A világ leghíresebb felfedezői közül az egyik nem titkolt kedvencünk Sir Richard Branson. Kiváló érzékkel vág bele olyan üzletekbe és kalandokba, amitől a cége, a Virgin gazdagabb, ő pedig híresebb lesz. Most az űrturizmust pécézte ki.
Branson, a reklámguru |
Virgin Records, Virgin Megastore – Magyarországon is ismert cégek. A Virgin Atlantic egy légitársaság, de Sir Richard Branson Virgin birodalmában van fitness terem hálózat, mobilcég, a vasúti közlekedésbe is belevágott, gyártanak üdítőket és repülnek ballonnal, még sokáig sorolhatnánk. Cégbirodalma behálózza a Földet, de úgy tűnik az angol lordnak ez sem elég. Legújabb vállalata, a Virgin Galactic által az űrben is üzletet lát.
Pontosabban az űrturizmusban. A Virgin Galactic híre már 1999-ben felrepült, de az üzletág mostanra fejlődött arra a technikai szintre, hogy belátható időn belül megvalósítható legyen a project. Branson nem arra hajt, hogy az ő egyik cége találja fel a spanyol viaszt (jelen esetben az utasok szállítására is képes, többszöri útra is alkalmas űrhajót), sőt arról is lemondott, hogy ő legyen az első űrturista (ez a történelmi tett Dennis Tito nevéhez fűződik). Sir Richard specialitása, hogy remek időzítéssel látja meg, hogy mikor mibe kell befektetni, és aztán ennek hírét kitűnő érzékkel tudja világgá kürtölni.
A SpaceShipOne |
Most az amerikai Mojave Aerospace Ventures-szel egyezett meg Branson, amit a Királyi Repülésügyi Társaság londoni központjában tartott sajtótájékoztatón jelentett be. A Mojave-n belül Burt Rutan legendás repülős felelős a fejlesztésért, és Paul Allen, a Microsoft egyik alapítója adja a pénzt. Ők hozták létre a SpaceShipOne-t, ami az első olyan – nem kormányok által támogatott – űrhajó, ami az űrbe jutott és szerencsésen vissza is ért. (2004. június 21-én, ahol Mike Melvill volt a pilóta.) A Virgin Galactic és a Mojave Aerospace Venture 14 millió fontos stratégiai megállapodásának értelmében a Mojave biztosítja majd a járművet, a Virgin Galactic pedig a repültetési know-howt.
Branson arra kérte Rutanékat, hogy a SpaceShipOne-ból gyártsanak egy nagyobb modelt, ami a jelenlegi kétfős befogadóképességgel szemben 5 fő szállítására alkalmas. A neve már megvan, Virgin SpaceShip (VSS), sőt, az első példányé is, VSS Enterprise.
Flottatervek |
Sir Richard 2007-re tervezi az első kereskedelmi járat elindítását. Egyelőre csak az USA-ból szállnak majd fel, a Mojave sivatagból. A jegyek ára valóban csillagászati, 200 ezer dollár körülire tervezik, és a Virgin Galactic az első 5 évre háromezer utassal számol. A repülőjegy (vagy űrhajójegyhez?) árában benne van a háromnapos kötelező tréning is. Maga az út max. három órás lesz, ebből kb. három perc a súlytalanság.
Az első járatra már jegyet is foglalt a cég vezetője, bizonyítván, hogy hisz az út veszélytelenségében, másrészt pedig az elsőségről saját cége esetében semmiképpen nem fog lemondani.