Százkilenc éves, lánchajtású Panhard&Levassor, Daimler motorral, vagy egy 7600 köbcentis felülvezérelt, eredeti állapotú, felújítatlan 2 tonna fölötti Rolls-Royce, ami száz km/órás sebesség felett tép ma is aszfalton. Ilyen extrém autócsodákra vadásznak az old timer gyűjtők
Magyarországon több ezer veterán autó szerelmes van, de csak húsz-harminc olyan extrém old timer ritkaság gyűjtő akad, akiknek tulajdonát 30 darab fölötti autó gazdagítja – saccolja az egyik megszállott old timer-es.
Ilyen autókra vadászni igencsak költséges szenvedély. Ugyanis, a 20. század első felének felső kategóriás autóinak ára bőven 30 millió fölött kezdődik. De, mint azt az egyik hazai gyűjtő mesélte, Németországban nem ritkák a 3-6 millió Eurós autók sem. Ennyiért akár már egy 80 év körüli, számozott példányszámú, SSK sport Mercedest is beszerezhetünk. És bizony van kereslet az ilyen matuzsálemekre, és az áruk ellenére, hamar lecsapnak rá a gyűjtők, ha egy ilyen példány piacra kerül.
„Ez egy felülszelepelt, királytengelyes, 100 lóerős, kompresszoros, szivar alakú, kabrió Bugatti, ami 1928-ban már 180 km/h-val repesztett. És ebbe az utcai autóba egy eredetileg sportváltozatra kifejlesztett motor került, úgyhogy a maga idejében sok ellenfele nem volt az utakon. – De, a kocsi még ma is harapja az aszfaltot, és gyönyörű a 8 henger hangja. Valamint van egy kézi benzinpumpája, amivel megpumpálható a karburátor benzinszíntje, ezáltal még nagyobb teljesítményű lesz a motor – mesélte Bugattija extrém felszereltségéről Németh József, az autó tulajdonosa, aki közel 30 old timer ritkaság gazdája.
Gyűjteményének kedvenc darabja a Mercedes K400 és „Az Öreg Úr”, vagyis a Phantom II. névre hallgató 7600 köbcentis Rolls Royce. Az autó központi olajozású, mechanikus fékművel és bowdenfékkel látták el. 1929-es születése óta pedig kizárólag kisebb javításokat végeztek rajta, a fényezése is eredeti. Németh József, amikor Németországban megvette csak egy autópályamatricát vett rá és már döngette is az utat vele. A Royce-szal minden évben versenyezni is jár Szlovákiába, így a veterán járgány ilyenkor nem ússza meg az 1000 km-t. De, trailert még nem látott.
„A fanatikus gyűjtő soha nem válik meg egyetlen darabjától sem. Megveszi a kocsit, felújítja, majd ha kész beruház egy újabb autócsodába. Van olyan autóm, amint 8 évig restauráltam. Az igazi álmom pedig egy 1932-es kompresszoros Bentli, ami sajnos elérhetetlen árban, mert bőven 80 millió Forint fölött van.” – mesélte a gyűjtő, akinek legextrémebb kuriózuma egy 14,5 literes dízel motorral megáldott, 5 tonna önsúlyú, 100 Lóerős, üzemképes veterán tűzoltó autó.
De, melyik mai autó lenne képes 100 év múlva is hibátlanul róni az utakat? Mielőtt azonban erre válasz keresnénk érdemes ellátogatni április 8-ig a fővárosi Petőfi Csarnokba megrendezett Csodaautók-Autócsodák című Old Timer Veterán Autó és Motor Kiállításra. Ahol, az 1500 négyzetméteren kiállított kocsik nem használhatatlan múzeumi tárgyak, hanem szinte mind saját lábon érkeztek.
Kiállítás helye: Petőfi Csarnok
Ideje: 2006. április 1-8. Minden nap 10-től 18 óráig.
Jegyárak
Gyermek, nyugdíjas: 600 Ft
Diák: 1000 Ft
Felnőtt: 2000 Ft
További információ: www.fonixmedia.hu