károkról…
Mint azt kedden elsőként megírtuk: a lefújt 30. Dakar-rali szervezői az elmaradt versenyt pótolva két futamot indítanak idén, hogy ezekkel kárpótolják a nevezett versenyzőket.
– Az első futam startja – az előzetes információk szerint – május 5-én lesz, és Közép-Kelet-Európát fogja érinteni, talán hazánkat is, de ez egyelőre még nem dőlt el. A másik futam pedig Dél-Afrikában dübörög majd – tudta meg az extrem.hu Kis Sándortól kedden.
A tereprali 2006-os magyar bajnoka elmondta azt is, számára mindkét futam várt esemény lesz, és természetesen egyiket sem hagyja majd ki.
– Sokszor versenyeztem már afrikai terepen, így jól ismerem, és kedvelem is. Az pedig eddig álom volt, hogy hazánkból, vagy hazánkon át haladhat majd egy ilyen nagyméretű verseny – tette hozzá Kiss Sándor.
Kis Sándor már várja a pótlást |
De nemcsak Kis Sándor és csapata, hanem Szalay Balázs is ott lesz a tavaszi Dakar “helyett” indított futamon.
– Nem azt mondanám, hogy a Dakar helyett indul az a két futam, amelyről Kis Sándor is említést tett, hanem a Dakar elmaradása miatt, egyfajta kárpótlásként jön létre a verseny. Mert Dakar-raliból csak egy van, és azt nem lehet helyettesíteni – emelte ki Szalay Balázs az extrem.hu-nak.
Hazánkba jönnek a Dakar szervezői
Nem véletlen és nem ok nélküli tehát, hogy a jövő héten a magyar fővárosban tárgyalnak a Dakar-ralit is szervező Amaury Sport Organisation (ASO) képviselői.
– A megbeszéléseken szó lesz arról is, hogy még az idén, az Amaury Sport Organisation (ASO) szervezésében, Magyarországon rendeznének meg egy nagyszabású nemzetközi tereprali-viadalt – fűzte hozzá Szalay, de erről egyéb részletek csak később derülnek ki.
Ami azonban biztos: a Dakart pótló futamokon nem kell nevezési díjat fizetnie a 30. Dakar-ralira nevezett versenyzőknek, csapatoknak.
– Garantáltan díjmentesek lesznek a versenyzőknek a futamok, hiszen ez váltaná ki a 30. Dakar-ralira befizetett nevezési díjakat – avatta be az extrem.hu-t a kiszivárgott információk részleteibe Szalay Balázs.
Szalay Balázs: A Dakar nem helyettesíthető |
Károk és veszteségek
A Dakart pótló futamok díjmentessége jár is a versenyzőknek, hiszen a jubileumi sivatagi száguldás elmaradása miatt súlyos tízmillókat buktak.
És ez főként a versenyistállóknál jelentős tétel, hiszen egy-egy új versenyautó fejlesztéseknek igen borsos ára van.
Kis Sándor 14 fős csapatának a Dakar-ralira szánt költségvetése már három évvel ezelőtt is kilencjegyű volt. Így könnyen kalkulálható, hogy például a Mitsubishivel induló Maszuoka Hirosi, vagy Stéphane Peterhansel gyári csapata milyen összeggel gazdálkodik.
De nemcsak a szervezők, a versenyzők és a szurkolók vesztettek a 30. Dakar-rali elmaradása miatt, hanem az afrikai országok is.
“A rali lefújása nemcsak Szenegálnak hatalmas veszteség, hanem minden az útvonalra eső ország számára is az” – mondta a rali végcéljának helyet adó Szenegál sportminisztere.
A rali elmaradása miatti veszteségük az országoknak több százmillió forint lehet.
Veszélyes lett volna
Mint azt az extrem.hu is megírta: a 30. Dakar-ralit a start előtt mondták le a verseny szervezői. Ugyanis a rali egyik legfontosabb helyszínének számító Mauritániában december 27-én terroristák három katonát megöltek, néhány nappal korábban pedig fegyveresek négy francia turistát lőttek agyon.
A Dakar mezőnye kilenc napot töltött volna az országban -a verseny jelentős részét általában a sivatagnak ezen a részén bonyolítják le. A szervezők végül úgy ítélték meg, hogy a nyugat-afrikai állam nem biztonságos, új útvonalat pedig ilyen rövid idő alatt ilyen instabil politikai környezetben lehetetlen találni. Ezért döntöttek úgy, hogy nem rendezik meg a 30. Dakar-ralit.