A jelenkor egyik legnagyobb kalandora/felfedezője megint akcióban. David Hempleman-Adams most épp Amerikát repüli át – hosszában, egy kisgéppel. Hogy ez mennyire nem gyerekjáték, jól bizonyítja, hogy már a rajt előtt majdnem megjárták.
A Cessna azért ennyire nem kicsi, ez egy makett Forrás: smile.co.uk |
Az extrem.hu szerkesztőségének egyik kedvenc kalandora az angol David Hempleman-Adams. DHA nem csak bátor, de ötleteknek sincs híján, ráadásul nincs is elszállva magától. Legutóbb legújabb projectje kapcsán adott interjúja miatt olvashattatok róla. DHA ugyanis most azt találta ki, hogy egy Cessna kisgéppel keresztülrepüli az amerikai kontinenst. Persze nem keresztben, hanem hosszában. Észak-Amerika legészakibb pontjáról, a Columbia-fokról száll fel pilótatársával, Lorne White-tal, hogy mintegy két és fél hét múlva elérjenek Dél-Amerika legdélibb csücskére, a Horn-fokra. Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy leszállás nélkül teszik meg az utat, tankolniuk sűrűn kell egy ilyen kis géppel.
Davidék útvonala Forrás: BBC online |
Épp a tankolás miatt a lehető legnagyobb tartállyal látták el a szponzor (Smile biztosító) miatt rózsaszínre festett Cessna-t. A repülő AVGas üzemanyagot használ, amihez Észak-Amerikában különleges engedély kell, és előre ki kell fizetniük a benzintartályok későbbi környezetvédelmi szempontoknak megfelelő elhelyezését is. Emellett a gép terhét is igyekeztek a minimumra csökkenteni. A két pilóta csak egy váltás ruhát, egy sátrat és egy vészhelyzetben bevethető raftot visz magával.
Dél-észak-dél
Angliában rendezték be az irányítóközpontot, ahonnan napi 24 órában kapnak segítséget. David Hempleman-Adams június végén Pennsylvaniaban vette át a kisgépet. Onnan repültek először egy kanadai szigetre (Cornwallis-sziget), majd onnan tovább Eurekaba, az Északi-sarkkörhöz. Innen pedig irány a Columbia-fok, az amerikai kontinens legészakibb pontja, ami mindössze 800 km-re fekszik az Északi-sarktól. Az eredeti tervek szerint a páros Montrealon, Torontón keresztül lerepül New York City-be, onnan Baltimore-on keresztül irány Észak Carolina állam, majd Savannah (Georgia állam), majd a floridai Naples, az Everglades nemzeti parkban, ahol megállnak egy 100 órás karbantartási szünetre.
Kuba: no senor
Mivel az amerikai engedélyük arra nem terjed ki, hogy Kuba felett is elrepüljenek, így a Dominikai Köztársaság felé veszik útjukat, majd 1000 km tenger feletti repülés után Caracasnál, Venezuelában érnek Dél-Amerika fölé. Caracas-ból aztán irány az Amazonas, amelyet az út legveszélyesebb szakaszának tartanak, mivel baleset esetén komoly problémáik adódhatnak a megközelíthetetlen dzsungel miatt. Brazíliából aztán Paraguay, és Argentína a következő állomás. Buenos Aires-ben újra átnézetik a gépet, mielőtt nekivágnak Patagóniának, és Chilének, hogy elérjék a Horn-fokot.
Pedig mindent átnéztek a Cessna-n Forrás: smile.co.uk |
Szenzáció: DHA megijedt!
Legalábbis ez volt a terv! Hogy a valóságban ez mennyire nem egyszerű, arról DHA máris sokat tudna mesélni, pedig még el sem indultak. Már a starthelyhez is nehezebb volt eljutni, mint eredetileg gondolták. Július 3-án például, amikor a kanadai Resolute-öbölnél akartak leszállni, olyan vastag köd ereszkedett hirtelen a repülőtérre, hogy a látótávolság 100 méter alá csökkent. Lorne White beszámolója szerint „nem volt radar-segítségünk, sőt, a környéken sem volt senki, aki segíthetett volna. Éppen annyira láttunk, hogy megkísérelhessük a leszállást, miközben tudtuk, hogy a legközelebbi reptér 500 km-re van, nekünk pedig ahhoz már nincs elég üzemanyagunk. Így meg kellett kísérelnünk a landolást.” Végül sikerrel jártak, de a kaland nyomot hagyott Hempleman-Adams-ben is. „Ijesztő volt. Életem három legijesztőbb kalandja közé sorolnám, pedig már átéltem párat. Tudtam, hogy jobbra kell lennie egy hegynek, de a ködtől egyáltalán nem láttuk. Féltünk rendesen, de végül megcsináltuk.” Pedig David tényleg nem az az ijedős fajta. Mintegy harminc éve járja a világot különböző felfedező útjain, és még sohasem kellett másoknak kimenteni őt sehonnan.
Aztán hamar kiderült, hogy a Resolute-öbölbeli kalandjuk nem jelentette a problémák végét. Két nappal később, július 5-én Eurekába tartottak, az Északi-sarkkörhöz, a Columbia-fok előtti utolsó megállóhoz, amikor elromlott a Cessna. Ez tulajdonképpen nem lenne olyan nagy gond, hisz csak egy képzett szerelőt kellett találniuk, aki megszereli és biztonsági okokból még egyszer jól átnézi a gépet a nagy út előtt. A tundrán azonban ez sem olyan egyszerű. DHA csapata nekiállt körbekérdezősködni, hogy Eureka környékén ki lehet erre alkalmas, hogy aztán repülővel gyorsan a Cessnához szállítsák.
Biztonsági okokból így pár napra kénytelenek voltak elhalasztani az indulást. Az már biztos, hogy akadályokban és kalandokban bővelkedni fog az útjuk. Így amint híreket kapunk felőlük, arról be fogunk számolni.