A Vendée Globe egyértelműen a világ legkeményebb vitorlásversenye. Megállás nélkül kell megkerülniük a Földet, ráadásul itt a kapitány, a kormányos, a hajósinas, a szakács és a takarító is ugyanaz. 100 nap halál, egyedül a világtengereken!
Ellen MacArthur, 2000-01 ezüstérmese |
A Vendée Globe keménységével az indulók és a szervezők is tisztában vannak, itt csak a legjobbak állhatnak rajthoz. Ráadásul a tökéletes vitorlástudás és a remek hajó még semmi! Az egyik legnagyobb kihívást az emberi szervezet egyik olyan igénye jelenti, amit muszáj mindenkinek legalább részben kielégítenie.
Ez az alvás, ami a Vendée Globe résztvevői számára luxus és egyben életveszély. 24 óránként átlagban max. 3 órát alszanak, és azt sem egyhuzamban. Ezt szaknyelven polifázisú alvás stratégiának nevezik, aminek lényege, hogy négy óránként mintegy 20-30 percre bóbiskolhatnak.
Erre persze készülni kell, hónapokon keresztül gyötrik a verseny előtt magukat a tengerészek azzal, hogy 20-30 perc után felébresztetik magukat. Az REM, vagyis a gyors szemmozgás, a mély álom, létfontosságú a test és az agy regenerációjához. Ahhoz, hogy ezt az alvó elérje, legalább 60 perc alvásra van normális esetben szüksége. Sok gyakorlással, alváselvonással elérhető, hogy a mélyalvás már sokkal rövidebb idő alatt megjelenjen. Persze a technika egészségesnek korántsem mondható, viszont, aki elindul a Vendée Globe-on, az nem is pihenni megy.
A verseny útvonala a „szokásos” Földkerülő út. Franciaországból, Les Sables d’Olonne-ból indulnak, az Atlanti-óceánon lehajóznak Afrikai mentén a Jóreménység-fokáig, aztán az Indiai-óceánon irány Ausztrália, amit „alulról” kerülnek. Ezután jöhet a Csendes-óceán, és Dél-Amerika „alja”, a Horn-fok, majd fel az Atlanti-óceánon vissza a kiindulási pontra. Ez a „tradicionális” útvonal, ami azért teli van veszélyekkel. Ha a kontinensek alsó csücskeinél túl délen haladnak, jéghegyekbe ütközhetnek, ha túl északra mennek, kevés lehet a szél. Végig, mind a három óceánon nagyon kell figyelniük, és messze a segítség, ha baj van. És persze ez főként verseny, szóval gyorsnak sem árt lenni, ráadásul semmilyen külső segítséget nem vehetnek igénybe (kivéve orvosit, életveszély esetén), vagyis ha elromlik vagy eltörik valami a hajón, azt nekik kell megjavítaniuk, ahogy tudják, amivel tudják.
A 2004-es Vendée Globe útvonala Forrás: vendeeglobe.org |
Az első versenyt 1989-ben tartották, és az idei lesz az ötödik kiadás. (1989-90, 1992-93, 1996-97, 2000-01). Bár a szabályok szerint nincs indulói limit, azért nem tolonganak százával az indulók, mivel, ahhoz, hogy valaki rajthoz állhasson, komoly eredményeket kell felmutatni, pl. eredményes részvételt egy óceán-átszelő vitorlásversenyen.
Idén összesen huszan állnak rajthoz, köztük két nő is (mindketten először indulnak a Vendée Globe-on). A nemzetiségek eloszlásában a következőt találjuk: 13 francia (köztük a két hölgy), 3 brit, egy amerikai, egy ausztrál, egy svájci és egy osztrák. (Az indulókról és a hajóikról magyarul itt olvashattok bővebben.)
Azért a versenynek magyar vonatkozása is van! A francia Raphael Dinelli hajóját, a AKENA Vérandas-t Fa Nándor tervezte 1996-ban. (Raphael harmadszor indul a Vendée Globe-on, 1996-97-ben hajótörést szenvedett, 2000-01-ben feladta.)
November 7-én indulnak útnak, és várhatóan három és fél hónap múlva érnek a legjobbak vissza Franciaországba. Ha a verseny olyan izgalmas lesz, mint legutóbb, akkor még sokat olvashattok róla a következő hónapokban az extrem.hu-n.