Hétvégén lezajott a Red Bull Nemzetközi Papírrepülő Verseny budapesti döntője. A zsűriző Besenyei Péter inkább marad a műrepülésben, mert kevésbé megy neki a papír masinahajtás.
Szombat délelőtt már kora reggeli megtelt a XI. kerületi Hangár, vagyis a csenden repülők versenyhelyszíne. Az asztaloknál egymás után készültek a gépek, gyűltek a papírgalacsinok.
Az elmúlt két hét folyamán, ugyanis Magyarország öt városában landoltak a világ legcsendesebb repülői: Veszprémben, Budapesten, Miskolcon, Szegeden és Pécsen reptették a papírrepülőket azok a megszállott rajongók, akik a Red Bull Nemzetközi Papírrepülő Verseny keretében álltak kifutópályára. Az idei év első négy hónapjában összesen 48 ország, több pontján rendezik meg a verseny elődöntőit. Most Pesten mértek össze tudásukat a repcsi szerelmesek. Mégpedig három kategóriában: leghosszabb távolság, leghosszabb légi idő és akrobatikus repülésben
Hajtogatási munkában |
„Az én gépem szárnya több helyen betépett, ez biztosítja repülése irányíthatóságát” – mesélte a műrepülés nagymestere hajtogatott masináját mutatva. Besenyei Péter – aki zsűritag volt – hozzátette: ő azonban inkább marad az Air Race és műrepülés sportban, abban jobb. Illetve, még a horgászatnak is nagyobb mestere, mint a hajtogatásnak
„Betépni a meghajtogatott masina szárnyát különben is szabálytalan. Illetve csak az akrobatikus versenyágban engedélyezett” – utalt Besenyi gépének hibájába Stocker Norbert, aki a korábbi pesti selejtezőn több kategória dobogós helyezettje volt.
A gépek speciális hajtogatási technikájának titkairól annyit elárult: figyelni kell, hogy a gép súlypontja elől legyen, amit úgy lehet elérni, hogy több papír kell az orrészébe. De a gép konstrukciója határozza meg, hogy milyen messzire képes elrepülni, illetve milyen röppályát tud bejárni.
A versenyen nem volt könnyű dolga a három zsűritagnak. Besenyei Péter főként az akrobatikus versenyszámot figyelte, hogy milyen pontosan és milyen trükköket (orsó, bukfenc) repülnek meg a gépek. Gulyás Anikó, a Magyar Origami Szövetség elnöke a gépek kivitelezésére ügyelt. Lőrincz Mátyás, többszörös magyar siklóernyős bajnok a röppályát elemezte.
Végül a budapesti döntőről, a május 6-i nemzetközi megmérettetésre, amely a Salzburg melletti Hangar-7-ben lesz, hazánkból hárman utazhatnak. Gedeon Pál, akinek papírrepülője 30,8 métert tett meg. Ez egyben az idei magyar rekord is. Cseh József, akinek gépe 9,83 másodpercig maradt a levegőben, és Teimel Róbert, aki műrepülésben aratott babért, masinája pedig még bukófordulót és félorsót is megrepült.