Földkerülő vitorlázás: 100 km/órás szelek között

10 hónap után futott be a mezőny, miután megtett 35.000 tengeri mérföldet az óceánon. A Clipper Race indulói komoly széllel küzdöttek a partra lépésért

Utolsó szakasz döntött

A Clipper Round The World Race, Földkerülő vitorlás versenyen szoros volt a küzdelem az induló hajók között, amelyek közül az első két helyezett között az utolsó szakasz előtt még





Győztes flotta
egy óra különbség volt.
A Liverpool 08 vezetett a verseny utolsó szakaszaiban, de a célállomás előtt lekörözték az addig második helyen vitorlázó ausztrálok, akiknek úgy látszik megérte benevezni a küzdelembe.
Így, végül a westernaustralia.com nevű hajó legénysége ünnepelhette az első helyet, miután 10 hónap elmúltával ismét partra lépett Albert Dock kikötőjében.


Verseny a legjobb amatőröknek

A Clipper Round The World Race kitalálója az angol Sör Robin Knox-Johnston. A 66 éves




A siker ausztrál megkoronázása
sportember ma is aktív vitorlázó, aki rendszeres indulója a földkerülő versenyeknek. Imádja ugyanis a háborgó víztömeget és szerelmese a versenyzésnek. Nem mellesleg ő volt az első vitorlázó, aki egymaga megkerülte a Földet, megállás nélkül, 39 évvel ezelőtt.

Cége, a Clipper Venturas a Clipper Round The World Race versenyek rendezője. Versenykiírásában pedig az áll, hogy várja az amatőr vitorlázókat, akik egy olyan versenyen akarnak részt venni, amely után azt mondják majd: “A legjobb volt, amiben részt vehettem”.

A verseny pedig valóban a legjobb amatőr vitorlázóknak szól, hiszen a Clipper Race nem más, mint 35.000 tengeri mérföld, olykor háborgó vízen, 13 szakaszon, 5 kontinensen, 5 óceánon átívelve.

Egységes hajótípussal

“Egyenlő esélyek, egyenlő kihívás, különböző versenytechnika” – egyik jelszava Robin




Veterán versenyző is jó versenyző. Robin Knox-Johnston
Knox-Johnston
-nak, éppen ezért az induló 10 hajó mindegyike Dubis 68-as.
Ez a méretes hajótípus bizony nem boldogulna a Balatonon, hiszen merülési mélysége 3 méter, tengerre, óceánra azonban kiváló. A hajótípus angol tervezésű, 30 tonna a súlya, 20 méter a hosszúsága, árboca pedig 24 méteren magaslik az ég felé.


Veszélyes szelek. Indiai-óceán: a kiszámíthatatlan világtengerek egyike

Nagy hajót azonban kezelni is nagyobb feladat. Pláne ha vitorláját erős, viharos szél feszíti, amelyre minden óceáni vitorlázás során számítani kell, ha versenyről, ha hobbi vitorlázásról van szó. 10 hónapi vitorlázás során pedig nem mindig verőfényes napsütés vár a sportolókra. Pláne, ha érintik a veszélyes szeleiről elhíresült Indiai-óceán térségét.


40-50-es pusztító vijjogók

“96 km/órás sebességű szélre is számítani kell óceáni hajózás során. Pláne, ha az




10 hajó indult a Clipper Race-en
Indiai-óceán térségében, az Egyenlítő 40-50. szélességi foka környékén hajózik az ember. Itt, úgynevezett 40-50-es vijjogok jöhetnek, vagyis 40-50 csomós erős, kiszámíthatatlan szelek”-
tudta meg az óceáni versenyzésről az extrem.hu Bartos Dénestől, a kenesei Marina Port Kikötő vezetőjétől.


Hajó üzemképesen tartása a cél

10 hónapnyi monoton vitorlázás komoly kihívás, mind technikának mind az emberi tűrőképességnek. “A tengeri, óceáni vitorlásversenyeken a kitartás, a testi, lelki felkészültségen kívül a hajó üzemképesen tartása dönt a dobogós helyekről. Hiszen, aki már ilyen küzdelmen elindul, az profin tud navigálni, kötelet kezelni. Itt a hajó biztonságosan tartása a cél, mert magára utalt a legénység. Mindent helyben kell megjavítani. A hajón, és az emberi lélekben is, hiszen elviselni kell a megpróbáltatásokat, és a legénységnek egymást is” – tette hozzá Bartos Dénes, aki sok évtizeden át szelte a Balatont pályaversenyeken, és az Atlanti-óceáni ARC versenyeket is megjárt.


Clipper Round The World Race nyertes hajói:

1. westernaustralia.com, 99.5 pont
2. Durban, 87
3. New York, 86.5
4. Liverpool 08, 84.5
5. Uniquely Singapore, 71
6. Victoria, 68.5
7. Qingdao, 62
8. Cardiff, 52
9. Jersey, 27
10. Glasgow: Scotland with Style, 24.5

Verseny oldala: http://www.clipper-ventures.co.uk/2006/

Comments

comments