Tűzijáték: Hajók ütköztek, ketten eltűntek a Dunában

6 km órás folyási sebességű Duna, orkán erejű szél, alig látótávolság, zuhogó eső. A hajós kapitány pedig felelős utasai életéért. Minden évben veszélyes vízről nézni a tűzijátékot. Két vízbeesettet még keresnek

A legutóbbi adatok szerint legalább három áldozata van az orkánerejű, 80-100 kilométeres óránkénti sebességű tegnap esti viharnak. A vihar idején pánik tört ki a vízen





Ha kabinos a hajó viharban az utasokat a kabinba kell küldenie a kapitánynak. Ott biztonságosabb
is.A Dunán hajók szaladtak egymásnak.

Két eltűnt a Dunában

“A mostani adat, hogy egy kishajóról 5 ember esett vízbe, három főt sikerült kimenteni, de két embert most is keresnek” – tudta meg az extrem.hu Dobson Tibortól, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől.


KRESZ szabályok a vízen is

Schőn Pétert a BRFK szóvivője az extrem.hu-nak elmondta: azt pontosan nem tudni, hány motorcsónak, hajó csurog le tűzijáték idejére a Duna fővárosi szakaszára, hogy a vízről nézzék az égi látványosságot.

Arra a kérdésre, hogy az ilyenkor a vízen “állomásozó” kishajókat, motorcsónakokat ellenőrzik-e, hogy a védőfelszerelés, mentőmellény az utasokon van-e a szóvivő azt




Mentőöv, vagy mentőkocka a hajóhoz kikötve jó ha van
mondta: “ilyen esetben is a vízi KRESZ szabályai, valamint az ide vonatkozó előírások a mérvadóak, melyeket be kell tartani. Valamint, a hajó kapitányainak az utasokkal be kell tartatni.”


Mentőmellény az úszni nem tudókra és gyerekekre

Ha valaki motorcsónakba szál és nem tud úszni kötelezően viselnie kell a mentőmellényt, időjárástól függetlenül. Ha szép napos idő van, akkor is. Ugyanez vonatkozik a gyerekekre is. Nekik minden esetben kötelező.

E-szabály betartását azonban nehezen tudja a vízi rendészet ellenőrizni.


Azt azonban már igen, hogy pontosan annyi mentőmellény van-e egy kisgéphajón, mint ahány utasa van. Ez ugyanis előírás.


Kockázatos kishajóról nézni a fővárosi tűzijátékot

“Minden évben megvan a veszélye annak, hogy több tucatnyi kisgéphajó hajózik fel a fővárosi szakaszhoz, hogy a Dunáról nézzék a tűzijétékot. Minden évben volt eddig kisebb baleset” – tudtuk meg a Dunai Vízirendészetnél.







Túl közel horgonyoznak egymáshoz a hajók évek óta a fővárosi tűzijáték ideje alatt
Horgonyzásnál egymásra sodródnak


Sok esetben egymásba csavarodtak horgonyláncok, ez okozott bajt.
Ugyanis, – mint azt elmondták – a bajaz, hogy túl közel horgonyoznak le egymáshoz a kishajók, és horgonyfelszedésnél nagy a veszély, hogy egymásra sodródnak.

Hiszen, a Duna vízfolyása nem csekély, általában 6 km/órás.


Hajó kapitánya felel utasai életéért

A vízi járműveken, hajókon, vitorlásokon minden esetben a kapitány felelőssége az utasok biztonságáért. Az ő döntésén múlik minden. Sokszor életek.


Utasok a kabinba

“Nehéz jól dönteni, ha hirtelen jön a vízen a vihar. Az első az utasok biztonsága! Mentőmellényt adni mindenkire, az úszni tudókra is.

Majd, ha van a hajónak kabinja oda levezényeni az utasokat. Utána, horgonyszedés, és biztonságos helyre indulás”





Ha kabinos a hajó viharban az utasokat a kabinba kell küldenie a kapitánynak. Ott biztonságosabb
mesélte Kalmár Gábor, aki több ízben járt motorcsónakkal a Dunán.


Fényjelzés, hajókürt

“Az első teendők között van a fényjelzések felkapcsolása, valamint a hajókürtöt sem árt elővenni, hogy jelezni lehessen, ha túl közel jön egy másik hajó” – mondta Gábor, hozzátéve, hogy a tegnapi azonban speciális időjárási helyzet volt.


Legközelebb eső biztonságos kikötés

“Viharban, rossz látási körülmények között miután a hajó kapitánya beindítja a motort, és lassan, pöfögve elindul, a legközelebb eső biztonságos kikötései helyet kell felmérnie. Nem féltétlenül kell a saját kikötői helyére




A legközelebb kell kikötni, akár egy stéghez is
indulnia. Ami a legközelebb esik, és ahol biztonságba helyezheti utasait, ezt kell megkeresnie, és minél gyorsabban”
– utalt a kapitány további felelősségére Gábor.


Hajóhoz rögzített mentőkocka

“Ha valaki vízbe esne, pedig azonnal utána kell dobni a mentőövet vagy mentőkockát, ami jó esetben hosszú kötéllel rögzített a hajóhoz, hogy vissza lehessen húzni. Pláne, erős sodrás esetén” – tette hozzá az elméletet Gábor.


Fotók: Kardos Zsanett








 

Comments

comments