Földkörüli vitorlázás: Bum nélkül vitorlázott Méder Áron

A Karib-térségben hajózik Méder Áron, aki Földkerülő szóló vitorlázásra indult.

>Áron borulásra is készült

>Koperből indult ősszel

Mint arról írtunk, Földkerülő szóló vitorlázásra indult múlt év őszén Méder Áron, aki az erre a célra használt legkisebb magyar hajóvalkét év alatt szeretné teljesíteni az utat. Már a Karib-térségben hajózik. Részletek Áron hajónaplójából:


Atlanti átkelés Sao Vincente – Barbados

Az extrém vitorlázó 100. napon Áron Barbados déli csücske irányába vette az irányt, ami ismét hosszú, kikötés nélküli útnak ígérkezett. 39 napig ment folyamatosan, kikötés





Áron. 10 perces alvások menet közben
nélkül.
Az indulás utáni hatodik napon Áron friss élelmiszerkészlete megcsappanóban volt, ezért penészes kenyeret evett, de mint írta, pár napig még bírja ezt. Illetve, útja során maga is gondoskodik friss ételről. “Fogtam egy 2 kg-os dorádó halat, amiből halászlét készítek”- írja. De, az sem ritka, hogy a reggelije sült repülőhal.

Áronnak a technikával is bajlódnia kellett, ugyanis a bum-on a maradék szegecs letört, a veret elgörbült. Ezért, a bum-ot leszerelte és betettem a kajütbe, így bum nélkül vitorlázott. (Ami olyan, mintha a kocsiban a 3-as sebesség nem működne.) De, magával is foglalkoznia kellett, mert a 123. napon belázasodott, az erős naptól. (Naplemente után is 31 Celsius-fok van a vízen.)


St. Vincent és Bequia útszakasz

Az út során az árapály miatt megsérült a hajója, és két nagyobb kára lett Áronnak:





Napelemek, például akkumlátor töltésre
1. Az oldalmerevítőt megrántotta, ezért a száling elgörbült.
2. A napelem védőrétege betört, egy oszlopnak ütődött. Ezért, leszedte és betettem a kabinba, hogy ne legyen vizes véletlenül se, ideiglenesen elég a szélgenerátor is.
Következő úticélja Grenada, St. Gerorge.


Bequia és Grenada útszakasz

Február 28-án már a 158. napnál járt Áron expedíciója. Az útja során Áron eddig is kitűnően kezelte koros hajójának panaszait, és ez most is így volt. A magyar hajóskapitánynak Bequia-n kikötve is akadt dolga elég. Az egyik napon például épített egy létrát az árboc mellett, hogy ki tudja csavarozni a szálingokat, hogy legalább ne kelljen az árbocot leszednie. A hajó azonban a horgonyon ide-oda mozgott, meg-megrándult, ezért azonban a szereléssel egyedül nem szívesen próbálkozott.
Áron, mint azt írja általában vízi taxisokkal ment ki a parthoz, hiszen nem közvetlenül mellette horgonyzott le, és mint más kikötőkben is, itt is sok hajós barátra talált.


Március 1-én a 159. nap

Áron Bequia-n megismerkedett a helyi hajósokkal, akiknek legtöbbje már 20-30 éve vitorlázik, és általában 4-5 hónapot a vízen tölt.De, Áron a helyi hírességekkel is




Áron kis, 6 méteres hajója a nagyok mellett
megismerkedett, így többek között például a Bequiai miniszterelnökkel, aki mellesleg Antal Imrét is ismerte. És a helyi híres hajókat is megszemlézte, mint például egy 41 éves, tengerre tervezett 8 tonnás, 9 méteres fahajót, amit gazdája éppen szerelt, miután sziklának ütközött vele.


Búvárkodás, és pihenő indulás előtt

A hazai hajós ezen az állomásán próbálta kipihenni magát a további út előtt. Így, sokat búvárkodott a24-26 fok körüli Karib-tengerben. Ezen kívül rendszeresen segített frissen megismert hajós barátainak. Mint például Dug-nak, akinek hajóján az első árbocon a szálingot tartó egyik merevítőn egy sekli leesett, és ezt kellett Áronnak nagy szélben és 10 m magasan megjavítania.

Bequia-i megállója azonban nem tarthatott örökké, így napok múltán horgonyt szedett és továbbindult következő célja, Granada, St. George felé. Táv: 65 tmf. Vitorlázat: fok (utoljára még Afrika partjainál használtam), 2/3-ra reffelt nagyvitorla. Útközben esővel és erős széllel küzdött, az éjszakát pedig 10 perces alvásokkal tudta le.
Másnap már ki is kötött a Granada Yacht Clubban. Itt a napelemek szerelése következett, bevásárlás, feltankolás. Hiszen, következő célállomása – ami, egy Venezuelai sziget (Islas Los Testigos) lesz – felé egy hétig folyamatosan vitorlázik majd, kikötés nélkül. Köetekző távja: 90,7 tmf lesz.


Árfolyamok a Karib térségben:
iszi: 1 USD = 2,67 ec; 1 euro = 3 ec
Árak: 3-4 ec egy sör (a diszkóban 6 ec is lehet),
5-7 ec sült csirke krumplival (max. 10 ec) egy helyi étteremben.
3 ec 1 kg kenyér,
Persze a turistahelyeken 50-70 ec is lehet egy étkezés.


Fotók, és forrás: meder.hu


Köss ki az extrem.hu-n: Vitorlázás Dosszié

Comments

comments