Ez 1934-ben történt a Titanic-kal, a szalag színe nem biztos. Az igen: hétvégén szélhiánnyal és egymással harcoltak a vitorlázók
1999 győztese: Yuppie |
Kis szeles verseny volt
Nagyon kemény küzdelem zajlott pénteken és szombaton a T-Mobile Nagydíj Kékszalag viadalán, amely rekordot döntött 450 hajós nevezői számával.
Főként azért, mert a szélhiánnyal jócskán megszenvedtek a vitorlázók. Így, az idei 38. megmérettetés elsősorban a technikai tudásról szólt, arról, hogy melyik kapitány milyen jól ismeri a Magyar-tenger speciális szélcsatornáit.
A verseny startpisztolya pénteken dördült el Balatonfüreden, a pálya pedig Balatonkenese – Siófok – Tihanyszoros – Keszthely, majd a befutó Balatonfüreden volt. A verseny hossza légvonalban 145 km volt. „Az egész verseny alatt kis szél volt, úgyhogy küzdöttek rendesen a kapitányok és a legénység” – tudtuk meg a nem sokkal a győztesek befutása után Visy László, sajtófőnöktől.
Múlt: A Titanic elsüllyedt miatta
A már hagyományra visszatekintő Kékszalag versenyt 1934-ben rendezték meg először, a tengeri sebességi versenyek mintájára. És igaz, nem a Magyar-tengeren, de süllyedt már el hajó azért, hogy a rangot adó távolsági szalagrendet megszerezze. Ugyanis, a nevezetes Titanic is a Kékszalagot szerette volna megszerezni, miközben 1912. április 14-én jéghegynek ütközött és mélybe veszett.
Az idei trapézolós küzdelem volt
Komoly harcokra volt kilátás már az idei Kékszalag előtt is. Ugyanis, annyi új hajó érkezett a mezőnybe, kiváló csapatokkal a fedélzeten, hogy akár kilenc-tíz vitorlás is esélyesnek látszott az abszolút első helyre.
Litkey Farkas |
Az izgalmakat csak tovább növelte, hogy az idén újra indulhattak a legkorszerűbb, csak akrobatikus ügyességgel megvitorlázható trapézos hajók.
Győztes: Litkey Farkasék 16 óra alatt jöttek be
A címvédő és ötszörös Kékszalag-győztes kormányos, Litkey Farkas nem kockáztatott, nyerni indult a versenyre. Éppen ezért, biztos, ami biztos alapon csapatával kibérelték erre a hétvégére a Garda-tó leggyorsabb Liberáját, a Clan des Team-et (Brokernet-Winterthur).
Libera: az idei bevált hajótípus
Egykori győztes hajó: Nemetre II. |
Litkeyék hajója éppen a versenyre érkezett meg, de ez cseppet sem rontott esélyeiken. „Szerintem, 70 % a sansz arra, hogy a három nagy Libera közül fut be valamelyik elsőnek, de egyik sem verte soha meg a miénket” – nyilatkozta a verseny előtt Litkey. Így is lett.
Litkey Farkasnak és csapatának „röpke” 16 óra alatt sikerült megtenni a versenytávot, ezzel első helyre behozva hajójukat. (Kékszalag rekordjaként nyilvántartott versenyidő: 10 óra 40 perc, Nemere II. 75-ös cirkáló)
Királyi második hely
Hosszú szervezőmunka eredményeképp újabb Libera került az idén a Balatonra, a Raffica – amely szakértők szerint egyenlő erőt képviselt a Gardazzurrával.
Itt a kormányos Király Zsolt, a taktikus az olimpikon finnes, Szilvássy Attila volt. És jó párosnak bizonyultak, ugyanis II. helyre hozták be a hajót. A csapat hajója gyors és érzékeny, ami kiváló volt a hétvégi kis szélhez. Igaz, az ezüstérem mégsem elsődlegesen a hajónak volt köszönhető, hanem, hogy a legénység milyen gyorsan mozgott a trapézon.
Bronzos csillogás
Természetesen ott volt az indulók sorában a tavalyelőtti győztes hajó is, a Gardazzurra (Brokernet-Winterthur III. néven) Litkey Bencével a kormánynál. A taktikus pedig a solingos Európa-bajnok Gyenese Balázs volt. Ha pedig már a mezőnyben voltak, legalább egy harmadik helyet zsákmányoltak.
Csata a negyedik-ötödik helyért
„A 4. és az 5. helyért is parázs harc folyt. Ugyanis, a hajók között mindössze 19 másodperces időkülönbség volt, és mind a két csapat magának akarta a méltóbb helyet” – tudatta az extrem.hu-val Visy László. Az utolsó fordulóban volt küzdelműk finise, ami nem hagyott alább a befutó utolsó percéig sem.
A Diegót kormányzó Rauschenberger Miklós ugyanis nem adta alább, mint a negyedik hely, és keményen meghajtotta ifjakból álló legénységét.
De, a Soponyai Géza irányította Arcadom középkorú legénysége sem tétlenkedett. Igaz, nem tudta behozni „tetemes”, másodpercekben mérhető lemaradását, így az 5. helyen futottak be.
Dobogós a Libera hajótípus
A hajóskapitányok és legénységük küzdelmén kívül a Libera hajótípusok és szkiffek viadalának is számított az idei Kékszalag. Mely versenyre a gyengébb, leállós szél volt végig jellemző, amiben a Liberák verhetetlennek bizonyultak.
Pedig, nem éppen egy Kalóz típusú kisméretű hajóról van szó. A Liberák nagy versenyszemélyzettel, 14 fővel vitorlázó hatalmas vitorlások, árbocuk hossza 20 méter körüli, a hajó hossza pedig13 méter.
A 18 lábas szkiffek kisebbek, könnyebbek és általában három ember vitorlázik rajtuk. Gyors hajóosztálynak számítanak, de úgy látszik idén mégsem kedvezett számukra a balatoni szélhelyzet.
Eredmények:
1. Litkey Farkas, Brokernet-Winterthur (Clan des Team)
2. Király Zsolt Sebago Raffica
3. Litkey Bence, Gardazzurra
4. Rauschenberger Miklós, Diego Libera Team (Azzardissimo)
5. Soponyai Géza, Arcadom
Versenyről több fotó a GALÉRIÁBAN!