A windsurfös világelit hónapok óta egy, a sorsukról döntő lobbizás eredményét várta. A tét az volt, hogy milyen hajóosztály szerepeljen a pekingi olimpián. A kompromisszumos döntés következményeiről Gádorfalvi Áront, a legjobb magyar szörföst kérdeztük.
Áron itt még Mistrallal |
A windsurf 1984 óta olimpiai szám, 1996 óta használják a Mistral One Designt, ezt a kecses hajótípust, aminek egyik hátránya, hogy rengeteget kell pumpálni, hogy elég jól haladjon, a másik pedig az, hogy a könnyű súlyú (70 kg alatti) versenyzőknek kedvez. Az atlantai (1996), a sydney-i (2000) és az athéni (2004) olimpián is ez a hajóosztály szerepelt, de az utóbbi egy-két évben már óriási lobbizás folyt a Formula hajókat gyártók részéről a változtatásért.
A Formula nagyobb deszkájával és vitorlájával kisebb szélben is lehet siklani, és ezzel a súlyosabb versenyzők is eredményesen tudnak versenyezni. Ebben a hajótípusban folyamatos volt a fejlesztés, míg a Mistral mindinkább stagnált. Így aztán nem is meglepő, hogy a Nemzetközi Vitorlás Szövetség (ISAF) a változtatás mellett döntött. Látványosság és a közönség számára eladhatóbb verseny lett az új irányelv, és az új hajótípusra kiírt pályázat- és ötletbörze eredményeként a Neil Pryde RS:X hajóosztály szerepel majd Pekingben, 2008-ban.
Azt a magyar embert hívtuk fel, aki leginkább érintett a témában. Gádorfalvi Áron az 1996-os, a 2000-es és a 2004-es olimpián is rajthoz állt, egyértelműen a legsikeresebb magyar szörfös. A 27 éves olimpikonnal legutóbb szeptemberben, az Aligán rendezett Formula világkupa futamon beszélgettünk – többek között a hajóosztályok lobbijáról.
|
– Szeptemberben azt mondtad, hogy örülnél, ha hajóosztályt változtatnának, legalább új kihívás várna rád. Ezek szerint most boldog vagy?
– Tulajdonképpen igen. A Formula annyira lobbizott, hogy várható volt, hogy nem marad a Mistral. A nemzetközi szövetség vezetői viszont nem álltak ki egyértelműen a Formula mellett sem, így egy olyan hibridet választottak, ami szinte még csak a tervezőasztalon létezik. Tesztelni tesztelték már, de versenyezni még nem versenyeztek vele, és még kapni sem lehet, kb. tíz darab van összesen ilyen a világon. Így persze még én sem próbáltam ki, csak a paramétereit láttam. A hírek szerint szerint szabályozott ára lesz, 2900 euro [720 ezer forint], és kontinensenként lesz egy elosztótelep. Az biztos, hogy nem kell majd annyit pumpálni, így talán nem lesz akkora különbség a nagyon profik és azok között, akik néhány éve szörföznek. Viszont úgy hallottam, hogy a kínai olimpiai pálya nem nagyon szeles, és ez a hajóosztály akkor igazán látványos, ha nagy szél van. Szóval rizikós ez a döntés, de majd meglátjuk.
– Az egyik ok, amiért változtatni akartak, az volt, hogy a Mistral túlságosan a könnyű súlyúaknak kedvezett. A te 68 kg-od pont tökéletes volt, de az új körülmények miatt ezek szerint most komoly testépítésbe kezdesz?
– Nem azonnal. Először megvárom az új hajót. Ahogy lehet, azonnal veszek egyet, és miután megismertük egymást, kitalálom, hogy pontosan hol és mennyit kell erősödnöm. Nekem azonban az az érzésem, hogy erre az új hibrid hajóosztályra, a Neil Pryde RS:X-re nem fog sok Formulás átállni, inkább a Mistrálosok jönnek fel, mert itt sem rúghatnak labdába a 80 kg-nál nehezebbek. Ez egyelőre még a jövő zenéje, a 2005-ös versenyeken sem változtattak, szerintem majd csak a 2006-os szezonra terjed el. Vagyis bőven ráérek, 2006-ra kell formába lendülnöm.
– A pekingi olimpiára mikortól kvalifikálhatod magad?
– A 2006-os, a 2007-es és a 2008-as világbajnokságon. Nem akarok kapkodni.
– Ezek szerint a közeljövőben nem is nagyon versenyzel? Idén nem mentek Ausztráliába téli edzőtáborba?
– Nem, külföldre most majd csak síelni megyek. Hierres-ben lesz majd egy verseny tavasszal, de még ott sem biztos, hogy indulok.
– Ezek szerint te nagyon az olimpiai ciklus szerint élsz. Azért, ha bármi fejlemény van, értesíts bennünket, kíváncsian várjuk, hogy mennyire tetszik majd az új sporteszköz.