A tavalyi nagy sikerre való tekintettel idén augusztus 20-án, a lehető leglátványosabb környezetben, rendezik meg a gyorsasági akadály-repülőversenyt: a Parlament előtt, közvetlenül a tűzijátékot megelőzően. Részletek itt!
Besenyei Péter és az Extra 330L |
Lehet valaki próféta a saját hazájában, még Magyarországon is! Persze nem árt, ha legalább olyan nagy név, mint Besenyei Péter műrepülő világbajnok, Guinness-rekorder. Péter druszájával, Balog Péterrel karöltve, pár évvel ezelőtt jutott arra a következtetésre, hogy a műrepülés sportágát ideje lenne megreformálni. A vérfrissítést egy újfajta versenyformával kívánták megvalósítani, aminél a szubjektív bírókat egy objektív mérőeszközzel, az órával helyettesítik. A versenyzőknek egy kijelölt pályán kell az előre meghatározott forgásokat, orsókat végrehajtani, lehetőleg minél gyorsabban, hisz a fő ellenség itt az idő. Az ötlet mindenkinek tetszett, már csak meg kellett valósítani. Persze, mint a legtöbb jó ötlet esetében, itt is ez volt a nehezebb. Versenyzőjelölt akadt bőven, csak ki kellett válogatni a legjobbakat. Szerencsére szponzort is viszonylag gyorsan sikerült találni: a Red Bull hamar meglátta az új sportversenyben rejlő lehetőséget, így legalább a pénzhiány nem hátráltatta a szervezést.
Profi pilóták mellé profi közvetítés
Besenyei Péter és Palik László szakkomentátor |
Az első hivatalos Air Race-en, a tököli reptéren 2003. júliusában a kánikula ellenére özönlöttek a nézők. A sikert jól bizonyítja, hogy az RTL Klubon éjfél körül vetített összefoglaló nézettsége megközelítette a félmilliót. Nem csoda, hogy a tévétársaság sportosztálya úgy döntött, idén megpróbálkoznak azzal, ami még eddig Magyarországon nem volt: műrepülőverseny élő adásban, főműsoridőben, kamerákkal a pilótafülkékben, GPS alapú jelzőberendezésekkel, amelyek nem csak a repülők pontos helyét mutatják, de például a pilótákra nehezedő G-ket is. Mivel Palik László közismerten jó kapcsolatot ápol az energiaital-gyártó céggel, így nem volt meglepő, hogy őt kérték fel kommentátori szerepkörre. Palik, aki a Formula-1-es közvetítések során a Campona bevásárlóközpont liftjében ver tanyát, az Air Race alatt egy pilótafülkét mintázó közvetítőállásból, sisakkal a fején ismerteti majd meg a nézőket az új sportággal.
Hogy mindenki lássa
Kés a légben |
Most már csak egy megfelelő helyszínt kellett találni a verseny számára. Felmerült, hogy a Hungaroring felett repkedjenek a világ legjobbjai, de mivel augusztus második hétvégéjén a Formula-1 cirkusza már úgyis Mogyoródon szerepel, így egy még ennél is nagyratörőbb ötlettel álltak elő a szervezők. Miért ne repülhetnének a Duna felett, a belváros szívében, ahol a Parlament és a Vár szolgáltatja a hátteret, és az ingyenreklámot Magyarországnak? Mivel Besenyei Péter már többször bebizonyította, hogy a Lánchíd alatt biztonságosan át tud repülni gépével, így a versenypálya kialakításakor a Lánchíd fontos szerepet kapott. Itt lesz a repülőrajt.
Pusztán a látvány kedvéért |
A meghívott versenyzőknek a Margit híd és a Lánchíd közötti mintegy másfél kilométeres folyamszakaszon kell öt akadályt, más-más irányból tizenegyszer bevenniük. Az akadálybójákat a honvédség pontonjaira helyezik el, amelyek a szervezők igéretei szerint a széllel szemben is ellenállóak lesznek. (Tavaly akadtak problémák a szél által felborzolt bójákkal, hisz imbolygó akadályokat azért még a világ legjobbjai se nagyon tudnak bevenni.) Bár volt szó arról, hogy az egyik leglátványosabb elemet, a „touch and go”-t, ahol a pilótáknak egy bizonyos szakaszon le kell tenniük a gépet, majd újra felszállni, idén is beveszik a programba, de végül erről lemondtak. A vízen ez ugyanis komplikáltabb feladat, a fő szempont pedig a biztonság. Egy súlyos baleset nagyon nem tenne jót sem a fiatal sportág sem Magyarország imidzsének.
Jóidő: egyeztetve
A Flying Bulls csoport |
A várható időjárással kapcsolatban Palik László annyit közölt, hogy „egyeztetés alatt áll”. A Hungaroring hétvégéjén már több mint egy évtizede sohasem esett az eső, így remélik, hogy a jó idő idén még egy hétig kitart. Az Air Race rossz időben is megtartható, de persze ki akar az esőben órák hosszat álldogálni a Duna-parton!? Bár a verseny döntőjét és az azt követő hagyományos, állami tűzijátékot élőben közvetíti az RTL Klub, azért augusztus 20-a mégis a helyszínről nézve az igazi. Az utóbbi évek adataira alapozva a két rakparton fél és egy millió közötti nézőszámra számítanak, akiket kilenc óriáskivetítő szolgál majd ki.
Viszik, mint a cukrot
A verseny iránt máris óriási az érdeklődés. <Í>Kesztyűs Szilvitől, a Red Bull sportesemény managerétől megtudtuk, hogy számos más ország jelentkezett be, hogy jövőre szeretnének részt venni egy Air Race versenysorozatban. Elsősorban a külföldieknek készül ezért is a redbullairrace.com weboldal, ahol a cég által megbízott profi internetes csapat gondoskodik majd az élő videóközvetítésről.
|
Az Air Race-re meghívott világelitről:
Besenyei Péter (magyar)
47 éves, nős, többszörös nemzeti bajnok, Európa- és világbajnok mbotoros műrepülő, Guinness rekorder. A 2003-as Red Bull Air Race I. helyezettje. Hobbija: zene, fotózás, horgászat. Az Air Race egyik „kitalálója”, Extra 330 L típusú géppel vesz részt a versenyen.
Paul Bonhomme (angol)
39 éves, nőtlen, 1986 óta műrepül, Steve Jonessal együtt alkotják a Matadorok műrepülő duót, eddig 450 bemutatón és versenyen vettek részt. Hobbija: biciklizés, úszás, golf. 11500-nál is több repült órával büszkélkedhet. A British Airways kapitánya, Spitfire, Mustang és más
háborús gépeket is vezet. A versenyen Szuhoj-26 típusú géppel repül.
Alexander Maclean (spanyol)
34 éves, 1200 repült órája van, „ultralight” pilótaként kezdte karrierjét, 1999-ben motoros műrepülésben „unlimited” kategóriában Európa-bajnok lett. Hobbija: ejtőernyőzés, helikopter-vezetés. Szuhoj-31 típusú géppel versenyzik.
Klaus Schrodt (német)
57 éves, nőtlen, nyolc alkalommal nyerte meg a Német Műrepülő Bajnokságot, 2001-ben freestyle világbajnok, 2003-ban a World Aerobatic Championship négyperces programját nyerte meg, a grand prix-n másodikként végzett. Hobbija: vitorlázás. 22 000 óránál is többet repült. A 2003-as Red Bull Air Race II. helyezettje. A versenyen Extra-330 SX géppel repül.
Steve Jones (angol)
43 éves, nős, 1995-ben freestyle, 1996-ban angol nemzeti műrepülő bajnok. Ő Paul Bonhomme „Matador-társa”. Hobbija: síelés, biciklizés.
A British Airways pilótája. 12600 óránál is többet repült, Boeing-777 gépen repül. A versenyen Szuhoj-31 típusú géppel vesz részt.
Kirby Chambliss (amerikai)
44 éves, 16 évesen kezdett repülni édesapjával, majd a South-West Airlines legfiatalabb pilótája lett. Háromszoros amerikai nemzeti bajnok, 2000-ben műrepülő világbajnok, a World Competitions hétszeres dobogósa. 1999-ben indult világkupán először. 21000 repült órája van. Hobbija: búvárkodás és síelés. A 2003-as Red Bull Air Race 3. helyezettje. A versenyen Edge 540 típusú repülővel vesz részt.
Nicolas Ivanoff (francia)
Nicolas 35 éves. Nagyapja, Nikolai Ivanov, a húszas években hagyta el Oroszországot. Nicolas 1990-ben kezdett repülni, néhány évvel később kezdett műrepülni. 2000-ben Muret-ben a Francia válogatottal csapat aranyérmet szerzett. Tavaly Burgosban másodikként végzett. Oktatóként dolgozik. A francia CAP 232 típussal repül.
Frank Versteegh (holland)
49 éves, Arnheim mellett, Oosterbeekben született. 30 éve műrepül, Holland nemzeti bajnok. 2150 repült órája van. 150 különböző típussal repült már, jogosítása van többmotoros repülőgépekre és helikopterre is. Televíziós műsorokkal foglalkozik. A versenyen EXTRA típusú géppel repül.
A II. Air Race pályarajza |